Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze

Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 07:09 #433507

Ik zit met het volgende dilemma. En ik vroeg me af hoe jullie daarmee omgaan id praktijk.

Ik moet op mijn schip een aantal lijnen vervangen (grootschoot, grootzeilval en fokkeval). Op het internet en in de vakliteratuur is er genoeg te vinden (materiaalkeuze, kleuren van de lijnen, etc). Maar op moment dat ik vervolgens een zeilwinkel instap en ik neem een blik op het aanbod dan komen eigenlijk nooit de op het internet/ id vaklit genoemde termen terug en lijken ook gebruikte kleurschema's niet overeen te komen.

Waarop baseren jullie je keuze en houden jullie overzicht in het aanbod aan lijnen id zeilwinkel?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 07:18 #433511

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Ik vraag het aan het personeel bij de watersportzaak. Eerst even vragen wie er verstand heeft van de lijntjes omdat je specifieke dingen wilt weten. Scheelt een hoop gedoe.

Of je kijkt wat voor merken ze hebben bij de watersportzaak en informeert je via de website van dat merk over wat je moet hebben en gaat weer terug naar de winkel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 07:19 #433512

Allereerst moet je weten wat je wilt. Ben je bereid meer te betalen voor een high end lijn? Zoek je duurzaamheid?

Voor vallen is het aan te raden een goede kwaliteit lijn te gebruiken. Dit heeft direct invloed op de trimbaarheid van je zeilen.

Schoten zijn stukken minder kritisch. Ik zoek dan een lijn die me prettig hanteerbaar lijkt.

Kleurschema's? Trek je er niks van aan. Koop gewoon wat je prettig en/of mooi vind.

Voor mijn nieuwe vallen heb ik na veel zoeken deze geselecteed. Ik ben dan ook daadwerkelijk van zins te verjongen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 07:39 #433519

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
bwernsen schreef :
Ik moet op mijn schip een aantal lijnen vervangen (grootschoot, grootzeilval en fokkeval). Op het internet en in de vakliteratuur is er genoeg te vinden (materiaalkeuze, kleuren van de lijnen, etc). Maar op moment dat ik vervolgens een zeilwinkel instap en ik neem een blik op het aanbod dan komen eigenlijk nooit de op het internet/ id vaklit genoemde termen terug en lijken ook gebruikte kleurschema's niet overeen te komen.

Vergeet die kleurschema's inderdaad, wat een onzin. Lekker zelf je eigen plan trekken. Verschillende kleuren zijn wel handig natuurlijk, zeker als je vaak met wisselende bemanning vaart. Maar welke kleur dan wat is, who cares.

Voor je genuaval kun je overwegen om een Dyneema val te nemen. Daarmee voorkom je dat je voorlijk door kruip langzaam losser komt. Ook zeker van toepassing als je genua of fok op een roller staat.

Voor de grootzeilval is dat wat minder kritisch, zeker als je ook een cunningham hebt ingeschoren. Dan voldoet gewoon voorgerekt polyester ook prima. Ik heb zelf heel veel Marlowbraid (12mm) aan boord voor vallen en trimlijnen en dat bevalt prima.

Voor de schoot: soepel, dik, zacht in de hand. Kwestie van blokken en klem meten en de dikste lijn kopen die nog past en die ook fijn hanteert. Rek en kruip zijn niet interessant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 07:48 #433521

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Om even tegen Roel in te gaan: koop vooral NIET te dik, dat loopt veel zwaarder door de blokken en bedient daardoor minder fijn. 12mm op een 28-voeter is echt veel en veel te dik.

Je kan het beste eerste bepalen wat voor kernmateriaal je wenst: rekkend of rekarm en in het tweede geval of je wilt verjongen (dan moet de kern gecoat zijn). Dan kijk je naar de noodzakelijk sterkte en welke diameter van het gekozen lijntje daarbij aansluit (totale lijn inclusief mantel). Is de uitkomst daarvan te dun voor je valstopper en wil je de valstopper graag houden, dan koop je een stukje mantel erbij om de val plaatselijk te verdikken.

Daarna kijk je wat voor kleuren onhandig zijn ivm in de war raken en dan houdt je vanzelf wat kleurtjes over die mogelijk zijn. In mantels zit dan nog een groot verschil in slijtagegevoeligheid, maar dat is lastiger te beoordelen. Over het algemeen blijven de A-merken langer goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 07:53 #433523

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Lees eens bij onze forumsponsor:

www.rakerigging.nl/producten/touwwerk/
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 08:09 #433525

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
FMJ schreef :
Om even tegen Roel in te gaan: koop vooral NIET te dik, dat loopt veel zwaarder door de blokken en bedient daardoor minder fijn. 12mm op een 28-voeter is echt veel en veel te dik.

Als jij blokken hebt die geschikt zijn voor lijn tot 8mm dan moet je idd geen 12mm lijn kopen (of je blokken vervangen). Maar in geschikte blokken loopt elke lijn even soepel. Maar heel simpel: hoe dikker de val of schoot, des te makkelijker je hem met de hand bedient en hoe prettiger dat is. Als je 6 of 8mm valletjes op je boot gaat zetten zul je heel snel moeten terugvallen op lieren of handschoene.

En 10mm vind ik echt de minimale dikte voor een val, 12mm voor een schoot. Genuaschoot bij voorkeur 14mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 08:19 #433527

Heb bij ed vd kooij 8 mm dyneema vallen gekocht voor 2,5 euro / meter. (ipv de oude 10 mm vallen.)
voor zowel grootzeil als voorzeilval.
Bevalt prima, geen rek, en zeil valt zo naar beneden.
Het is wel wat harder, dus brandt een beetje bij het opschieten.

minder gewicht in de mast ook.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 08:19 #433528

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@roelb: Je maakt een denkfout: niet de breedte van het blok maar de bocht die de lijn over het blok moet maken bepaalt de weerstand. Een dikke lijn buigt minder makkelijk in dezelfde bocht als dat een dunne lijn dat doet, daar zit het grote verschil.

Handschoenen of eelt is natuurlijk hoe dan ook een vereiste voor een zeiler. Aan de dunne lijn hoef je vervolgens echt minder hard te trekken dan aan de dikke en het uitvieren gaat ook veel soepeler.

Heb al op een paar boten een 14 of 16 mm grootschoot vervangen door een 10 mm exemplaar waarna het veel en veel fijner werkte. 42 m2 grootzeil heb ik aan een 8mm val gehangen (verjongd naar 6) met een 10mm grootschoot (eerste meters verjongd zodat het laatste stukje aantrekken lichter gaat) en een 6 mm finetune. Dat werkt echt prima. Genuaschootjes werkt 10mm of dunner ook het fijnst, dikker kinkt eerder en zo.

Gaat wel een beetje tegen de intuitie in, dat ben ik met je eens. Je moet het eerst ervaren hebben voor je erin gaat geloven..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 08:28 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 08:23 #433530

Roelb heeft misschien blokken met grote schijven?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 08:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 08:27 #433533

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je die voor de grootschoot gebruikt op een 28-voeter dan heb je iig geen giekneerhouder meer nodig ;-) Wel een Dyneema kraanlijn en een lier om twist te trimmen in lichtweer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 08:37 #433540

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
FMJ schreef :
Een dikke lijn buigt minder makkelijk in dezelfde bocht als dat een dunne lijn dat doet, daar zit het grote verschil.

Dat ligt er maar net aan wat voor lijnen je koopt. Stugge lijnen met hele strak gevlochten kernen of veel soepelere lijnen. Ik ben toch echt blij dat mijn grootschoot geen 6 of 8mm lijntje is, schoten bedienen moet wel leuk blijven.
gaat) en een 6 mm finetune. Dat werkt echt prima. Genuaschootjes werkt 10mm of dunner ook het fijnst, dikker kinkt eerder en zo.

Ik heb een 14mm genuaschoot, hartstikke soepel en echt nog nooit problemen met kinken gehad. En is door zijn dikte prima met de hand te bedienen, en dat is erg fijn als je in nauw vaarwater aan het kruisen bent.

En een 12mm grootschoot, iets minder soepel maar loopt perfect. Natuurlijk, voor breeksterkte hoeft het allemaal niet zo dik, maar comfortabel bedienen is ook wat waard. Ik wordt altijd heel kriebelig van te dunne lijntjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 08:48 #433542

roelb schreef :
Dat ligt er maar net aan wat voor lijnen je koopt. Stugge lijnen met hele strak gevlochten kernen of veel soepelere lijnen.

dat hangt er ook vanaf wat je ermee doet qua belasting.
Mijn Marlow Dyneema vallen (main en genua) van 2002 zijn de laatste 2 meter voor de zeilen zo stijf geworden dat ik ze 2 meter recht omhoog kan steken. Het andere eind, beneden bij de stopper, is nog net zo soepel als 11 jaar geleden.
En laat nu net in dat stijve stuk een 180-graden blok zitten....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 08:48 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 09:03 #433544

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Heb bij ed vd kooij 8 mm dyneema vallen gekocht voor 2,5 euro / meter. (ipv de oude 10 mm vallen.)

Koop ook altijd wat er in de aanbieding is, vd Kooi is een prima adresje.
Mooie restpartijen lijn van bekende merken voor weinig.

Maar ook in de bootjeswinkel duik ik altijd eerst even in de bak met resteindjes.

Als ik rood in mijn hoofd heb dan is rood of roodwit of witrood ook altjd goed.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 09:20 #433551

@baasklusje

Daarom kopen mensen de vallen wat langer, om ze een keer om te kunnen draaien. Verjongen is ook een goede remedie.

De ene 12 mm lijn is glibberiger dan de andere 8mm lijn.

Heb de hele 24 uurs met 7mm (peperduur) swiftcord een gennaker van 125 meter getrimd en had minder last van mijn handen dan ik menigmaal van 10mm lijn heb gehad bij vergelijkbare situaties.

Ik pas vooral op voor "gemene" lijnen. Lijnen die scherp of branderig worden. Een grootschoot met van die technora rommel er in van 8mm vindt ik fijner trimmen dan een polyester 12 mm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 09:28 #433555

Heb ook een voorkeur voor 'hoe dunner hoe beter'.

Het is lichter, makkelijker hanteerbaar, loopt soepeler en staat mooier. Van die dikke worsten als genuaschoten over dek vind ik echt geen gezicht.

De nieuwere generaties dyneema/technora zijn lekker soepel en liggen goed in de hand. Heb nog nooit last gehad van snijdende lijnen (m.i. is dan de vertraging bij trimlijnen simpelweg niet voldoende. Schoten lopen toch veelal door een selftailing lier dus die heb je nauwelijks vast. Bij vieren houdt de lier de grote krachten tegen). Kan me voorstellen dat het voor een grootschoot wel lekker is om 10mm ipv 8 mm te hebben i.v.m. branden/snijden in de handen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 10:38 #433579

boarderbas schreef :
Daarom kopen mensen de vallen wat langer, om ze een keer om te kunnen draaien. Verjongen is ook een goede remedie.

omdraaien doe ik niet. Vallen zijn ca 3 meter te lang, en om de 3 a 5 jaar snijd ik de stoppersknoop bij de sluiting eraf. Nieuwe knoop erin, val 30 cm opgeschoven, incl de slijtplekken bij schijf en stopper.
voor mijn 3 meter extra val op is zijn we 50 jaar verder!
(veel beter dan omdraaien dus...)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 10:39 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 11:51 #433599

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
ik denk dat het ook heel erg uit maakt wat je precies doet met je boot en waarvoor de lijnen ingezet worden.

ik ben een toerzeiler, en hecht weinig waarde aan het optimale er uit halen, dus dan luistert het wat minder nauw.

op mijn boot heb ik voor 8 mm polyester double bread 16 strengs gekozen.

Dit meer omdat ik dit op mijn boten in het verleden ook gehad heb en het eigelijk altijd prima beviel. ook omdat ik voor het toerzeilen dyneema gewoon te duur vind.

op het schip zaten wel 2 dyneema lijnen voor grootzeil en fok, maar die waren helemaal vergaan door de alg en op diverse plekken was de mantel door geschavielt (schip heeft voor ik hem kocht enige jaren op de kant gestaan zonder goed beheer)

vreemd genoeg had het geen enkel effect op de breeksterkte of rek van de lijn. bij polyester merk je dat wel duidelijk.. de breeksterkte neemt af en de rek toe.

als schoten heb ik 12 mm gripschoot, ook dubbel geweven polyester, voor de grootschoot en fokkeschoot

voor de spi heb ik 8 mm dyneema (SSR)

qua rek van het polyester... ja die is absoluut merkbaar meer als dyneema, daarom zou ik als het echt om prestatie ging absoluut voor dyneema kiezen.

voor een toerboot vind ik polyester goed genoeg en de 8 mm is zat op mijn net geen 7 meter lange bootje
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 12:05 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 12:53 #433613

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
hypervisor schreef :
ik denk dat het ook heel erg uit maakt wat je precies doet met je boot en waarvoor de lijnen ingezet worden.

ik ben een toerzeiler, en hecht weinig waarde aan het optimale er uit halen, dus dan luistert het wat minder nauw.

op mijn boot heb ik voor 8 mm polyester double bread 16 strengs gekozen.

Dit meer omdat ik dit op mijn boten in het verleden ook gehad heb en het eigelijk altijd prima beviel. ook omdat ik voor het toerzeilen dyneema gewoon te duur vind.

op het schip zaten wel 2 dyneema lijnen voor grootzeil en fok, maar die waren helemaal vergaan door de alg en op diverse plekken was de mantel door geschavielt (schip heeft voor ik hem kocht enige jaren op de kant gestaan zonder goed beheer)

vreemd genoeg had het geen enkel effect op de breeksterkte of rek van de lijn. bij polyester merk je dat wel duidelijk.. de breeksterkte neemt af en de rek toe.

als schoten heb ik 12 mm gripschoot, ook dubbel geweven polyester, voor de grootschoot en fokkeschoot

voor de spi heb ik 8 mm dyneema (SSR)

qua rek van het polyester... ja die is absoluut merkbaar meer als dyneema, daarom zou ik als het echt om prestatie ging absoluut voor dyneema kiezen.

voor een toerboot vind ik polyester goed genoeg en de 8 mm is zat op mijn net geen 7 meter lange bootje

Wel grappig dat je nergens dyneema gebruikt, behalve bij je spi... Terwijl je daar juist prima zonder kunt en het voor bijvoorbeeld je voorzeil wel echt meerwaarde heeft (ook voor toerzeilen)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 12:54 #433614

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
tja die lijnen heb ik niet hoeven vervangen, die waren nog in een prima conditie, maar als ik ze moest vervangen werdt het ook geen dyneema.

en meerwaarde van dyneema voor de fok... ik trek de fok zo strak door tot de voorstag net slap hangt, zelfs met harde wind blijft ie slap, de rek op de net 8,5 m die in de mast zit tot de klem is dus niet zo veel dat het zinvol wordt om dyneema te gaan gebruiken..
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 13:04 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 12:58 #433617

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
ah, dat kon ik niet uit je verhaal opmaken!

Wellicht een optie om de spival (of misschien zelfs de schoten) met genuaval te wisselen dan?

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 13:04 #433623

  • roelb
  • roelb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1056
trotti schreef :
Wel grappig dat je nergens dyneema gebruikt, behalve bij je spi... Terwijl je daar juist prima zonder kunt en het voor bijvoorbeeld je voorzeil wel echt meerwaarde heeft (ook voor toerzeilen)

Jep, als er een lijn is op een toerjacht waar Dyneema echt meerwaarde biedt dan is het wel de genuaval. Helemaal als de genua op een roller zit en dus eigenlijk maar eens per seizoen gehesen wordt. Al kruipen de meeste Dyneema lijnen nog wel wat, maar goed, dat is minimaal vergeleken met de rek van polyester.
Laatst bewerkt: 03 sept 2013 13:04 door roelb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 13:05 #433624

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
de spival is helaas te kort om met de genuaval te verwisselen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 15:25 #433679

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12548
Als ik eraan denk maak ik mijn gewone genuaval spanningsloos als ik van de boot stap en trek m weer strak met de lier voordat ik ga zeilen.

Weegt ruimschoots op tegen t prijsverschil van een dyneema lijn.
Bovendien klooi ik de laatste tijd regelmatig met de voorlijkspanning ( Dank , Thomas en Michel :S ), dus voor mij geen noodzaak voor dyneema.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Vervangen van lijnen, t maken van de juiste keuze 03 sept 2013 15:29 #433684

echt Anjo? En hoe staat het na een half uur zeilen??
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl