Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 07:51 #427176

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Eerst de genua naar beneden, dan de fok omhoog ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 07:58 #427178

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Fly-Tour schreef :
Nachtvlinder schreef :
Wat zijn herders?

Is een helder document inderdaad, zelfde niveau als "Altijd Stroom" van Victron en nóg algemener toepasbaar ;)

Weet niet of het een officiële term is, heb het ook weer gehoord van iemand, maar het betekent dat de wind in je nadeel draait als je hoog aan de wind vaart (althans zo heb ik het geleerd!), je moet afvallen om niet in de wind te komen en in sommige situaties (vlakbij de wal) moet je dan overstag.

'
Zeer goede pdf, heel duidelijk en goed getekend, ondanks dat je het even vertalen moet voor jezelf.

Je bedoeld 'headers', een engelse term voor een ongunstige windshift zoals je omschreef. Volgens mij is de betekenis dat je gedwongen worden om een (ruimere) koers (heading) te kiezen. "We are being headed".

Het omgekeerde is een 'lift' waarbij je juist een beetje op kunt sturen. Bij zeilwedstrijden kan het een header of lift nét het verschil maken of je een boei kunt ronden of niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 07:59 #427179

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
FMJ schreef :
Eerst de genua naar beneden, dan de fok omhoog ;-)
Ja ;)
Dat doe je niet makkelijk bij een rolfok systeem, en is zeker niet makkelijk solo te doen, ook al lig je windstil in de haven.
Ik moet eerst het zeil uitrollen en dan laten zakken via de furler, een ander zeil moet je tijdens het hijsen dan weer helpen. Het zeil heeft een pees, geen leuvers.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 08:00 #427180

en een header remt je boot net zoveel als een herder: zo'n nat schaap achter je boot schiet ook niet echt op!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 08:03 #427181

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Maarten-Jan schreef :
Een kotterstag verpest je masttrim. De krachten moeten ineens over twee stagen verdeeld worden en dat leidt tot twee veel te slappe stagen waardoor je weer niet hoog kunt zeilen (teveel doorbuiging). Niet doen dus. Gewoon 1 voorstag.

Daarom hebben kottergetuigde schepen ook bijna altijd bakstagen. Die grijpen dan aan ter hoogte van de kotterstag en gebruik je om hem strak te zetten. Een kotterstag op zichzelf kan niet onder hele grote spanning staan als je alleen een achterstag hebt en zal er ook niet voor zorgen dat je voorstag (veel) slapper komt te staan. Probeer je dat wel dan zal je de mast gaan buigen. Je kunt ook extra want hebben vanaf de kotterstag die ligt naar achteren is gericht, daarmee breng je ook extra spanning aan zonder de noodzaak van bakstagen.

edit, foto gevonden:
Hier kun je trouwens dat want zien, hier met rood lijnje er naast getekend. Je zie daar twee staalkabels lopen, een is dat vaste want dat ik boven noemde. De andere is de bakstag die hier buiten gebruik naast dat want is vastgebonden. Die gebruiken we alleen bij veel win en golven om de boel nog wat extra te stabiliseren.


Linksboven zie je ze gaan:
Laatst bewerkt: 17 aug 2013 08:23 door Bant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 08:25 #427186

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Fly-Tour schreef :
FMJ schreef :
Eerst de genua naar beneden, dan de fok omhoog ;-)
Ja ;)
Dat doe je niet makkelijk bij een rolfok systeem, en is zeker niet makkelijk solo te doen, ook al lig je windstil in de haven.
Ik moet eerst het zeil uitrollen en dan laten zakken via de furler, een ander zeil moet je tijdens het hijsen dan weer helpen. Het zeil heeft een pees, geen leuvers.

Heb je niet zo'n rolfok profiel met 2 gleuven? Dan kun je eerst de tweede er bij hijsen, en dan in de luwte daarvan de andere laten zakken.

Zelf geen praktijk ervaring mee trouwens :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 14:30 #427253

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nee, helaas, maar dan nog, een zeil met pees in je rolfokprofiel hijsen is geen twee tellen werk.



Als ik een geschikte fok vliegend zou hijsen, met een val die naar de masttop gaat (is aanwezig), het zeil onderaan vast op het dek, er zit al een geschikte wantputting daarvoor. Eigenlijk hetzelfde als op een Pampus of mijn Flytour.... :whistle:

Zou dit wat zijn in de praktijk.?
Mijn logica zegt: dat het ook nog mogelijk is om met de genua te varen en af en toe overstag te gaan... Er is dan namelijk geen kotterstag aanwezig die het overstag gaan van de genua zou hinderen.




Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 aug 2013 14:43 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 14:53 #427263

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Je doet wel moeilijk hoor. Ik heb ook een 150% genua van 50m2, net ingemeten door UK Sails. En ik heb een Babystag, het is een bitch om overstag te gaan. Maar niet zo erg dat ik er niet mee overstag kan. Een overstag duurt misschien iets langer.

Een fok vliegend dragen.... lijkt mij niet.

Gewoon lekker met je genua overstag gaan, er zijn meerdere boten die dat gewoon doen. Snel is weer wat anders dat klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 14:58 #427265

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik doe niet moeilijk, ik bekijk de mogelijkheden met dit type tuig.

Ik wil in de toekomst een ha fok aanschaffen voor de boot, ben een fok gewend op mijn boten, ze gaan zo lekker makkelijk!
Je komt met een fok ook hoger, daar gaat het mij om. Een fok kan ik heel mooi binnen de zeerailing voeren al hoog aan de wind varend. Met een aparte fok-leioograils die ook ver naar binnen zit.

Met mijn Genua 150 % kom ik niet hoog aan de wind.
Het tuig ( mast icm de boot) op zich is namelijk best geschikt voor hoog aan de wind.

Wanneer ik een evt. fok vliegend hijs ruimt het des te makkelijker op. Geen kotterstag nodig en geen geklik met leuvers. Zeil naar beneden schoot los en wegbergen die handel.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 aug 2013 15:02 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 15:00 #427266

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Dat wordt gewoon je genua naar beneden en een HA erin. Denk je dat je ongeacht of het mogelijk is om een fok vliegend te voeren daarmee hoog aan de wind komt?

O en om het invoeren makkelijker te maken met je roller:

Laatst bewerkt: 17 aug 2013 15:04 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 15:06 #427269

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Leg jouw standpunt of tegengedachte hierover eens uit..

Ik hijs op mijn open boot de fok vliegend, dan zou dat hier ook moeten kunnen. En een Ha fok tegenover een 150% genua maakt wellicht een goed verschil wanneer je hoog wil varen. ( en heel veel overstag moet.
:)
Voorwaarde is dat de schootvoering moet kloppen natuurlijk, maar dat even daargelaten.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 17 aug 2013 15:07 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 17 aug 2013 15:12 #427275

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Jouw vliegende fok op dat bootje krijgt dan een mooi doorhangend voorlijk, waardoor je geen hoogte kan krijgen.

Hoe dat met open bootjes zit weet ik niet.

Er zijn trouwens anderen hier op het forum die het mooier en technischer kan uitleggen dan ik....

Sowieso moet je maar eens kritisch naar je genua kijken. Hoe hoog wil je in graden? En hoe hoog haal je nu met de 150%?
Laatst bewerkt: 17 aug 2013 15:30 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 09:21 #435853

een zeil op het kotterstag wordt toch ook vooral gebruikt als "stormfok"?
daar denk ik nog wel eens aan, om een wegneembare kotterstag te maken zodat ik een stormfok kan voeren mochten we overvallen worden door onweer ofzo.
Trouwens als de rolgenua opgerold is, en je je vliegende zeil heist, vangt die genua ook nog veel wind. lijkt me dus niet iets dat een echte HA kan vervangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 09:42 #435869

Maar laten we niet overdrijven. TS heeft een 26 voeter (en vaart voornamelijk op klein water). Als de 150%genua te veel werk is, dan gewoon standaard de kleinere fok erop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 09:46 #435872

ja dat doe ik ook wel eens met de loper op de kaag. Fok erop, bij normale wind..
Maar de boot komt echt niet goed op gang ondertuigd. Met genua loopt ie veel lekkerder. En is het veel leuker zeilen.
Maar ik heb leuvers, dus wisselen is ook zo gebeurd.
Als het geen wedstrijd is kan je woon wat meer tijd nemen voor je overstag.
Ik laat de boot na de overstag nog wel es terug lopen naar bijna in de wind, zodat de genua over de railing waait. Dan is ook meteen schoot makkelijk op spanning te zetten.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 10:06 #435888

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Maarten-Jan schreef :
Een kotterstag verpest je masttrim. De krachten moeten ineens over twee stagen verdeeld worden en dat leidt tot twee veel te slappe stagen waardoor je weer niet hoog kunt zeilen (teveel doorbuiging). Niet doen dus. Gewoon 1 voorstag.

Een kotterstag is nuttig op wat grotere schepen voor langere zeereizen.
Door een kotterstag wegneembaar te maken, hetgeen vaak het geval is, verpest het geenszins de masttrim, bovendien is het gebruik van bakstagen, zoals eerder al vermeld, dan evident.
De vraag is slechts of het op het scheepje van TS iets toevoegt, dat verwacht ik niet.
Als hij een roller met twee gleuven heeft kan hij wellicht beter zeil wisselen.(Op grotere schepen is dat in zeegang vaak toch een heel gedoe bij onderbemanning)
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 10:12 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 11:06 #435922

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Effe een zeiltje wisselen, dat doe je niet zomaar hoor bij deze roller. De genua moet er dan helemaal uit geholpen worden, en de fok moet er weer helemaal in geholpen worden. Het ene moment komt de wind zo dat je veel moet opkruisen en het andere moment kun je lang rechtuit. Je weet wel, Kaag en Braassem wind. Zeilen wisselen is op mijn boot geen optie, het lijkt me ook helemaal niks.


Bij mijn boot zitten er ''voorste onderwanten'', en die maken het voor de genua extra moeilijk om overstag te gaan. Veel of weinig wind de genua doet gewoon lastig (150% hele grote lap!), en dan blijft de schoot ook nog vaak hangen achter die genoemde stagen. Schootvoering binnen de wanten is bij mijn boot niet mogelijk voor de genua. De genua beschadigd op ten duur ook nog door die stagen bij het overstag gaan in de huidige situatie .....

Als ik er nou gewoon een ha-rolfok bijbouw? ;)
Dat zie je op veel schepen.

Bijvoorbeeld wanneer ik een rak wil gaan varen dan rol ik de genua op, en de fok uit. De fok moet dan dusdanig smal zijn dat hij bijna voor de mast komt en de leiogen ook veel meer naar binnen kunnen komen te zitten. Schootvoering binnen de wanten dus , voor de fok.


Net zoals roozeboos zijn boot loopt mijn boot veel harder met de genua. Deze moet dan ook beschikbaar blijven.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 11:21 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 11:19 #435927

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Fly-Tour schreef :
Effe een zeiltje wisselen, dat doe je niet zomaar hoor bij deze roller. De genua moet er dan helemaal uit geholpen worden, en de fok moet er weer helemaal in geholpen worden. Het ene moment komt de wind zo dat je veel moet opkruisen en het andere moment kun je lang rechtuit. Zeilen wisselen is op mijn boot geen optie, het lijkt me ook helemaal niks.


Bij mijn boot zitten er ''voorste onderwanten'', en die maken het voor de genua extra moeilijk om overstag te gaan. Veel of weinig wind de genua doet gewoon lastig (150% hele grote lap!), en dan blijft de schoot ook nog vaak hangen achter die genoemde stagen. Schootvoering binnen de wanten is bij mijn boot niet mogelijk voor de genua. De genua beschadigd op ten duur ook nog door die stagen bij het overstag gaan in de huidige situatie .....

Als ik er nou gewoon een ha-rolfok bijbouw? ;)
Dat zie je op veel schepen.

Bijvoorbeeld wanneer ik een rak wil gaan varen dan rol ik de genua op, en de fok uit. De fok moet dan dusdanig klein zijn dat hij bijna voor de mast komt en de leiogen ook veel meer naar binnen kunnen komen te zitten. Schootvoering binnen de wanten dus , voor de fok.


Net zoals roozeboos zijn boot loopt mijn boot veel harder met de genua. Deze moet dan ook beschikbaar blijven.

Toch, op mjin Loper met 165% genua gaat het prima.

Om de stagen en spanners bechermhoezen en zo'n witte hoes tegen schavielen tegen de stagen.
De babystag met zo'n zelfde hoesje en goed ingetaped zodat de schoot deze niet lostrekt.

En verder met overstag gaan, eventjes wchten tot de genua een klein beetje bak staat en dan pas de schoot los gooien. Dan vliegt de genua zo naar de andere kant en kan je hem daar op je gemak binnen halen.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 11:24 #435931

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik zal eens kijken..

Ik kan misschien de schootvoering van mijn genua nog wat verbeteren , achterlijk flappert/klappert nogal.
Ik ga eerst die schootvoering eens optimaliseren, dan kijk ik verder.


Die beschermers zat ik om eerlijk te zijn ook aan te denken, al een tijdje. Zou wel behoorlijk verschil moeten geven denk ik toch..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 11:27 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 12:28 #435954

Als je met je genua op een loper geen hoogte haalt is er wel eea mis met het zeil of de trim. Ik loop met mijn 150% gewoon hoog. Een high aspect haalt dan met bft4 nog even een beetje extra, maar het mag niet heel veel schelen.

