d32 gebruiker schreef :
De prebend ontstaat door de spanning op het topwand in combinatie met de gepeilde zalingen. Met meer spanning op het hoofdwand maakt je de prebend minder en de voorstagspanning hoger. Wij hebben de achterstag in de haven volledig los staan. Zodra we gaan zeilen trekken we hem iets op spanning. Bij meer wind steeds strakker. Wij hebben een merkteken op de lijn aangebracht bij 20% van de breeksterkte zodat we hem nooit (per ongeluk) strakker trekken.
Het probleem van TS had ik ook.
Het merkteken op 20% breeksterkte van de achterstag heeft er mee te maken dat als je strakker aantrekt je de spanning op je voorstag juist weer vermindert,wat je niet wilt Vandaar dat je er niet voorbij moet en dat dus aftekent met een merkteken.
Als je de achterstag helemaal los gooit loopt de spanning op de V s op naar 25% op. Dat is het maximum. Dat kan je ook echt meten.
Wij hebben een dyneema achterstag, dus kan ik die 20% breeksterkte niet bepalen met de meter. Ik heb dus proefondervindelijk terug gewerkt tot ik maximaal die 25% haalde bij het volledig lossen van de achterstag.
Achterstag helemaal los in de haven vind ik dus geen goed idee. Je brengt de V s op een constante maximaal hoge spanning. We laten altijd dus iets spanning op de achterstag.