Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Maststrijken

Maststrijken 11 juli 2004 21:29 #4117

Geachte dames, heren,

sinds zaterdag 10 juli j.l. zijn wij de trotse bezitters van een waarschip 730. :D Het eerste wat je dan doet is lid worden van de vereniging van waarschippers dunkt me dus dat hebben we dan ook prompt gedaan.

De boot lag nog in de winterberging en hebben we samen met de vorige eigenaar te water gelaten en getuigd. Wat mij daarbij verbaasde was de omslachtige manier van mastzetten met een demontabele bokkepoot, geen zwanehalzen op de voorstag en babystag, en geen uithaler op de spruit van de achterstag. Verder is de zijwaartse beweging van de mast (zwaaien) moeilijk te controleren.

Is er iemand die een systeem al heeft toegepast om de mast met 1 persoon te kunnen strijken? Ik ben op de hoogte van het systeem van slingerwanten maar dat lijkt me voor een waarschip niet zo charmant, bovendien staan de hoofdwanten en onderwanten naar achteren.

Verder is er geen spiboom aanwezig om te fungeren als bokkepoot en dat leek mij een deel van de oplossing. Is er iemand die weet hoe lang deze dan moet zijn en wat voor aanpassingen er op de mast nodig zijn?

Alternatief is natuurlijk staande-mast routes volgen maar met een vaargebied dat zich beperkt tot Friesland en IJsselmeer kan dat soms problemen opleveren (behalve het IJsselmeer dan).

Hoor graag ideeen en suggesties van dit zeer ingenieuze forum.

Met vriendelijke groet,

Hedzer Bergsma
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijken 19 juli 2004 07:17 #4156

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hallo Hedzer,

Voor mijn Waarschip 600 heb ik een volledig verwijderbare strijkinstalatie gemaakt. Als slingerwant gebruikte ik twee balkjes met een ruime afronding aan de bovenkant waar de stag omheen boog als "scharnier"

Misschien is dit grapje ook voor jou toepasbaar.

Dit zou ik in een tekeningetje moeten verduidelijken. Alle andere problemen die je beschrijft zijn volgens mij eenvoudig op te lossen.

Als je interesse hebt, laat me dat dan weten.

Groet,

Sven Heesterman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Matzetting op dak 06 aug 2004 13:02 #4237

Beste Richard,

de mast staat op de mastrail op het dak en wordt aan de achterkant van de mastvoet met 1 mastbout bevestigd op de rail. Dit is dus het draaipunt, en de mast kan dus vrij achterovervallen ware het neiet dat dit wordt tegengegaan door de baby- en voorstag.

Groeten,

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Matzetting op dak 06 aug 2004 13:12 #4238

Beste Richard,

de mast staat op de mastrail op het dak en wordt aan de achterkant van de mastvoet met 1 mastbout bevestigd op de rail. Dit is dus het draaipunt, en de mast kan dus vrij achterovervallen ware het neiet dat dit wordt tegengegaan door de baby- en voorstag.

Groeten,

Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijken 10 okt 2004 14:38 #4501

Na een seizoen te hebben gevaren met ons waarschip is er eigenlijk geen situatie geweest waarin ik het noodzakelijk achte de mast tussentijds te strijken. Ook is het wel lekker rustig om te wachten tot een brug weer draait, we hebben per slot van rekening vakantie.

Voor het zetten en strijken van de mast aan het begin en einde van het seizoen heb ik de volgende oplossig bedacht: als bollepoot gebruik ik de spiboom met een oog onder aan de mast en aanhaken op een vast punt op de voorstag. Om het heen-en-weer zwaaien in te dammen denk ik twee zware elastieken te gebruiken die van de wandputtings naar het spiboomoog lopen. Er zit wel wat extra rek en ontspanning in maar ik denk dat dit geen problemen oplevert. Ik houd jullie op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijken 11 okt 2004 09:41 #4506

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
Hedzer,

De elastieken die je beschrijft zullen hoogstens de spiboom omhooghouden als de mast zijn horizontale positie nadert. Ze zullen niet het zwaaien van de mast tegen gaan. Dit kan alleen met strijkwant (en dus niet op jouw boot) of met een triangel (driehoek wantputtings-voorstag i.p.v. jouw spiboom.

Ik heb jouw configuratie op mijn 600 geprobeerd, Als ik een scharnierende mastvoet had gehad in plaats van een simpele haak dan was waarschijnlijk de mastvoet gebroken of uit het dek gescheurt... Als de boot in het water ligt kan de mast zonder triangel erg plotseling gaan zwaaien en dan is er geen houden meer aan.

Sven Heesterman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

1-persoon 06 dec 2004 22:47 #4759

Beste luitjes,

allemaal bedankt voor jullie reacies en er zitten zeer zeker een aantal nuttige en bruikbare tips en acties tussen. Het punt waar het mij om gaat is dat er in de meeste gevallen met twee personen word gewerkt. Ik ben op zoek naar een 1-persoonsoplossing omdat dit vaak het geval is bij mij.
Om de mast het laatste en eerste stuk te laten zakken en hijsen is een sprenkel de oplossing en niet moeilijk; gewoon een stuk buis tussen mastvoet en voorstag om een hoek te maken met de mast. Een oplossing voor het van BB naar SB zwaaien is lastiger zonder bijvoorbeeld een slingerwant te zetten zodat de hoofdverstaging op spanning blijft. Ik heb geen zin om een consructie op mijn wandputtings te zetten die uiteindelijk maar 2 x per jaar dienst doen.
Ik blijf bij mijn elastieken versie en ik zie wel hoe dit gaat.

Bedankt en success met de winterklussen.

Groeten, Hedzer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

waarschipmast 20 mrt 2006 09:26 #7547

  • whoude
  • whoude's Profielfoto
Hallo Hedzer,

Ook ik heb iedere keer problemen met het zetten of strijken van mijn mast.
Om het slingeren tegen te gaan, zet ik de spinakerschoten vast aan de grootzeilval en aan bak- en stuurboord op de boot. Deze hou ik dan op spanning op een lier. Verder gebruik ik een sprenkel. Bij het laten zakken, ging het vorig najaar mis. De mast viel de laatste meter naar beneden. Gelukkig heeft het kajuitdak, mede door de stevige maststeun geen schade opgelopen. Ik ontdekte bij watersportbedrijf Compass een heel ander systeem. Twee gekoppelde RVS-pijpen worden rechtop aan de voorzijde van de kajuit, op het dek gezet. Een lijn naar het voor- en achterschip voorkomt omvallen. Met een vertraging wordt nu de mast eerst opgehezen, en dan pas op het draaipunt vastgezet. Hierna volgt pas de verstaging. Een heel veilig systeem, die ook voor steekmasten gebruikt kan worden. (Ze hebben hier een demonstratie mee gegeven tijdens een X-79 evenement. Na gebruik zijn de pijpen inschuifbaar. Zelf heb ik nu dit systeem besteld, en zal zeker nog een bericht sturen over de resultaten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijken 22 mrt 2006 09:03 #7571

  • raptor
  • raptor's Profielfoto
Bij het zeiljachtvaardersforum een vergelijkbaar probleem met masten. Ik werk met een vast geinstalleerd A-frame dat teven de preekstoel vormt. Altijd bij de hand en werkt prima. Zie verder bij zeiljachtvaardersforum.
Pieter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Maststrijken 18 apr 2006 11:04 #7790

  • whoude
  • whoude's Profielfoto
Hallo Waarschippers,

Inmiddels heb ik de masttakel van Compass ontvangen. Het bestaat uit:
2 x 3 pijpen, die in elkaar kunnen schuiven en met pennen gefixeerd kunnen worden. Het op de boot plaatsen, is tijdrovend, maar dit zal zeker de volgende keren veel sneller gaan. Met een lus om de mast takel je vrij eenvoudig de mast omhoog. Hierbij hou je de mastvoet vast. Als de mast op het draaipunt staat, kan de mastbout gemonteerd worden. Hierna moeten dan wel de stagen nog vastgezet worden. Op een paar dingen moet wel gelet worden: 1.de pijpen worden door een voor-en achterlijn overeind gehouden. De lijn naar het achterschip moet over de zaling en tussen mast en stag doorlopen. 2.pas op, dat het stoom/deklicht niet geraakt wordt door de pijpen.

Voordelen: Het is een zeer veilig en eenvoudig systeem.
De uitvoering is erg degelijk.

Nadelen: De pijpen kunnen op kleine boten niet mee aan boord.
De prijs is vrij hoog

www.compass24.nl/cgi-bin/abnet...hjglqrw&ARTNR=112540
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.254 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl