Vandaag de mast aangepakt. De conclusie is dat het erg lastig is deze mast goed te tuigen zonder dat hij gaat 'pompen'. Met een aantal maatregelen hebben we toch behoorlijk resultaat gehaald!
Eerst even de sfeer vanuit de hoogwerker:
We zijn begonnen met de bakboord zaling. De popnagels bleken allen kapot te zijn. Dat was dus het eerste grote punt van aandacht. Toen die weer netjes gemonteerd zaten was de mast al voelbaar star geworden, al bleef hij beweeglijk rondom de zalingen. Dat is nog een beetje verminderd door een hydraulische achterstagspanner te monteren. Deze heb ik laatst via het forum aangekocht als defecte spanner. Revisie bij de gespecialiseerde automaterialenzaak volgde en voor een relatief klein bedrag beschikte ik ineens over een prachtige spanner.
De achterstag is nu zo getrimd dat hij vrij los staat in rust stand. De mast staat dan rechtop en is ideaal getrimd voor ruime en voordewindse koersen. Vervolgens kan ik met de achterstag de voorstag stevig op spanning zetten (30% breeksterkte gemarkeerd op de spanner) om hoog aan de wind te kunnen zeilen of harde wind te kunnen bolwerken. Dat wordt dus leuk spelen, echt een aanwinst.
De conclusie bleef echter dat de mast beweeglijk is. Om nu geen risico te lopen heb ik besloten twee bakstagen te laten monteren. Het kost wat, maar dan heb ik ook wat. Ik voel me er een stuk prettiger bij aangezien ik de mast nu volledig onder controle heb!