jouzers schreef :
Configuratie is nu: deckstepped mast van Nordic, fractioneel 7/8 getuigd, verjongd vanaf 7/8, licht gepeilde dubbele zalingen, kleine 17 meter hoog, achterstag met veel vertraging verstelbaar, bakstagen op de lier.
De mast is dus standaard voorzien van bakstagen en heeft ook terminals voor checkstays maar ongebruikt.
De bakstagen hoeven de mast niet te houden, dat doen achterstag en zelfs zonder die blijft de mast staan doordat de zalingen licht gepeild zijn.
Ik gebruik de bakstagen nu om de mast iets te stabiliseren, maar vooral voor extra hoogte aan de wind, dit scheelt zo'n 5 graden.
Ik twijfel aan het toevoegen van checkstays en dan vooral aan wat het zou toevoegen.
Het is toch zo weer 500 euro extra, paar goede blokken en wat dyneema tikt lekker aan.
Daarnaast weer een extra handeling, prima in wedstrijden maar met vriendin varen wat ook veel gebeurt of solo...
Wie heeft ervaring met checkstays in vergelijkbare situatie, wat voegt het toe, is het enkel dat beetje stabilisatie van je mast of meer ?
Ik denk dat checkstays nuttig zijn op wedstrijd boten met hele licht mastprofilen. Ze kunnen de mastbuiging controleren! Ze zitten b.v. op de 3/4 tonner van mijn zoon.