Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Genuarail, deel 2, welk systeem

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 08:58 #435835

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Nachtvlinder schreef :
wybeslot schreef :
Genuarail moet je idd van te voren laten buigen.
Is veel te stijf in dwarsrichting om met de hand te willen buigen.
Even oude rail afgeven als mal.

Hoe doen werven/zelfbouwers dit eigenlijk met een nog veel stijvere aluminium voetrail?

Met een voetrail ishet veel makkelijker omdat je deze tegen de rand vanje dek aanduwt, en dus meer vlees/weerstand erachter hebt om deze krom te duwen. Je kunt daar zelfs werken met een spanband oid om hem aan het einde tegen de boot aan te trekken.
Door de precies passende vorm met de rand van het dek icm de romp voorkom je torderen.

Met je genuarails gaat dit veel moeilijker omdat deze alleen door de boutjes op zijn plaats wordt gehouden, en ook nog een veel korte is.
Daarnaast is de genua rails veel stijver in dwars richting, tov de vertical richting, welke dus torderen in de hand helpt. Bij een voetrail is dit vaak veel gelijkmatiger verdeeld.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 09:26 #435858

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
FMJ schreef :
Uitleg van het 'zwevende lijoog': een geanodiseerde aluminium ring waar je schoot doorheen loopt, met daar omheen gesplitst twee dyneema lijntjes die door een ring of blokje lopen thv de voetrail en (bijna) thv midscheeps. Deze twee lijntjes kan je allebei trimmen dmv een camcleat waarmee je dus je lijoog op iedere plek kunt krijgen die je wenst. Voordeel is dat je met zo'n systeem niet alleen twist kunt trimmen, maar ook de hoek van het zeil tov de hartlijn vh schip.
Waarom eigenlijk een ring, en geen blokje? Minder schadelijk voor je schoten, en , ook niet onbelangrijk, minder toegevoegde weerstand bij het bedienen van je schoten.
Eigenlijk was dat het enige punt uit de uitleg van Eric over het tuig van de Kanaribri waar ik niet echt de reden van heb kunnen bedenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 09:34 #435862

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Simpel. licht, sterk, kan vrijwel niets aan stuk. Deflectie van een lijoog is beperkt, dus geen blokje nodig. Blokken zijn zo 2010 ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 09:47 #435873

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Waar vind je ringen die niet losbreken op de las en vervolgens uitbuigen? Lijkt me zeker bij alu nog best lastig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 09:48 #435876

FMJ schreef :
de blokken en curryklemmen van Lewmar zijn niet bepaald top.

zeker waar. Alu blokken met RVS boutjes, dat soort narigheid.

Maar de rails (en de lieren) zijn een stuk beter.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 10:00 #435885

waarom willen jullie de genuarail buigen?
ruim 3 meter recht:

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 10:08 #435890

Baasklusje schreef :
waarom willen jullie de genuarail buigen?
ruim 3 meter recht:

Omdat mijn deklijn te bol loopt om 3 m recht te leggen, maar ook omdat ik de HA verder naar binnen wil schoten (zelfde rail) als de genua. Maar dit heeft vast met het zeilplan te maken. Zou het bij de Loper (zie tekening pagina terug) kunnen om het recht te maken? Dat zou wel handig zijn, maar betekent volgend mij dat ik óf de HA verder naar buiten ga schoten óf de genua volgens mij.
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 10:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 10:19 #435893

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Baasklusje schreef :
waarom willen jullie de genuarail buigen?
ruim 3 meter recht:


Bovendien zit er een hele mooie verdiepte uitsparing in het dek van de loper waar de rails precies in past, en die loopt nu eenmaal rond!

(zo handig, want dan kan je nooit je tenen stoten aan de rails, alleen nog maar aan de blokken ;-))

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 10:21 #435895

trotti schreef :
Bovendien zit er een hele mooie verdiepte uitsparing in het dek van de loper waar de rails precies in past, en die loopt nu eenmaal rond!

Maar die zal ik toch dicht moeten zetten, aangezien die mooie gelagerde karren te breed zijn voor die uitsparing (verwacht ik) - zal het weekend eens meten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 10:28 #435900

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Apae schreef :
Waar vind je ringen die niet losbreken op de las en vervolgens uitbuigen? Lijkt me zeker bij alu nog best lastig.

Onder andere Kohloff maakt deze al een tijdje speciaal voor dit soort toepassingen. Deze ringen zijn zonder las en super sterk! :woohoo:






Eigenlijk heb je alleen voor de lijnen die heel veel meters afleggen onder belasting nog blokken nodig. Met name je grootschoot en je spinnakerschoten. Verder heb je blokken nodig daar waar je een forse vertraging wilt en niet veel lengte hebt voor een cascadesysteem. Denk aan een neerhouder, waar je eerst 2 of 3 ringetjes doet en dan een 1:6 met blokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 10:33 #435905

de karren van Lewmar zijn 64mm breed. Past vast niet in de uitsparing.
Is wel erg prettig, die verdiepte rail (had ik op de SP32 ook), maar ik moet zeggen, de Lwemar rail is erg laag (10mm boven dek) en mooi rond aan de zijkant, nooit me aan gestoten (of geërgerd).

Lange rechte rail kan idd alleen als je een aparte HA rail hebt (halve meter lang is genoeg). Als je toch op dek ipv in verdieping gaat monteren kan die er meteen mooi bij!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 10:37 #435907

Baasklusje schreef :
Lange rechte rail kan idd alleen als je een aparte HA rail hebt (halve meter lang is genoeg). Als je toch op dek ipv in verdieping gaat monteren kan die er meteen mooi bij!

Ja hoppa, weer eur 800 armer ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 29 dec 2013 20:26 #471502

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Schopje omhoog vanwege een paar vragen:

Ben momenteel Lewmar met Harken aan het vergelijken. Beiden hebben het sliding bolt systeem wat ik graag wil gaan gebruiken om de kans op lekkage/inwateren via bouten te verminderen/voorkomen. Echter ik kom van Harken alleen maar hoge rails tegen terwijl Lewmar een mooi laag profiel rail heeft. Zie ik misschien een Harken laag profiel rail over het hoofd in de Harken gids?

Andere vraag, volgens mij zijn Lewmar en Harken materialen niet uitwisselbaar, Harken heeft 27 mm als midrange en Lewmar 25 mm als midrange. Klopt mijn gedachten over niet uitwisselbaar zijn? Of zijn er andere ervaringen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 19 jan 2014 10:43 #477842

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
De kogel is door de kerk, gisteren nieuw materiaal besteld. Het is Lewmar geworden omdat ik rails wil die slight bolt zijn en laag, dit is bij Harken niet te verkrijgen.

Rail:


Slede:


Eindstukken (komen aan beide einden rail, 1x voor verstellen, 1x voor terugloop met elatiek):


De lijnen ga ik straks vastzetten met een curry klem.

Ook de overloop gaat vernieuwd worden door dit overloopsysteem (totaal pakket Lewmar):


Alles bij elkaar een behoorlijke rib uit het lijf, maar het is het zeker waard. Wil de restauratie nu eenmaal in een keer goed doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 19 jan 2014 13:54 #477876

Hoi Eric, ik heb een paar jaar geleden met de refit van mijn boot ook een nieuwe grootschoot overloop van Lewar gekocht. Inderdaad een rib uit je lijf, maar prima spul!
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 19 jan 2014 19:10 #478018

Lewmar overloop gebruik ik ook met veel plezier. Het enige zwakke punt is de kunststof beugel om de klemmen, maar die zijn gelukkig niet duur.

Bij de set zit een tube vet. Haal de klemmen er af en meuk ze vol met vet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 19 jan 2014 19:15 #478021

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Is die tube vet hetzelfde als het lierenvet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 19 jan 2014 20:49 #478060

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
boarderbas schreef :
Lewmar overloop gebruik ik ook met veel plezier. Het enige zwakke punt is de kunststof beugel om de klemmen, maar die zijn gelukkig niet duur.

Bij de set zit een tube vet. Haal de klemmen er af en meuk ze vol met vet.

Waarom, als ik vragen mag?

Mijn ervaring is namelijk dat minder vet beter is omdat het minder vuil vast kan houden...
McLube werkt ook prima, en dat houdt geen vuil vast...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 20 jan 2014 08:18 #478123

Mijn ervaring is dat die kleine klemmetjes wat weinig veerkracht hebben. Ik heb er 6mm marlow dyneema als controll lijn in zitten en die slippen nog wel eens. Vet hielp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 26 jan 2014 20:17 #480126

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Lewmar adviseert dan ook 8 mm lijn te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 26 jan 2014 21:13 #480137

Wallaby schreef :
De kogel is door de kerk, gisteren nieuw materiaal besteld. Het is Lewmar geworden omdat ik rails wil die slight bolt zijn en laag, dit is bij Harken niet te verkrijgen.


Ook de overloop gaat vernieuwd worden door dit overloopsysteem (totaal pakket Lewmar):


Alles bij elkaar een behoorlijke rib uit het lijf, maar het is het zeker waard. Wil de restauratie nu eenmaal in een keer goed doen.

Hoe groot is het grootzeil? Die dubbele blokken voor de overloop zijn vaak overkill
En het loopt minder goed dan enkel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 27 jan 2014 07:32 #480172

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Die dubbele blokken zijn inderdaad wat overbemeten voor mijn grootzeil. Maar dit is een compleet pakket wat verkocht wordt en ik kan natuurlijk de lijnen 1-maal inscheren ipv 2-maal. Zal in de praktijk wel blijken wat lekker werkt, in ieder geval zijn nu grootschoot en Genua op elkaar afgestemd qua grootte (Genua gedeelte heeft deze maat nodig vanwege grote overlappende zeilen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 27 jan 2014 08:12 #480179

En het loopt minder goed dan enkel

... daarom heb ik 6mm...

Klemmetjes op de kar betekent dat je altijd in een rothoek zit te trekken. Daarom neem je meer vertraging. Als je de overloop met een keerblokje op de kuiprand kwijt kan is minder vertraging beter.
Laatst bewerkt: 27 jan 2014 08:13 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 27 jan 2014 08:25 #480182

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Gewoon uitproberen straks dus. Het is sowieso al een verbetering tov het oude systeem met plunjers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 27 jan 2014 17:08 #480373

  • Duncan
  • Duncan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 569
Heeft Lewmar ook net als Harken dat de lijklem automatisch opent als je aan het lijntje aan de loefzijde trekt en vice versa? Bij Harken heet het een windward sheeting car.
Het is echt een heel mooi systeem. (Karretje ligt in de kast tot de boot eindelijk klaar is B) )

Waarschip 725 \"Violetteje\"

Een gek kan meer vragen dan.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl