Nadat ik heel wat gelezen en bekeken heb over het trimmen van de mast heb ik helaas geen antwoord kunnen vinden waar ik wat mee kan. Ik hoop dat iemand uitkomst kan bieden.
We hebben een Van de Stadt 34 met een toptuig (Masthead rig). De mast staat op het dek. De mast heeft 1 paar zalingen.
De zalingen zijn heel licht gepeild (iets van 10-15 graden). We hebben hoofdwant en slechts 1 onderwant dat op dezelfde plek eindigt als het hoofdwant op het dek. Dit onderwant staat dus ook iets gepeild. Daarnaast is er een babystag. Als ik ga trimmen trekt het hoofdwant de mast in een kromming. Dit komt door de iets gepeilde zalingen. De babystag versterkt dit effect. Dit precieze ontwerp staat niet in de Selden handleiding (pagina 32 lijkt het best, maar ik heb geen dubbele onderwanten per kant).
Mijn probleem is dat de mast erg gaat pompen. Dit doet hij als we rustig in de haven liggen zonder zeil erop. Je ziet hem dan trillen rondom het punt waar de zalingen, onderwant en babystag samenkomen. Nu ligt er in de haven een vergelijkbaar schip met dezelfde situatie. Ook die trilt/pompt net zo!
Onder zeil (met veel wind (5/6+) is de boot rustig en blijft de mast stevig staan (druk grootzeil?). Als ik echter net even de wind in stuur en de boel gaat klapperen, begint de mast vervaarlijk uit te slaan (pompen). Dat is niet prettig en kan volgens mij tot gebroken mast leiden. Omdat we eigenlijk dit seizoen pas voor het eerst in harde wind zeilen wil ik dit graag oplossen. Ook in hoge golfslag kan ik me voorstellen dat de mast het zwaar te verduren krijgt als we in een golfdal klappen.
Wie heeft ervaring met deze situatie en kan tips geven om dit probleem op te lossen? Ik zat te denken om bij de zaling nog twee "checkstays" (hoe heet dat in NL?) toe te voegen zodat ik aan de wind de mast stabieler vast kan zetten. Als dat een goede manier is, hoe bevestig ik die aan de mast? Er zitten daar verder geen voorzieningen.
Ik vind het al met al raar dat de mast zo doet. Het moet toch goed ontworpen zijn?