Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zelf je wantspanning controleren is easy

Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 10:47 #391280

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
... met een wantspanningsmeter.

Met de meter die ik van Delphi32 geleend had heb ik mijn tuigage gemeten en bijgesteld. Dat het hoofd- en onderwant te los stonden wist ik wel, maar dat het zó erg was niet. Als de onderwanten op 5% stonden was het veel. Aangezien de mast wel al goed recht stond (gecheckt met de grootzeilval met wat zware sleutels er aan) was het een kwestie om de wantspanners SB en BB evenveel slagen aan te draaien. Met 2 bahco's is dat eigenlijk heel eenvoudig. Ik heb de schoefdraad van de spanners eerst schoongeborsteld en toen ingespoten met teflonspray, dat gaat niet plakken en trekt geen vuil aan.

Eerst de hoofdwanten op (ongeveer) 17% gezet
en daarna de onderwanten ook op ongeveer 17% gezet.

De mast stond ondertussen nog kaarsrecht, dus dat ging goed


Toen het achterstag aangespannen met de handspanner. Een absoluut leerpunt: die kon en moest veel strakker dan hij ooit gestaan had. Ik heb het achterstag eerst op 20% 'gedraaid' en daar met tape een markering op de spanner gezet, daarna heb ik hem losser gezet op een spanning van ongeveer 15%.

Daarna nog gekeken naar de rake / mastvalling, die bleek rond de 1,7% te liggen, mooi tussen de 1 en 2% in die het zou moeten wezen. De mastbuiging was bijna te verwaarlozen. Het zware Selden mastprofiel kon ik met het achterstag op 20% (fractioneel getuigd) niet verder buigen dan ongeveer 0,02 - 0,03%. Met het achterstag op 15% bleef het steken op hooguit 0,01%, te verwaarlozen dus.

Dankzij de meter en de info in o.a. dit topic kon ik nu met vertrouwen de spanning correct instellen. Ik ben benieuwd wat ik daar in de praktijk van ga merken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 10:58 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 10:53 #391282

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Hoe lees je dat ding af Timo??
Jij hebt t over 17 %, maar waar zie ik dat?
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 10:53 #391283

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
De prebend in je mast kan je ook met je voorste onderwanten regelen.

Met de achterstag (en ene toptuigage) doe je indd weinig aan de prebend. Daar regel je eigenlijk alleen je voorstag doorhang mee.

Maar, let maar eens op hoeveel beter dit gaat varen ;-)

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 10:53 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 11:03 #391286

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Anjo schreef :
Hoe lees je dat ding af Timo??
Jij hebt t over 17 %, maar waar zie ik dat?
Op zich heel eenvoudig, het staat er gewoon op bij de schaalvedeling.

Er zit bij de meter ook nog een tabelletje waarin je de relatie tussen stagdiameter, afgelezen waarde en % rek kan bepalen, maar echt nodig heb je dat niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 11:10 #391289

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
trotti schreef :
De prebend in je mast kan je ook met je voorste onderwanten regelen.

Met de achterstag (en ene toptuigage) doe je indd weinig aan de prebend. Daar regel je eigenlijk alleen je voorstag doorhang mee.

Maar, let maar eens op hoeveel beter dit gaat varen ;-)

Groeten,
Johnnie
Ik heb geen voorste onderwanten. De stagen die daar zitten zijn de strijkstagen. Die staan alleen handvast gedraaid, de dekogen daarvan zijn niet ondersteund door trekstangen of zo. Mastbuiging zou dus eerder dekbuiging worden :)
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 11:54 #391307

@ilCigno:

Die dingen zijn dus hartstikke onnauwkeurig, ik denk dat ze alleen geschikt zijn om spanningen te vergelijken. Net zoals met een vochtmeter zeg maar.
Nachtvlinder schreef :
Over de nauwkeurigheid van die meters:
Afgelopen weekend heb ik ook een dergelijke wantspanningsmeter gekocht, eur 50 van merk Seashure of zoiets. Daarmee dus op 20% gestelt. Later bij opruimen van de boot bleek dat ik al zo'n ding had -eens gekregen van iemand die een weekend meegevaren had en ben het hele ding daarna vergeten... Van een ander merk en 5 cm langer, maar wel zelfde principe (met zo'n veer). Beide meters tegelijkertijd (op gezonde afstand - halve meter ertussen ofzo) op hetzelfde stag gezet. Raad eens: de nieuwe geeft 20% aan, de andere ergens tussen 10 en 15%...

Die digitale, geijkte(?) van Harken kost eur 270: dat komt ergens vandaan natuurlijk. Of toch maar die duimstokmethode gebruiken? Is ook vrij bewerkelijk...

