Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Genuarail, deel 2, welk systeem

Genuarail, deel 2, welk systeem 09 sept 2013 18:49 #435603

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Los van het feit hoe de rail op het dek te bevestigen, welk systeem zou mooi zijn? Ik heb nu een standaard T-rail van 2 meter met sledes die handmatig verzet moeten worden en dus vaststaan met plunjers. Die plunjers zijn nu voor mij de reden om na te denken aangezien de kap van de plunjers aan het verspachten is en daarmee niet lekker meer werken. Bovendien eenmaal iets goed monteren nu is een hoop plezier hebben later. Heb wat rondgekeken, maar ben er nog niet uit.

Welk traploos verstelbaar systeem werkt met een standaard T-rail? Of moet je zodra je hiermee begint met eigen rails (bijvoorbeeld van Lewmar) gaan werken om zo tot een goed systeem te komen?

Wat zijn goede merken die ook nog eens een beetje betaalbaar blijven en duurzaam zijn (alle waar naar zijn geld!)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 09 sept 2013 19:00 #435607

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Wallaby ik heb zowel voor de fok als de genua rail de rails van Lewmar icm gelagerde karren
De genua rails/karren zitten er al 3 jaar op en werken prima (deze zijn size 1)
Tijdens de wedstrijden wordt regelmatig tot het uiterste gegaan en de spullen kunnen het prima hebben.

Wel vond ik het zeer belangrijk om dichte rails te hebben (sliding bolt)
Dat is een blinde rail waarbij de bouten en van de onderkant inschuiven (zo blijft er geen vuil in staan én minder kans op lekkages)

Aan de voorkant een keerblok, lijntje aan de kar, via het keerblok weer terug naar de kuip en een valstopper om de boel vast te zetten (maar dat kan je ook anders invullen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 09 sept 2013 19:23 #435633

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Klinkt niet verkeerd, zal eens proberen het systeem te vinden.

Edit: hoe werkt dit met bevestiging, gewoon een schroef met ring die je onderdeks vast zet?

www.lewmar.com/products.asp?id=7598&lid=23992
Laatst bewerkt: 09 sept 2013 19:25 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 09 sept 2013 19:30 #435636

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
Ongeveer ja, de kop van een bout past precies in de (T) uitsparing in het profiel. Ringen en moeren zitten onderdeks, en trekken zo de rail vast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 09 sept 2013 19:31 #435637

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
Ja dat is hem, inderdaad onderdeks vast zetten
ligt er natuurlijk wel aan of je dek daar die krachten kan hebben of dat je er nog versteviging onder nodig hebt (rvs strip oid)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 09 sept 2013 19:37 #435640

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Zitten de bouten dan op vaste plekken of ben je daar vrij in om te kiezen waar je de bouten plaatst?

Mijn dek is 12mm multiplex en 12mm teak, zou dat genoeg zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 09 sept 2013 19:47 #435645

  • 666
  • 666's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1166
De bouten kunnen traploos verplaatst worden in het profiel. Het gaat er meer om hoeveel je er in doet. Denk aan om de 10-15 cm onderlinge afstand over de hele lengte, en verder aan de onderkant grote ringen of een strip rvs. En vergeet de kit niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 04:59 #435696

afstand is MAX 10 cm per bout!

Het systeem werkt perfect. Ik heb het als overloop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 05:07 #435700

Erg mooi maar ook prijzig, meer dan eur 200 per kar alleen al: Lewmar gelagerd genuablok

..En daarbij komt nog het eindbeslag, clamcleats etc.

De rail valt dan wel weer mee: Sliding bolt rail

Ik loop er ook over te denken als een van de komende upgrades; is dit in het buitenland aantrekkelijker te bestellen? Iemand een voordelige leverancier? Kniest, Dekker etc moeten het bestellen bij de groothandel en zullen de weergegeven adviesprijzen wel volgen ben ik bang...
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 05:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 05:13 #435703

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Met een snelle rekensom kom je al snel in de 800 euro uit inderdaad. Maar het lijkt dus wel een goed en betrouwbaar systeem. Maar sta nog steeds open voor alternatieven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 05:53 #435725

OK, we weten wat een Lewmar systeem zou gaan kosten - duidelijke richtprijs.

Heeft iemand ervaringen met een soortgelijk systeem van andere merken, bv Harken, Ronstan, Rutgerson etc? Wat is er te koop en hoe verhouden prijs en kwaliteit zich tov dit Lewmar systeem?
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 05:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 06:12 #435731

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Harken.
www.harken.com/content.aspx?id=3899

Is niet veel goedkoper of duurder dan Lewmar.

Voor zover ik Ronstan heb gezien is dit een tikje duurder dan Lewmar.

Denk wel dat Lewmar, Harken en Ronstan vergelijkbaar zijn voor wat betreft kwaliteit. Veel goedkoper is Pfeiffer, maar daar heb ik toch echt twijfels bij de kwaliteit van het spul.

Hoe zit het met Barton, is dit een mogelijke optie voor wat betreft kwaliteit?

www.bartonmarine.com/products-...enoa-car-systems.asp
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 06:15 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 06:45 #435738

Ik kan van Barton en Harken niet zo snel Nederlandse prijzen vinden. Iemand?

Nog een algemene vraag (zie plaatje): mijn genuarails zijn licht gebogen. Als ik het "sliding bolt" principe toepas (gaten zitten er al) - hoe dien ik de rail dan in de juiste vorm te buigen? Heb geen idee hoe stijf dit profiel is en of het zich met handkracht laat vormen. Tijdens montage (boutje voor boutje en aan het eind trekken?) of dien ik de vorm van te voren al te maken? Hoe gaat dit het best?

Qua lengte kom ik met 3 m voor de genuarails en 1.5 m voor de grootschoot in ieder geval aardig uit qua standaardlengtes in "size 1" (Lewmar)

Laatst bewerkt: 10 sept 2013 06:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 06:54 #435741

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
@nachtvlinder, geen idee, zou je eens na moeten vragen in een winkel.

Voor wat betreft de prijs, duur zeker, goed en prettig om mee te werken, absoluut

MAAR, wellicht kan je nog wat aan die prijs doen !
Kijk eens wat een overloop set kost ?! (ik weet het niet) dan heb je rail, kar en eind/keerblok

Dan kom je al een heel eind he !
ik heb ook gewone overloop karren ipv officiele genua karren en die bevallen met zeer goed
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 07:02 #435744

Nachtvlinder.

Ikzelf vind de lewmar overloop voor de kajuitingang ideaal. Afegerond en laag van profiel. Minder kans op struikelen.

Ik heb in het midden tegen de kuiprand onder de overloop een rvs u-beugeltje geschroefd met een kort elastiek en een plastic haakje. In de haven pak ik de bundel trimlijntjes en trek het elastiek er overheen met het haakje weer aan de beugel. Zo zijn ze uit de weg en heb je een vrije inloop!

Laatst bewerkt: 10 sept 2013 07:04 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 07:04 #435745

Toxiq schreef :
@nachtvlinder, geen idee, zou je eens na moeten vragen in een winkel.

Voor wat betreft de prijs, duur zeker, goed en prettig om mee te werken, absoluut

MAAR, wellicht kan je nog wat aan die prijs doen !
Kijk eens wat een overloop set kost ?! (ik weet het niet) dan heb je rail, kar en eind/keerblok

Dan kom je al een heel eind he !
ik heb ook gewone overloop karren ipv officiele genua karren en die bevallen met zeer goed

Grootschoot is bij mijn boot al redelijk op orde (een oud maar goed rolgelagerd Pfeiffer systeem), maar ik wil de traveller kunnen bedienen vanaf de kar (clamcleats) en niet vanaf de loefbank zoals nu. Heb er in het verleden dit systeem op gehobbied (2x vertraagd), maar de trekhoek nodigt nu niet bepaald uit om continue te trimmen. Ik zou meer met de traveller willen doen en minder met de schoot (het "changing gears principe" zoals o.a. North dat beschrijft).

Maar voor je genuasysteem gebruik jij glijgelagerde karren? Gaat dat goed onder belasting? Ik wil in ieder geval af van de losse "stops" zoals ik nu heb en zoek een systeem wat ook onder belasting versteld kan worden vanaf de kuip.
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 07:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 07:08 #435747

het Lewmar size 1 systeem dat Toxiq beschrijft heb ik ook, voor genuarails en HA rails, allebei met gelagerde karren (die Delrin kogeltjes van 1 euro per stuk die zo leuk over het dek kunnen stuiteren!)

Alle 3 maal vertraagd verstellen van de karren.
Vieren voor meer twist gaat goed op de hand (stopper open en lijn goed vasthouden), aantrekken gaat ook op de hand maar eist 2 man (1 lijn omhoog trekken, 2e door de stopper halen).
Dit met 43 m2 genua.
Nog nooit iets kapot gehad, ook geen lekkages.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 07:16 #435748

  • Dekadent
  • Dekadent's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1837
Ik heb alles van Harken, en dat bevalt prima. De genuarails kan ik ook onder belasting met de hand naar voren trekken, met 2 x vertraging. Genua ia orde grootte 40 m2.

Dekadent
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 07:24 #435753

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Volgens mij moet je de genuarails van tevoren buigen (dus voor nachtvlinder). Op de hand krijg je dat nooit voor elkaar zonder de rails ook te torderen.

Daarnaast zou ik me ook afvragen of de lagers dan nog wel netjes in je kar blijven zitten ondat de ruimte toch iets groter wgaat worden...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 07:25 #435754

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Genuarail moet je idd van te voren laten buigen.
Is veel te stijf in dwarsrichting om met de hand te willen buigen.
Even oude rail afgeven als mal.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 07:26 door wybeslot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 07:47 #435771

wybeslot schreef :
Genuarail moet je idd van te voren laten buigen.
Is veel te stijf in dwarsrichting om met de hand te willen buigen.
Even oude rail afgeven als mal.

Hoe doen werven/zelfbouwers dit eigenlijk met een nog veel stijvere aluminium voetrail?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 07:49 #435774

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ben toch wat meer gecharmeerd van de kwaliteit van Harken en Ronstan dan van die van Lewmar. Dus als het even duur is zou ik het wel weten.

Mocht je alleen met niet-overlappende voorzeilen varen dan zou ik net als Erik opteren voor een systeem zonder railsen. Met genua's die later voor genua's met een minder lang onderlijk gewisseld worden is dat wat lastiger.

Uitleg van het 'zwevende lijoog': een geanodiseerde aluminium ring waar je schoot doorheen loopt, met daar omheen gesplitst twee dyneema lijntjes die door een ring of blokje lopen thv de voetrail en (bijna) thv midscheeps. Deze twee lijntjes kan je allebei trimmen dmv een camcleat waarmee je dus je lijoog op iedere plek kunt krijgen die je wenst. Voordeel is dat je met zo'n systeem niet alleen twist kunt trimmen, maar ook de hoek van het zeil tov de hartlijn vh schip.
Laatst bewerkt: 10 sept 2013 07:51 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 08:01 #435786

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Mijn rail is vooral bedoeld om verschillende (overlappende) voorzeilen te kunnen gebruiken. Dus niet alleen de twist regelen, maar ook verschillende aangrijpingspunten te kunnen bepalen. Dan vraag ik me dus af of een vliegend leioog wel zo geschikt is. Of zie ik dit nu verkeerd?

FMJ: waar zit voor jou het verschil in kwaliteit van Harken en Ronstan tov Lewmar?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 08:15 #435791

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Wat ik al zei: bij verschillende overlappende voorzeilen gewoon een rails nemen. Je gedachtengang is dus correct. Harken en Ronstan loopt o.h.a. wat mooier en gaat wat minder vaak stuk. Misschien dat het verschil bij de genuarails wel meevalt hoor, maar de blokken en curryklemmen van Lewmar zijn niet bepaald top.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Genuarail, deel 2, welk systeem 10 sept 2013 08:20 #435796

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Dan is een vliegend leioog voor mij nu gewooon een no brainer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl