jlk schreef :
Aangezien ik voornamelijk op de Vinkeveense Plassen vaar lijkt een stuurautomaat mij wat teveel van het goede. Mij gaat het er vooral om of lieren noodzakelijk zijn (ik denk voor de fok niet) en op welke wijze ik ervoor kan zorgen dat mijn grootzeil soepel in de mastgleuf ingevoerd kan worden. Bijvoorbeeld met een feeder (welke?). En ook wat een goede systematiek is om de zeilen weer naar beneden te laten komen.
Als je het niet erg vindt om het onderlijk van je fok 30 cm boven het dek te hebben, als het zeil is gehesen, kun je tussen de halshoek en het boegbeslag ook een klein takeltje zetten. Fok hijsen en dan met het takeltje de spanning van het voorlijk regelen. Moet het voorlijk van je fok ook niet te lang zijn, natuurlijk.
Ik ga er vanuit dat het lummel beslag (de bevestiging van de giek aan de mast) bij jouw boot gefixeerd is. Bij sommige kleinere boten schuift het echter in een korte rail, waardoor je de giek ook met een klein takeltje na het hijsen van het grootzeil naar beneden kunt trekken, zodat je ook de spanning van je voorlijk kun regelen. Ziet iets dergelijk er bij jouw boot niet op, dan is inderdaad een liertje om het voorlijk op spanning te zetten wel handig.
Als het voorlijk van je grootzeil een touwlijk is, kun je overwegen om het voorlijk van leuvers te laten voorzien, die goed in de bestaande mastgroef passen. Dat hijst met minder wrijving en strijkt ook sneller. Meestal is er wel een of andere voorziening nodig om te zorgen dat de leuvers bij het strijken niet uit de mastgroef vallen.
Zo maar een paar ideeën..
--
stegman