Over die rigtune vind ik geen gegevens hoe en of dat ding geijkt is, maar wel het volgende:

"I tested it lined pretty much right up with the Loos gauge I tested. On the 3/16 wire the Rigtune actually showed a much higher tension than the Loos did - I expect this might demonstrate some of the inherent problems with the Loos in that it's very difficult for the springs to be accurate over the full range of the gauge.

I spoke with our Harken distributor who has tested the Rigtune thouroughly with a load cell. He says they found it to be accurate within .02% - which is pretty good and more than likely less than the tolerance of the load cell..."

Die nauwkeurigheid geloof ik helemaal niets van...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 12:35 #391316

Nachtvlinder schreef :
Die dingen zijn dus hartstikke onnauwkeurig, ik denk dat ze alleen geschikt zijn om spanningen te vergelijken.

dat kan haast niet anders, als je ziet hoe hij in elkaar zit.
Kan iemand eens de vergelijking doen, de enige echte methode met de centimeter de rek meten, en dan kijken wat deze 'meter' ervan zegt?
En dan liefst bij verschillende belastingen, 10, 20, 30%.

Nee, ik ga dat zelf niet doen, want ik ga geen geld uitgeven aan zo'n meter....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 12:48 #391318

Nachtvlinder schreef :
@ilCigno:

Die dingen zijn dus hartstikke onnauwkeurig, ik denk dat ze alleen geschikt zijn om spanningen te vergelijken. Net zoals met een vochtmeter zeg maar.
Nachtvlinder schreef :
Over de nauwkeurigheid van die meters:
Afgelopen weekend heb ik ook een dergelijke wantspanningsmeter gekocht, eur 50 van merk Seashure of zoiets. Daarmee dus op 20% gestelt. Later bij opruimen van de boot bleek dat ik al zo'n ding had -eens gekregen van iemand die een weekend meegevaren had en ben het hele ding daarna vergeten... Van een ander merk en 5 cm langer, maar wel zelfde principe (met zo'n veer). Beide meters tegelijkertijd (op gezonde afstand - halve meter ertussen ofzo) op hetzelfde stag gezet. Raad eens: de nieuwe geeft 20% aan, de andere ergens tussen 10 en 15%...

Die digitale, geijkte(?) van Harken kost eur 270: dat komt ergens vandaan natuurlijk. Of toch maar die duimstokmethode gebruiken? Is ook vrij bewerkelijk...

Over die rigtune vind ik geen gegevens hoe en of dat ding geijkt is, maar wel het volgende:

"I tested it lined pretty much right up with the Loos gauge I tested. On the 3/16 wire the Rigtune actually showed a much higher tension than the Loos did - I expect this might demonstrate some of the inherent problems with the Loos in that it's very difficult for the springs to be accurate over the full range of the gauge.

I spoke with our Harken distributor who has tested the Rigtune thouroughly with a load cell. He says they found it to be accurate within .02% - which is pretty good and more than likely less than the tolerance of the load cell..."

Die nauwkeurigheid geloof ik helemaal niets van...


Waarom denk je ( zo te zien tenminste) dat dat ding van Harken beter is?
Das net zo iets als een ouderwetze analoge schuifmaat vergelijken met een met digitale aanwijzing.
Ook in dit geval van een wantspanningsmeter hebebn beide hetzelfde meetprincipe en dat kan , als het ontwerp een beetje goed is berekend , best nauwkeuriug zijn.
5% of zo lijkt me best mogelijk.
Alleen is die surecheck wel heel wwat geodkoper:
www.jimmygreen.co.uk/item/428/...ck-rig-tension-gauge
www.dekkerwatersport.nl/catalo.../product.aspx?link=2

Overigens bestaat dat meetprincipe al heel alng. Ik heb een vergelijkbaar ding al gebruikt in de zestiger jaren maar dan voor het meten van een draadspanning op spin- en weefmachines bij snelheden tot 10 meter/seconde.
En dat meetprincipe was precies hetzelfde.
En er bestaan nog veel meer van dat soort apparaten, ook voor :
www.checkline.nl/spanningsmeter/
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 13:02 #391322

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
Ik ben op mijn boot ook met de surecheck begonnen die ik geleend had. De prestaties werden toen dramatisch beter.

Ik was toen zo overtuigd dat ik er zelf een wilde, en heb gekozen voor de Loos omdat die duidelijker af te lezen is, er steviger uit ziet, en in de meeste tuningguides genoemd wordt, ondanks dat hij flink duurder was. (Ik had de iets grotere maat nodig. De V's zijn 8 mm)

Het ding van Harken lan geen 8 mm stag aan.

Toen de Loos binnenkwam uiteraard meteen gecontroleerd. De spanning die ik met de Surecheck er op had gezet kwam al heel aardig in de buurt. Ik hoefde er maar heel weinig bij te draaien. (Moest wel iets strakker)

Het viel mij dus erg mee, ik had toen eigenlijk slechter verwacht.

Voor het wedstrijdcircuit zou ik weer de Loos nemen, maar voor een toerboot kan je met de Surecheck prima werken.

De foto is goed, je meet bij het rode puntje. Zoals hij op de foto is is het puntje bij 17,5% net bedekt.
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 13:03 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 26 apr 2013 13:47 #391332

Yellow Boat schreef :
...Waarom denk je ( zo te zien tenminste) dat dat ding van Harken beter is?...

Dat denk ik dus niet zoals ik later in m'n post schrijf! Precies om de reden die jij noemt.

Dit (mechanische) principe zou misschien nauweuriger kunnen worden uitgevoerd door de buiging op een lengte van bv 1 meter te baseren. De kracht die je (in het midden van die 1 meter) nodig hebt om de stag bv 5 mm weg te duwen is dan veel meer een functie van stagspanning ("ontbinden in vectoren") en minder van materiaaleigenschappen. Mss is een oude 1x19 wel stugger dan een nieuwe. Geen idee eigenlijk...

Maar goed, al die dingen geven natuurlijk wel enige indicatie en kunnen best nuttig zijn. Vind ik zelf ook ;)
Laatst bewerkt: 26 apr 2013 13:47 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 27 apr 2013 04:51 #391443

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Zeggen ze van dat Harken ding nu dat de nauwkeurigheid overall beter is dan van de loadcell die erin zit??? Het moet niet gekker worden.

En wat betreft analoog vs digitaal: Je kan moeilijk zeggen dat we tot in de jaren 70-80 alleen maar liepen te prutsen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 27 apr 2013 05:44 #391448

De meetnauwkeurigheid wordt vnl. bepaald door de kwaliteit van de sensor: het deel wat de daadwerkelijke meting uitvoert.
Of je het meetresultaat nu uitleest op een fancy digitaal instrument of een analoog metertje maakt natuurlijk niets uit.

Maar, IlCigno: helder verhaal hoor. Tot nu toe doe ik het op gevoel: met dezelfde hand (links of rechts) de BB en SB wantspanning controleren. Ik neig wel altijd om ze goed strak door te zetten. Ik wil onder geen beding slack in m'n lij want! Ook niet bij harde wind.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 27 apr 2013 08:03 #391471

Vorig jaar zo'n surecheck aangeschaft.De juistheid van de meting hangt bij zo'n apparaatje af van de calibratie van de veer, en daar kun je je inderdaad vragen bij stellen. Als recreatiezeiler lig ik echter niet wakker van de exacte en supercorrecte stagspanning. Maar omdat ik mijn mast zelf strijk en zet, en ik hem ook bij wat meer wind aan boord wil houden, leek me zo'n eenvoudige wantspanningsmeter toch wel aangewezen.
En met reden, meten = weten, m'n verstaging stond véél te los.
Ik heb dan voor de lol ook even getest op 10 andere boten in de haven: 6/10 stond ook (veel) te los.

Nu ga ik een volgende keer toch ook eens kijken of dit apparaatje zinvolle info oplevert:

Bij een zelfde staglengte, -dikte en stagspanning hoort een zelfde frekwentie.
En dan een excelletje maken...
Laatst bewerkt: 27 apr 2013 08:08 door White Sands.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 27 apr 2013 08:08 #391473

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Het is nu op de Dehler met het Selden manual in de hand strakker als ooit te voren.
Staan nu op ongeveer 15 % en is meer als genoeg.
Met het beetje prebend van 1 a 2 %
Laatst bewerkt: 27 apr 2013 08:10 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 27 apr 2013 17:53 #391532

Tijdens onze kennismakings- en proefvaart vandaag voor de ZF-Pinkstertrip a/b van de Quintessens van forumlid Nardus, hebben we de verstaging flink aangedraaid. Bij halve wind stond het want aan lij veel te los: de spanners waren de eerste paar slagen zelfs met de hand aan te draaien! Aan lij de zaak goed op spanning gezet en vervolgens weer halve wind terug over de andere boeg. Daarna de andere boeg met dezelfde hoeveelheid slagen aangedraaid. Nu staat het er goed bij en kunnen we vol vertrouwen aan de ZF-pinkstertrip beginnen!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 28 apr 2013 16:05 #391715

  • Jedi
  • Jedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 82
Belerion II schreef :
Tijdens onze kennismakings- en proefvaart vandaag voor de ZF-Pinkstertrip a/b van de Quintessens van forumlid Nardus, hebben we de verstaging flink aangedraaid. Bij halve wind stond het want aan lij veel te los: de spanners waren de eerste paar slagen zelfs met de hand aan te draaien! Aan lij de zaak goed op spanning gezet en vervolgens weer halve wind terug over de andere boeg. Daarna de andere boeg met dezelfde hoeveelheid slagen aangedraaid. Nu staat het er goed bij en kunnen we vol vertrouwen aan de ZF-pinkstertrip beginnen!
de vraag is: staat je mast nu nog recht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 28 apr 2013 19:19 #391801

Yep! Uiteraard gecontroleerd. De spanners heb ik aan SB en BB dezelfde hoeveelheid slagen gegeven. Daarna de mast gecheckt.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 29 apr 2013 02:57 #391836

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Een van de voorwaarden voor een verantwoorde meting is, dat je een paar keer dezelfde meting achter elkaar doet en niet op 1 meting afgaat, dus de spanner er achter elkaar erop zet en eraf haalt en let of er verloop in de weergegeven waarden zit.

Met welke spanners zijn er binnen het forum ervaring?

Grtz., Gregor
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 29 apr 2013 05:45 #391869

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Gregor schreef :
Met welke spanners zijn er binnen het forum ervaring?
Ik heb niet eerder met zo'n meter gewerkt, alleen de SureCheck dus.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 08:35 #505995

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Ik heb me net zo'n 'Surecheck' aangeschaft. Ook ik deed het tot nu toe met de losse pols, op gevoel. Maar blijkbaar al jaren met te losse stagen rondgevaren.
Ik heb niet erg veel ervaring, zeilde altijd met kleine zeilbootjes (FJ, 420,...) of windsurfen (helemaal geen stagen :D )en het gebruik van de achterstag is me dus vreemd.

Op mn FS22 wil ik het nu helemaal goed doen. De Selden manual heb ik intussen doorgenomen en nota gemaakt van de punten en spanningen voor het 7/8e fractioneel tuig met gepijlde zalingen.
Als eerste test controleerde ik eens mn achterstag. Die heeft een 4 op 1 spanner met twee blokken en een curryklem. Met veel macht kan ik er hooguit 6% op krijgen terwijl de Selden manual een minimum opgeeft van 10% en een maximum van 20%.

Zeilde de vorige eigenaar dan al jaren, net als alle andere FS22-eigenaars, met een te losse achterstag?

Komend weekend ga ik me er alvast aan zetten om alles correct op te spannen en een eerste zeiljaar met goede verstaging rond te varen :D
Bijlagen:
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Laatst bewerkt: 15 apr 2014 08:44 door Krabke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 08:40 #505996

Krabke schreef :
Als eerste test controleerde ik eens mn achterstag. Die heeft een 4 op 1 spanner met twee blokken en een curryklem. Met veel macht kan ik er hooguit 6% op krijgen terwijl de Selden manual een minimum opgeeft van 10% en een maximum van 20%.

Zeilde de vorige eigenaar dan al jaren, net als alle andere FS22-eigenaars, met een te losse achterstag?

vast wel, zoals bijna iedereen.

met een 1 op 4 kun je als je goed je best doet misschien 2000 Newton kracht zetten.
De breeksterkte van de hekstag is 18.000N als het 4 mm is, 20.000N als het 5 mm is (beide ongeveer).

Dus die 10% zou je nét moeten kunnen halen ;-) maar de lijn zal rekken en de schijven hebben een forse weerstand, die 6% is vast wel in de buurt.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 08:45 #505997

Ik kan me niet voorstellen dat er voor fractioneel een default achterstagspanninggetal is. Met je achterstagspanning regel je mastbend. Als je er niet genoeg bend in krijgt moet je meer vertragen.

Er zit nogal een verschil tussen een stijf profiel en een klein gaffeltje aan je masttop en een dun profiel en een grote gaffel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 08:47 #505998

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Een drievoudige vertraging is niet veel voor een achterstag. Misschien verstandig om er een cascade vertraging van te maken.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 08:51 #505999

Selden schrijft natuurlijk over Selden masten... maar toch staat er bij fractional met gepijlde zalingen:
tension the backstay hard, but not exceeding 20%.
(overigens eerst de cap shrouds, dan pas de backstay....)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zelf je wantspanning controleren is easy 15 apr 2014 08:52 #506001

  • Krabke
  • Krabke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 201
Maar het voorschrift van Selden om minimaal 10% tot max. 20% spanning te zetten klopt dus voor mijn 7/8e tuig met gepijlde zalingen?

OK, dan moet ik maar eens investeren in een betere spanner.
Wat in de knoop kan geraken, doet dat ook!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.188 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl