Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke eigenschappen moet een stormfok hebben

Welke eigenschappen moet een stormfok hebben 21 sept 2013 19:25 #440895

Dan komt automatisch de volgende vraag waar moet een echte stormfok aan voldoen.

snijwijze, type doek, gram per cm2, oppervlakte ten opzichte va de boot of mast ??

Op verzoek dit afgesplits uit het draadje over Stormtuig
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 07:48 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stormtuig met rolfok 21 sept 2013 20:44 #440909

Rev schreef :
Dan komt automatisch de volgende vraag waar moet een echte stormfok aan voldoen.

snijwijze, type doek, gram per cm2, oppervlakte ten opzichte va de boot of mast ??

Goed punt, maar laat ons dat eventueel afsplitsen naar een nieuwe topic? :p

Kan een mod dit snel? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stormtuig met rolfok 22 sept 2013 08:12 #440955

Ben wel benieuwd wat zeker Hennie en Erik hier over te zeggen hebben Poohboot (Hennie) als ervaringsdeskundige en Erik die ook zeilmaker is.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stormtuig met rolfok 22 sept 2013 08:36 #440973

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Het moet een storm kunnen weerstaan (..) en is het liefst gemaakt in de kleur oranje of oranje accenten. Het heeft hoge schoothoek en geen curve in het onderlijk (gewoon recht). Doekgewicht is afhankelijk van type boot uiteraard. Maar voor een boot van ongeveer 37 ft, zit je toch zeker op 10 Oz doekgewicht naar mijn idee. Ik schat dat Erik minimaal 14 Oz doekgewicht heeft (afhankelijk ook van oppervlakte van zijn stormzeil). Ik spreek uiteraard over Dacron, meestal verticaal gesneden. Extra brede stiksels, minimaal 3-steps en dik garen. Tussen de +/- 4 en 10m2 zou ik zeggen, heel erg afhankelijk van type/lengte/gewicht boot en vaargebied uiteraard.

Naast de kracht die het doek te verwerken krijgt zal het ook uhmm.. redelijk wat 'flogging' over zich heen krijgen. Erik heeft leuvers als ik het goed heb (beste keus bij stormfok, een stormfok met pees zet je veel minder eenvoudig). Gezien de kracht die deze leuvers voor de kiezen krijgen tijdens het zetten van een stormzeil, dien je goede versterking aan te brengen (patches) ter hoogte van deze leuvers. Geeft nogal puntbelasting bij het hijsen. Daarnaast natuurlijk goede, grote hoekverstevigingen versterkt met band (webbing).

Een stormfok, maar dat zal wel bekend zijn, hijs je ruim boven dek om geen last van het wassende water (over dek) te hebben. Wind kan een stormfok eigenlijk wel makkelijk aan, een giga oceaangolf van water niet echt.. Liever niet op voorstag maar op kotterstag, hoe 'dichter bij de mast' hoe beter. Ongeveer zo dus, zou mijn antwoord zijn.

En ze zijn best handig.. :laugh: :laugh:




En deze zag ik ooit Scheveningen binnen lopen.. Rolgenua was zo goed als nieuw bij vertrek gemaakt door een heel bekende zeilmakerij. Maar een goede storm vraagt om beter materiaal. Zo simpel is het.

Laatst bewerkt: 22 sept 2013 09:08 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stormtuig met rolfok 22 sept 2013 09:56 #441003

Heel duidelijk bedankt voor het heldere antwoord
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stormtuig met rolfok 22 sept 2013 10:02 #441006

Rev schreef :
Ben wel benieuwd wat zeker Hennie en Erik hier over te zeggen hebben Poohboot (Hennie) als ervaringsdeskundige en Erik die ook zeilmaker is.
Niet mijn mening als ervaringsdeskundige dan? :P

Kies inderdaad een zwaar doek, fluor oranje of geel om de zichtbaarheid vanaf andere schepen te vergroten. Bijvoorkeur op leuvers, zo dicht mogelijk bij de mast, maar zorg ervoor dat het zeil bij overstag gaan geen andere stag of de mast kan aanraken.

Maximale oppervlak volgens de ISAF special offshore regulations is 5% van de hoogte van je mast boven dek in het kwadraat. Naar mijn mening is dat veel te groot. Ik zou een stormfok van 1m2 per ton boot gewicht nemen, en als je denkt in serieus slecht weer terecht te komen, dan zou ik er ook een meenemen van de helft van die maat.

De krachten op een stormfok zijn absurd klein, je hebt niet eens een lier nodig om een dergelijk zeil te hijzen of te schoten, ook helt je boot niet of nauwelijks onder stormfok. Maar toch wil je het zeil wel graag bomvrij hebben, want als je platgaat in slecht weer, en er komt een bak met water in of op, dan moet het zeil bij voorkeur ook heel blijven.

Het onderlijk en het achterlijk moeten hol gesneden worden, minimaal 2%, maar bij voorkeur wel 4%. De halshoek moet op een stropje boven dek zitten zodat deze ongeveer een kwart van je boot breedte boven dek komt te zitten, de schoothoek zou ik zo snijden dat je leioog op dezelfde positie kan blijven staan als voor het zeil waarvoor de stormfok in de plek komt. Hoe minder je hoeft te verstellen, hoe beter het is.

Verder horen er geen reguleerlijntjes in, een dubbel of trippel, staps gewijs aangebracht lijkenband van ongeveer 70% van eht doekgewicht van het zeil zelf. Forse versterkingen op de zomen zowel aan het voorlijk als het achterlijk, zware persringen met meerdere stukken webbingband erdoor.

Breede zomen, minimaal 2 keer met een tripple steek gestikt, voor iedere 4 ton bootgewicht een stiksel (uiteraard ook weer een tripple) extra erbij.

Het zeil moet vlak zijn, en bijvoorkeur onder en boven symmetrisch als dat past op je boot. Als je dan de tophoek of halshoek verkeerd aanslaat in het heetst van de strijd, dan maakt dat niets uit voor het zeil.

De maat van een stormfok word niet bepaald door hoeveel helling je kunt of wilt varen zoals bij andere zeilen, maar door hoeveel voortstuwing ze geven. Met een stormfok die te groot is, accelereert je boot te snel en worden de aanvaringen met golven zeer geweldadig. Bijvoorkeur wil je niet sneller tegen een storm in varen dan ongeveer 50 tot 60% van je rompsnelheid. Halve wind varen moet je niet willen in golven die meer dan ander half keer de breedte van je boot hoog zijn, en voor de wind ga je zonder stormfok ook al hard. Niet te groot dus! Maar ga zeker ook niet te klein, want als je stil komt te liggen wegens niet genoeg voortstuwing, dan luistert de boot niet meer naar het roer en kom je dwars te vallen met alle gevolgen vandien.

Dus voor 9 bft constante wind, neem een zeil van 1m2 per ton bootgewicht mee, voor 10 en 11 bft ongeveer de helft, daarboven weet ik ook niet, heb ik nog nooit meegemaakt, maar ik vermoed dat het opprvlak lineair met de winddruk van het zeil minder word.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 10:07 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stormtuig met rolfok 22 sept 2013 10:12 #441008

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
Verder horen er geen reguleerlijntjes in

Ze zijn te koop hoor, pre-made stormzeilen met reguleerlijntje :laugh: Wel heel sterk reguleerlijntje. Gelukkig dan maar. Wil de eerste nog meemaken die naar voren kruipt om dat lijntje te spannen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stormtuig met rolfok 22 sept 2013 10:16 #441009

Ik heb zelfs wel eens een stormfok met zeillatten in het achterlijk gezien :huh:

Ik denk dat die er welgeteld 30 seconden in blijven zitten als je bezig bent om het zeil te zetten! En hopelijk scheuren ze de lattenzak aan puin en niet het zeil zelf.

Met andere woorden: er hoort niets in een stormfok te zitten, geen vensters, tell-tales, geen latten, geen lijntjes, geen topplaaten, geen latten, niets, niets, niets. Schoon en sterk moeten ze zijn!
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 10:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stormtuig met rolfok 22 sept 2013 10:40 #441011

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Erikdejong schreef :
Ik heb zelfs wel eens een stormfok met zeillatten in het achterlijk gezien :huh:

Ik denk dat die er welgeteld 30 seconden in blijven zitten als je bezig bent om het zeil te zetten! En hopelijk scheuren ze de lattenzak aan puin en niet het zeil zelf.

Met andere woorden: er hoort niets in een stormfok te zitten, geen vensters, tell-tales, geen latten, geen lijntjes, geen topplaaten, geen latten, niets, niets, niets. Schoon en sterk moeten ze zijn!

Precies. En ook liever geen dubbel doek. Dat zie je ook nog wel eens. Vind ik persoonlijk ook niets. Men zegt dat het dan beter hanteerbaar is maar waarom moet een stormzeil goed hanteerbaar zijn. Tis al 2x niks :laugh:

En als je dan toch op rolfok via pees wilt hebben, zorg dan voor driedubbele pees. Dan bouw je wat zekerheid in.
Laatst bewerkt: 22 sept 2013 10:41 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.123 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl