Oke:
Genua en fok zijn beiden voorzeilen die in maat verschillen. Ook de bouw van het zeil kan anders zijn. In principe komt een fok niet voorbij de mast en genua's juist wel. Er bestaan genua's in verschillende groottes (G1, G2, G3, vaak resp 140%, 120% of 105-110% van de grootte van een fok). Stormfok is weer kleiner dan een werkfok. Een high aspect is een moderner voorzeil waarbij de naam vooral voorkomt uit een ratio tussen hoogte van het zeil en de lengte van het onderlijk. Vaak zijn het hoge smalle zeilen die lang kunnen blijven staan. Een ander voorzeil kan een spinnaker, gennaker, code zero of bollejan zijn. Dit zijn met name zeilen voor de ruimere koersen al dan niet speciaal voor licht weer. Een fok en genua worden in de regel niet samen gevoerd. Er bestaat wel het zogenaamde kottertuigage waarbij twee voorzeilen gebruikt kunnen worden. Hierbij is een kotterstag met fok en een genua. Voordeel van dit tuigplan is de vele combinaties die te maken zijn terwijl het zeiloppervlakte over verschillende zeilen verdeeld is. Dit tuigage is erg populair bij lange afstandzeilers. Spinnakers heb je voor lichtweer maar ook voor zwaar weer, deze zijn verschillend gebouwd (verschillende doeksoorten en verschillende snit). Ook kunnen deze aangepast zijn voor de te varen koersen, pure downwinders of toch meer voor ruime koersen. In wedstrijden worden spinnakers soms nog bij 8 Bft gebruikt!. Reden is snelheid, maar snelheid is ook stabiliteit in een schip. Op aan de windse koersen zullen de verschillende voorzeilen gebruikt worden. Dit is ook afhankelijk van het tuigplan. Een masttoptuigage is sterk afhankelijk van de voorzeilen (vaak relatief klein grootzeil en veel verschillende voorzeilen). Een fractioneel tuig heeft vaak juist het tegenovergestelde, een relatief groot voorzeil en kleine voorzeilen, vaak alleen een fok of high aspect. Wanneer gewisseld wordt van zeilen zal van veel zaken afhangen, belangrijkste reden zijn krachten op het tuig en extreme helling (waardoor bestuurbaarheid afneemt) in het schip. Een stormfok zal zeker niet bij 4 Bft gezet worden! Rolzeilen zijn weer een andere optie, hierbij kan je onderscheid maken tussen rolfreefsystemen en rolsystemen. Zoals de naam aangeeft is het bij rolreefsystemen mogelijk het zeil beperkt in te rollen en daarmee door te zeilen. De bouw het zeil is hierop gericht en het rolreefsysteem ook. Bij een rolsysteem is het volledig in of volledig uit, reven is niet mogelijk. Indien een stormfok nodig is kan dit ook op een rolsysteem gezet worden, of soms is er een wegneembare stag die gezet kan worden waar de stormfok aan gehesen wordt. Een andere optie is vliegend hijsen.
Er is veel te vinden over tuiges op het internet en in heel veel verschillende boeken. Even zoeken en je komt heel wat tegen.
Over een zeiljacht wat is nuttig en wat is luxe...........tja dat is natuurlijk persoonlijk. Vergelijk eens een Drascombe Coaster (kajuitjachtje, zeer Spartaans) maar eens met een willekeurige Bavaria of dergelijke. De Drascombe brengt je er ook zeer veilig heen, maar ja wel op een andere manier.....................