Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: SOLO zeilen

SOLO zeilen 27 sept 2008 07:27 #44454

  • Eenhoorn
  • Eenhoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
Hallo, ik ben bezig een Zeilboot (IF) te kopen - ik wil er graag 'solo' mee zeilen. Deze boot heeft wel een rolfok maar geen tuig en lieren naar de kuip. De mastvoet heeft ook geen blokken (katrollen) waar ik de lijnen doorheen kan halen. Ik wil ook graag een halstalie aanbrengen. Hoe makkelijk/ Moeilijk is het om een zeilboot in te richten voor solo zeilen.

Dus ik denk aan het zeilhijzen vanuit de kuip - lier op het dak van de kuip. Hoe bevestig ik blokken (katrollen) aan de mastvoet?
Ik denk aan het zeil spannen met een halstalie - dus weer een blok aan de giek en aan de mastvoet.
Waarschijnlijk zal ik alle vallen moeten verlengen/ vervangen door langere vallen?
Stuurautomaat?
De boot die ik op het oog heb heeft een enkel 'gat' in de mastvoet - aan de achterkant. Daar zit nu de 'giekspanner' aan. Kan ik daar een soort 'ring' door heen halen waar ik dan verschillende blokken aan bevestig?
Ook wil ik het reven van het grootzeil zoveel mogelijk vanuit de kajuit doen.
En natuurlijk wil ik ook 'lazy jacks' aanbrengen?
Wie heeft ervaring - tips -
Bedankt bij voorbaat.
Kees
Dans alsof er niemand kijkt
Heb lief alsof je nog nooit gekwetst bent
Zing alsof niemand je kan horen
Werk alsof je het geld niet nodig hebt
Leef alsof de hemel op aarde is

Rumi

en zeil al je zorgen weg - dan ben je echt in het Hier en Nu - een met de elementen.
Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 07:50 #44457

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6607
Tips? Een hele belangrijke. Bij boten heb je te maken met een omgekeerde synergie. De kosten van de losse onderdelen zijn hoger dan van het totaal.

Een boot die al helemaal voldoet aan je eisen zal goedkoper zijn dan een 'goedkoper' schip wat je nog moet aanpasen.

Wordt niet verliefd of het eerste schip wat je ziet maar kijk even verder en zoek er een die wel aansluit aan je eisen.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 09:14 #44465

  • Eenhoorn
  • Eenhoorn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 36
beste mgbgt 1975
Natuurlijk ben ik verliefd.
en natuurlijk heb ik al meer dan 10 alternatieven gezien.
en natuurlijk krijg je nooit een boot die aan alle wensen voldoet - of je moet een onbeperkt budget hebben - dat heb ik niet.
Waar het me omgaat is - in hoeverre zijn mijn wensen - veranderingen aan het tuig met weinig moeite / geld te verwezenlijken?
o.a.kan ik de blokken om een halstalie te maken gewoon aan het dek bevestigen of beter niet? Dit soort tips. - moet ik aan 500 euro denken of kan ik er beter niet aan beginnen?
gezien het jaar 1975 - neem ik aan dat jij ook wel het e.e.a. hebt aangepast aan jouw boot?
groet Kees
Dans alsof er niemand kijkt
Heb lief alsof je nog nooit gekwetst bent
Zing alsof niemand je kan horen
Werk alsof je het geld niet nodig hebt
Leef alsof de hemel op aarde is

Rumi

en zeil al je zorgen weg - dan ben je echt in het Hier en Nu - een met de elementen.
Kees
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 09:58 #44473

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Heb zelf bij mijn Waarschip kwarttonner destijds gewoon opgelost door blokken met een dynema lijntje rondom de mastvoet vast te zetten. Eenvoudig te doen, lage kosten en het voordeel dat de blokken zo konden schuiven dat de krachtenrichting zo optimaal mogelijk werd. Als je valle niet lang genoeg zijn zal je dit moten verlengen. Je kan eenvoudig uitrekenen wat de kosten zullen worden. Lengte benodigde lijn x meterprijs...........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 10:41 #44481

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Leuke kwestie.

Ik had op mijn Contest25 ook wel vallen naar de kuip gewild, maar qua constructie is het ietwat lastig (traject mastvoet - buiskap).

Ik vind het nu niet belangrijk meer !

De rolgenua wordt in de haven gehesen en doorgezet en verder bediend vanuit de kuip.

Het grootzeil hijs ik bij de mast (er zit een lier op de mast, niet altijd nodig).

NB Voor reven moet ik toch naar voren i.v.m. reefoog over de reefhaak halen. Kan daar gelijk snel de smeerreep beleggen op een speciaal daarvoor gemonteerde kikker op de giek (vlak bij de reefhaken), het val bedienen van het grootzeil, en vervolgens -hoewel niet per se noodzakelijk, maar doe het wel vrijwel altijd- de bindlijntjes vastzetten.

Ik besef heel goed dat het idealer kan, maar het werkt op deze semi-klassieke manier voor mij... en ik train zeebenen :-)
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 10:42 #44483

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Je kunt een TTTT, en dan omgekeerd, profiel aan de onderkant van je mast maken of wanneer je een kantelbare mast hebt aan de mastvoethouder. Dit kan je maken van RVS strip. Door de staande delen van de T een gat, sluiting, en katrol heb je voor elke lijn een geleiding. Op het dek , om de lijnen over het dek naar achter te leiden een valgeleider / dekblok met het aantal rollen wat je nodig hebt. Naar de kuip, onder je sprayhood eerst valstoppers en daarna een of meerdere lieren. Zelf heb ik 1 lier, wat kan als je een meervoudige valstopper hebt, of de valstoppers tegen elkaar plaatst wanneer je enkele gebruikt. Het eventuele gebruik van smeerrepen voor het reven moet je ook meenemen in het aantal katrollen, wordt wel eens vergeten. Voor prijzen zou ik zeggen google maar er zijn genoeg watersport internetwinkels of misschien wil je wel 2dehands.

Sukses, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 10:46 #44484

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Wat ik me met name wel eens afvroeg is hoeveel kracht op de valgeleidingsblokken (op het kajuitdak) komt.
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 11:03 #44488

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6950
Een blok heeft 141% van de kracht te dragen die op de lijn staat bij een deflection van 90 graden. Bij een standaard lierhendel van 30 cm en een winch zeg een 18-er kan je het grofweg makkelijk uitrekenen.

Stel je draait met een kracht van 15 kg (zwaarste vertraging bij een 2 speed lier) op een 18 winch.

15 x 18 x 141% = 380,70 kg. (excl Wrijving dus het zal iets lager zijn).
Is de hendel korter dan is de kracht minder, neem je een langere dan is het hoger. Met een simpele trekveer zou je een testje kunnen doen met hoeveel kracht je aan de lier draait.

Deflection versus loads

http://www.harken.com/charts/blockloadvangle.php

Buiten de krachten die erop komen neem ook de compressie kracht in je gedachte mee. Normaal zeilend zal er niets aan de hand zijn maar het principe van lijnen niet beleggen op de mast maar terug brengen naar de kuip betekend dat de mast met meer kracht naar beneden wordt gedrukt. Vooral schepen zonder maststeun onderdeks of zonder doorgestoken mast kunnen hier niet zomaar tegen.

De compressie neemt af als de lijnen op de mast zelf worden belegd en des te meer indien de val met een vertraging wordt gehesen. Dat laatste is echter alleen gebruikelijk, noodzakelijk op de grote race monsters. het gaat me even om de theorie.

Groet michel


gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 11:11 #44489

  • Bindrif
  • Bindrif's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1179
Bedankt!

Echter, mijn toch wel Alfa brein is niet bepaald overontwikkeld qua rekenen en de bijbehorende perceptie op dit natuurkundige niveau, dus kun je er nog een praktische conclusie aan verbinden, if you please ? :)

PS Ik zie dat je tijdens mijn opmaken van deze post net onder de link de gewenste praktische conclusie hebt gezet ! :D
We cannot direct the wind ... but we can adjust the sails.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 27 sept 2008 14:21 #44499

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Daarom bij voorkeur een bevestiging zo laag mogelijk op de mast. Dan heb je ook voor de dekgeleiders de laagst uit te oefenen krachten en heeft het geen consequentie voor je dek en/of verstaging.
Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 28 sept 2008 16:56 #44577

  • bliepje
  • bliepje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 150
Een IF is een behoorlijk stabiel schip. Je lunt ook nog overwegen om de stuurautomaat even aan te zetten als je het grootzeil hijst of strijkt. Dit vereist een beetje ruimte want je wilt niet halverwege van koers moeten veranderen. Bovendien zijn lifelines letterlijk van levensbelang.
Mijn ervaring is dat je ook al kan je vanuit de kuip de vallen bedienen, je toch naar voren moet om reefogen in te haken, de zeilbanden los te maken etc. en dan is het maar de vraag of het fijn is dat je bij de mast niet kunt hijssen terwijl je er toch al bent om die andere handelingen uit te voeren.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 28 sept 2008 18:06 #44589

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10714
Bliepje,
Als je smeerrepen gebruikt en deze op de juiste plaats geleidt worden hoef je niet je reefogen in te haken. Dat is weer wat minder tijd aan dek en daar gaat het in principe om. Wanneer ik vroeger met m'n 7 meter boot op het IJsselmeer tegen windkracht zeven voor op mijn knietjes zat, gebeurde het wel dat ik gewoon los van het dek kwam en dan maakt een lifeline alleen maar uit dat je enig houvast hebt als hij strak staat . Daarom begrijp ik echt die mensen niet die meer tijd aan dek doorbrengen dan nodig is als het anders kan. In geval van nood dan moet je maar daarbuiten zo weinig mogelijk risico nemen.
Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 29 sept 2008 14:20 #44691

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Onze mast staat op de kiel, doorgestoken door het dek. Alle vallen, smeerrepen en trimlijnen lopen via blokken op het dek door naar de kuip. Op het dek komt een ongelofelijke trekkracht.
Alle vallen snaarstrak, smeerrepen snaarstrak, cunningham snaarstrak, ongebruikte vallen strak om klapperen tegen te gaan, neerhouder snaarstrak, onderlijk strekker doorgetrokken, Boot valt in golven en het hele tuig ziept er achter aan en hop vliegt weer omhoog. En dat om de 10 รก 15 seconden, uren achter elkaar.
Waarschijnlijk zit er daarom binnen in de kajuit een stag van het dek naar de mast.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 29 sept 2008 17:03 #44703

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
bliepje\n
Een IF is een behoorlijk stabiel schip. Je lunt ook nog overwegen om de stuurautomaat even aan te zetten als je het grootzeil hijst of strijkt.

Zo doe ik het dus ook, en ook zonder rolgenua. Ik moet dus altijd naar de mast. Ben er aan gewend, maar oefening baart kunst. Zag er in den beginne nogal tegenop.

groet,
Maarten (Bries800)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 29 sept 2008 17:26 #44707

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
De echte toerzeilboten (koopmans ontwerpen e.d.) hijsen bij de mast. Meestal worden deze boten met weinig bemanning gevaren. Juist bij wedstrijdjachten zie je alle lijnen naar de kuip lopen. En juist die boten zijn volbemand, soms zelf zo erg dat ze niet in de kuip passen en op de rand gaan zitten.

Voor het hijsen en reven moet je toch naar de mast. Maar solo is het wel fijn om vanuit de kuip je zeilen te kunnen trimmen.

Voor solo varen is een stuurautomaat onmisbaar. Zeker op de langere stukken. Kun je even zeil hijsen, trimmen, schuilen, koffie zetten, eten, toileteren, e.d.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 29 sept 2008 18:42 #44721

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9727
Een van de redenen waarom op die toerboten de lijnen bij de mast blijven is omdat de ontwerper (Dick Koopmans o.a. zoals genoemd) de kuip lijnen vrij wil houden. Dit is voor langere trajecten prettiger, je hebt geen lijnen die in de weg zitten en het comfort verminderen. De ontwerper gaat er dan ook vanuit dat je maar een paar keer de zeilen hijst of strijkt. En ruimte hebt. Allemaal geen probleem in die filosofie.

Ik kan mijn grootzeil en voorzeil vanuit de kuip hijsen. Ik vind dit prettig, kan dan ondertussen blijven sturen en toch het werk doen. Moet wel naar voren om de kraanlijn te lossen en de neerhaler strak te zetten. Maar dat is maar even. Touwtje aan het roeer en boot aan de wind maakt dit gemakkelijk. Kan ook de stuurautomaat gebruiken, maar ben sneller met een touwtje. Het is wel zo dat ik echt een werkdek heb, of te wel, ik heb ruimte om me goed te kunnen bewegen en brede gangboorden. Dat zal niet op elk schip aanwezig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

zelfstuurinrichting voor 22 euro!!!! 12 jan 2009 18:02 #54544

Ik zeil ook solo en heb nog een goede tip.
Ik heb een zelfstuurinrichting gemaakt voor weinig geld en tijdens de eerst proefvaart werkt het voortreffelijk.
JE KAN EVEN GAAN KOFFIEZETTEN OF NAAR DE WC GAAN!!
Het is niet geschikt om er de noordzee mee over te steken ,maar op het ijsselmeer en de wadden is het prima,
Zie de linOp de site van de drascombe eigenaren zag ik een heel leuke oplossing.zie: de site van drascombe eigenaren;

www.drascombe.nl/zelfstuur2.htm

Het mooie van alles is het elastiek!!
daardoor kun je heel snel even de boot corrigeren en weer doorgaan met koken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 31 jan 2009 11:17 #57126

  • Hoppe
  • Hoppe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Beste Eenhoorn,

Ik zou vooral geen moeite doen om vanuit de kuip te hijsen. Door de lange kiel van de IF is het schip enorm koersvast. Schip aan de wind leggen en je grootzeil hijsen. Als het grootzeil staat draait het hoogstens nog naar de wind toe.

Lazy jacks zijn wel nuttig bij het strijken. Zelf heb ik een dubbel elastiek onder mijn giek hangen wat om de meter vast zit aan de giek. Aan het elastiek zitten platic haken. Het elastiek fungeert als mijn zeilbandjes zodat ik die nooit kwijt ben. Dit systeem wordt op de meeste polyvalken ook gebruikt.

Ik zou overigens wel kiezen voor een rolfok want dat maakt het leven echt een stuk makkelijker.

Een stuur automaat heb ik wel aan boord maar daar maak ik eigenlijk zelden gebruik van. Een touwtje om het roer vast te zetten in de gewenste stand is wel zo makkelijk voor het bijliggen of even op koers houden.


Greets

HF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 31 jan 2009 14:52 #57141

  • mick
  • mick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2505
Ik moet voor hijsen, strijken en reven naar de mast.
Heb wel overwogen om de boel aan te passen, maar doe het niet vanwege de kosten.

Ook als het druk is kan ik het af met de stuurautomaat, dus laat ik het zo.

groet,
Maarten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: SOLO zeilen 31 jan 2009 16:26 #57145

  • Lannes
  • Lannes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 2435
Ik wil een lege kuip met zo min mogelijk struikelobjecten. Laat de vallieren maar lekker op de mast zitten, als ik de zeilen moet hijsen of strijken moet ik toch de kuip uit en dat doe ik alleen als ik bij de plaats van bestemming ben. Voor eventueel reven idem.
Als je de horizon kunt aanraken is het einde van je reis nabij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.327 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl