Goede avond,
Als het gaat om van een fractioneel 7/8 tuig te gaan naar een 9/10 (of top tuigage) bijvoorbeeld en dan alleen door de "vrije top" er grotendeels af te halen zie ik geen enkel zeiltechnisch bezwaar. Met de plek van de Puttings heeft en dan al helemaal niets te maken. Het is net alsof je met een reef in je grootzeil vaart.
Sterker nog, bouw je grootzeil uit naar mijn part een fathead of een squarehead main (wel extreem) en je smile wordt wellicht tijdens het zeilen alsmaar groter. Zet er een mastkraan op in de masttop met een achterstag "wipper" en je zult zien dat je het grootzeil veel verder kan uitbouwen dan je zou denken.
Gaat het zeilgedrag veranderen? Absoluut? Als je het verliezen van de eigenschap van een 7/8 tuig voor lief wilt nemen zie ik daarna alleen maar voordelen. Je zou er zelfs voor kunnen kiezen 7/8 te blijven varen maar dan is het verzetten van je zaling ook snel aan de orde.
- Groter vaargebied
- Hoger zeildragend vermogen daar lager zeildrukkingspunt
- Uitgebouwde top is een onderwerp op zich maar is fors efficienter
- Minder gewicht in de top dus minder helling (1kg in de top staat gelijk aan >10kg in de kiel). Een paar kg daarboven wegnemen aan mast, vallen, bedrading en zeildoek staat snel gelijk aan een extra mannetje in de reling
- Je kan de boot aanschaffen die je wenst
- Altijd koude groene thee genoeg voor forumleden
Er kan een nadeel zijn bij verkoop wat net zo goed in je voordeel kan werken. Hierover doe ik geen uitspraak. Er zijn meerdere Dehlers die hun tuigage zo hebben aangepast bijvoorbeeld en die varen inderdaad op of rond de randmeren.
Afhankelijk van de aanpassing zou ik er dus voor gaan, samen met de mastenmaker en zeilmaker. Een mast van 14 meter inkorten tot 9 meter valt dus buiten de discussie wat mij betreft. Een fractionele 7/8 mast inkorten naar een 9/10 mast ......... accepteer de consequenties en have fun op de randmeren zou ik zeggen.
keep in touch als je de zaag erin zet.
Groet Michel