Maarten-Jan schreef :
Nou, Het is dus een vrij ingewikkelde klus die erg snel in de papieren kan lopen!
Dat het in de papieren kan lopen maakt het niet minder simpel
. Maar wat voor schip gaat het om? Heb je wat foto's van je kajuitdak? Met dat soort zaken kunnen we wat gerichter dingen roepen.
Maar in het kort, zoals al gezegd:
1. wat blokken onderaan de mast (die ergens aan vast moeten zitten, bijvoorbeeld aan puttingen op het dek naast je mast, of wellicht beugeltjes op de mast. Vaak zie je twee-, drie- of viervoudige blokken zitten daarvoor. Bezuinig hier niet op, hoe zwaarder het blok loopt hoe meer kracht je moet zetten bij het hijsen. Vooral op de grootzeilval is een gelagerd blok wel erg prettig. Voor wat betreft blokken geldt: keuze te over, van budget tot gouden randjes. Barton heeft trouwens handige railtjes met een aantal blokken vast erop, speciaal voor onderaan de mast. Niet zo heel erg duur.
2. Organisers ("valgeleiders") aan bb en sb op het kajuitdak aan de zijde van de mast. Dit zijn zeg maar horizontale beugeltjes met een aantal horizontaal georienteerde blokken erin. Dat ziet er zo uit:
www.georgekniest.nl/Catalogus/...r+12+mm/product.aspx
3. Valstoppers aan de kajuitzijde van je schip. Ook hier weer: keuze te over in alle prijsklasses. Automatisch borgende valstoppers zijn overigens wel erg prettig. Meervoudige blokken zijn ook prettig, aangezien je de krachten dan verdeelt over meerdere bevestigingspunten, die ook verder uit elkaar liggen.
4. Lieren aan sb en bb op je kajuitdak, voor de valstoppers. Ook hier weer in verschillende prijscategorien beschikbaar, afhankelijk van je wensen en budget.
5. En natuurlijk: lijn, voor zover de huidige vallen, smeerrepen en andere lijnen niet genoeg lengte hebben.
Op zich allemaal niet zo complex, mits je e.e.a. goed kunt bevestigen. Zeker de vallieren moeten echt goed vsat zitten. Op de meeste polyester schepen zit er op die plek van het kajuitdak extra houvast, bijvoorbeeld met een ingelamineerde plaat RVS of alu, of een dergelijke versteviging aan de binnenzijde. Voor houten schepen geldt iets soortgelijks. Op een stalen schip heb je daar wat minder last van.
Maar schroef dus niet zomaar een lier of valstopper vast op een houten of polyester kajuitdak zonder verdere versteving. De organisers krijgen veel minder krachten te verwerken.
Totale kosten, met goede hardware op basis van lijnen tot max 12mm:
2 x lier Lewmar 8C: EUR 500
2 x viervoudige valstopper: ca EUR 500
2 x viervoudige organiser: ca EUR 100
4 x tweeschijfs blok onderaan de mast: ca EUR 150
Totaal: EUR 1250. Dan nog wat kit, bevestigingsmateriaal en eventueel nieuwe lijnen.