Daarnaast hoort een zeil met pees prima uit de rolinstallatie te vallen, maar meestal wordt dat zelden gedaan en vervuilt de boel. Maak het profiel eens goed schoon, spray met PTFE spray in en gebruik een goede voorloop, dan is het singlehanded prima te doen, zeker op een loper!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 12:28 #435955

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Fly-Tour schreef :
Ok, ja je hebt gelijk, idd. ook lang aan de wind. Maar dat doe je niet vaak op de kleinere binnenwateren vanwege herders.... Vaak moet je hier vele malen overstag door de herders, je denkt je doel aan de wind te gaan halen, maar dat lukt vaak niet. Draaierige wind.


Ik ben een heel stuk wijzer geworden al, wat is die pdf van Selden leuk en leerzaam om door te lezen.




Ik ga nu effe slapen...

Teveel herders tegen gekomen en daar lopen nog veel meer schapen bij en als je die gaat tellen val je in slaap :laugh:

Maar met "herder" bedoel je een "header en dat is een windvlaag die recht je bakkes komt en dan moet je dus een beetje afvallen of overstag gaan.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 12:35 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 12:34 #435960

boarderbas schreef :
Als je met je genua op een loper geen hoogte haalt is er wel eea mis met het zeil of de trim. Ik loop met mijn 150% gewoon hoog. Een high aspect haalt dan met bft4 nog even een beetje extra, maar het mag niet heel veel schelen.

Daarnaast hoort een zeil met pees prima uit de rolinstallatie te vallen, maar meestal wordt dat zelden gedaan en vervuilt de boel. Maak het profiel eens goed schoon, spray met PTFE spray in en gebruik een goede voorloop, dan is het singlehanded prima te doen, zeker op een loper!
oh het gaat volgens mij om Flytour zijn one off euroshopper (grapje) boot hoor. niet om een Loper.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 13:12 #435993

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Fly-Tour schreef :
Met mijn Genua 150 % kom ik niet hoog aan de wind.
Het tuig ( mast icm de boot) op zich is namelijk best geschikt voor hoog aan de wind.
boarderbas schreef :
Als je met je genua op een loper geen hoogte haalt is er wel eea mis met het zeil of de trim. Ik loop met mijn 150% gewoon hoog. Een high aspect haalt dan met bft4 nog even een beetje extra, maar het mag niet heel veel schelen.

Helemaal met boarderbas eens. Dacht bijna dat iedereen er overheen las. Maar als je niet hoog komt met je zeil ligt dat niet aan het feit dat het een 150% genua is. Nogmaals met mijn 150% 50m2 genua kom ik gewoon hoog. En ja dan komt het wat is hoog; 35 graden aan de schijnbare wind kom ik wel zonder al te veel in te leveren. 30 graden gaat ook nog wel maar dan ga je het wel merken alles dichterbij de wind wordt het erg knijpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 13:42 #436025

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
roozeboos schreef :
boarderbas schreef :
Als je met je genua op een loper geen hoogte haalt is er wel eea mis met het zeil of de trim. Ik loop met mijn 150% gewoon hoog. Een high aspect haalt dan met bft4 nog even een beetje extra, maar het mag niet heel veel schelen.

Daarnaast hoort een zeil met pees prima uit de rolinstallatie te vallen, maar meestal wordt dat zelden gedaan en vervuilt de boel. Maak het profiel eens goed schoon, spray met PTFE spray in en gebruik een goede voorloop, dan is het singlehanded prima te doen, zeker op een loper!
oh het gaat volgens mij om Flytour zijn one off euroshopper (grapje) boot hoor. niet om een Loper.
Voor de duidelijkheid.
Het gaat om een Van de Stadt knikspant zeiljacht van 26 voet. Type Delta, zover ik weet. Je merkt aan alles dat het bootje hoger wil dan ik er nu mee haal. Ik doe iets nog niet goed. De schootvoering klopt ook niet hoor, laat ik daar eerlijk in zijn. Mijn leioog is op dit moment een kikker helemaal achter bij de kuip. Er moet gewoon een nette rails op het gangboord komen met leioog daarop, en bij de kuip een schootoog met een schootklem. B)

Een Loper Standfast zal vast wel sneller zijn.
Dit is een bootje wat zwaar gebouwd is voor het echte zeilen. Geeft niet om een dikke 5. Dan vaart hij ook het fijnst.! Hij heeft 2 reven in het zeil, maar heb ze nog niet gebruikt , bij ongeveer 4 bft. Minimaal benodigde windkracht om een beetje goede gang te maken ( lees hem qua snelheid lekker door het water te laten glijden) ligt toch wel bij de 2 bft..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 13:49 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Masttrim mogelijkheden topgetuigd schip. 10 sept 2013 13:52 #436026

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ik weet niet hoe het "voelt" dat een boot hoger wil. Wat ik wel weet dat ik het merk als mijn boot niet meer hoger kan.
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 13:54 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl