Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 16:26 #445125

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
2linkerhanden schreef :
TomD schreef :
Leuk onderwerp, ik ben net met een omgekeerd proces bezig...

Ik volg het!

Grt Tom.

omgekeerd??? van 7/8 naar sloop???
als je veel op zee in zwaar weer wenst te zeilen is sloop absoluut het beste.
op zulke tochten is betrouwbaarheid belangrijker, dan iets meer trim mogelijkheden grootzeil.
bij 7/8 (of zelfs 6/8) is de kans op mastbreuk groter.
Hanno

Dat is dus ook het idee, en ik denk ook de prestaties van mijn bootje onder wat slechtere omstandigheden te verbeteren.

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 16:27 #445126

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Baasklusje schreef :

met beide ben ik het niet eens.....

Wat een verrassing :cheer: . Gelukkig hoeven we het ook niet eens te zijn, denk of weet eigenlijk zeker dat bij iets wat jij niet hebt we dat ook niet gaan worden, dus ga de discussie ook zeker niet aan.
TS kan vast het onderscheid maken en wil niet voor niets een moderner tuig.
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 16:30 door jouzers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 18:38 #445209

Als TS kan ik alleen maar zeggen: mannen dwaal niet teveel af. Ik wil geen naaldboom op mijn schip.

Mijn mast is niet zo rigide. Ik heb niet voor niets dit seizoen met twee bakstagen gevaren. Ik trek mijn mast lekker krom met de achterstag die ik hydraulisch korter maak. Wat dat betreft heb ik het nu dus goed voor elkaar, de trim is prima, het schip is niet loefgierig, sterker, hij is veruit neutraal bij nette trim.

Ik dacht juist dat hoe hoger een mast is hoe meer wind hij bovenin vangt en dus hoe meer wind je daar kan gebruiken. Kan iemand daar nog zijn mening over geven? Ik kan mij een clinic herinneren waarin dat genoemd werd toch Thomas?

De huidige eigenaar van het 7/8 tuig zegt dat de mast nooit heeft staan pompen en goed trimbaar was. Waarom is 7/8 minder geschikt voor varen op zee als ik met toptuig het pompen van de mast moet onderdrukken met bakstagen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 19:32 #445238

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
leuk wat de vorige eigenaar meldt.
als ik alles wat er gemeld wordt moet geloven ...?
het kan best goed gaan, maar als het niet klopt?
wat is jouw doel van 't zeilen???
genieten of winnen???
ik zeil voor het genieten.
als je geld te veel hebt, weet ik nog wel een goed doel (voedselbank)
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 03:43 #445257

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
2linkerhanden schreef :
TomD schreef :
Leuk onderwerp, ik ben net met een omgekeerd proces bezig...

Ik volg het!

Grt Tom.

omgekeerd??? van 7/8 naar sloop???
als je veel op zee in zwaar weer wenst te zeilen is sloop absoluut het beste.
op zulke tochten is betrouwbaarheid belangrijker, dan iets meer trim mogelijkheden grootzeil.
bij 7/8 (of zelfs 6/8) is de kans op mastbreuk groter.
Hanno

Ik zou niet weten waarom mijn mast eerder over de muur gaat dan een toptuig. Dat gaat hij namelijk niet. Andere argumenten voor een toptuig ben ik het mee eens.
Ik zou trouwens nooit de boot helemaal ombouwen en al zeker niet omdat daar een een wedstrijdsetje bij zit. Langere masten vangen inderdaad meer wind. Een overweging zou kunnen zijn een langer toptuig te plaatsen. Dan hoef je niet je hele boot te verbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 06:16 #445306

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Baasklusje schreef :
jouzers schreef :
Bij fractioneel kan het zeil boller gesneden (want meer afgevlakt) worden en meer uitgebouwd worden, je hebt meer trim mogelijkheden doordat je de mast veel meer en makkelijker kan buigen dan bij top.
Je mast is hoger dan de top versie dus altijd meer wind vang, zelfs met spi want doordat je mast twee meter hoger is zit de spi op dezelfde plek als normaal.

met beide ben ik het niet eens.....

- een mastbuiging is beperkt door hoeveel je verantwoord kan buigen zonder kans op knikken door compressie. Dat geldt voor top en fractioneel,er is geen verschil in toe te passen buiging. Bovendien heb je bij een goed gemaakt zeil die buiging nauwelijks nodig om het zeil af te vlakken. Een zeil dat dat echt nodig heeft (extreme mastbuiging) is te bol en versleten.

- de spi van een fractioneel zit met zijn top achter het grootzeil. Een hogere mast helpt niet, want dat grootzeil gaat mee omhoog met die hogere mast.....

Fractionele tuigen zijn voor mensen die willen besparen op de kosten van de voorzeilen :lol:

Fractioneel tuig met topspi? Is dat een soort "bestof both worlds"?

alhoewel ik zelf ook "zweer" bij toptuigage hoor...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 09:03 #445382

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
DennisMe schreef:
Het belangrijkste bij 7/8e is de grootschoot / overloop combi, die geeft de spanning door aan je voorstag om doorhangen te voorkomen.


Kan je dat uitleggen? Weet je dat heel zeker?
Heel zeker.
Op mijn catamaran is het misschien wel duidelijker dan op een jacht omdat bij mij de stagen niet zo strak kunnen vanwege de mastrotatie. De grootschootspanning wordt via het zeil overgebracht op de masttop (bij ongereefd grootzeil). Deze kracht werkt direct tegengesteld aan de spanning op het voorlijk v/d fok/voorstag en beperkt het doorhangen door een toename van de spanning op dezelfde. Omdat mijn zijstagen al losser staan dan bij een niet roterende mast (en daarom de totale spanning op het voorstag/ voorlijk v/d fok lager zijn) is het effect nog veel duidelijker.
De overloop staat mij toe het grootzeil iets uit te laten waaien in hardere wind om zo niet 'overpowered' te varen. Zonder die overloop zou ik de grootschoot moeten vieren waardoor de fok gaat doorhangen (en dus meer hellende kracht oplevert dan "drive").
Zo werkt het in ieder geval op mijn cat maar ook op de Efsix die ik had (als ik het me goed herinner). Bij het spinnakeren met 7/8e is de grootschoot spanning nog belangrijker, omdat anders de mast kan breken door de aanhechting van het spival boven de zijstagen.
Bakstagen kunnen wel dit probleem opvangen maar dan vraag ik me weer af waarom je dan 7/8e zeilt als je toch weer de windvang en het gewicht van die extra stagen mee moet nemen. Volgens mij kun je dan beter een masttop tuigage nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 09:07 #445385

DennisMe schreef :
Bij het spinnakeren met 7/8e is de grootschoot spanning nog belangrijker, omdat anders de mast kan breken door de aanhechting van het spival boven de zijstagen.

Ik zie regelmatig 7/8e getuigde boten (zonder bakstagen) met een klapperend grootzeil varen, omdat ze de boot anders niet kunnen houden. De meeste boten varen nog steeds mee en hebben nog steeds dezelfde mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 09:15 #445391

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met veel spanning op het achterlijk kan een grootzeil nog steeds klapperen ;-)

Ben het wel gedeeltelijk met Dennis eens, al geldt dit meer voor de extreme gevallen en de kleinere boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 09:23 #445395

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
OK...
Ik heb geprobeerd me helder uit te drukken, maar waar precies beweer ik ergens dat suboptimale voorstagspanning leidt tot verlies van een mast?
Die logica volg ik niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 09:33 #445402

In het stuk dat ik gequote heb geef je aan dat een mast kan breken als er onder spi gevaren wordt zonder spanning op achterlijk van het grootzeil ;) . Maar ik snap je punt ook wel, heb dit ervaren bij open boten. Bij kajuitboten niet en ik verwacht dat het komt door hogere spanning op verstaging, waardoor de mast meer gefixeerd is.
Laatst bewerkt: 08 okt 2013 09:35 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 11:30 #445455

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
je noemde in je antwoord alleen een klapperend grootzeil, geen Spi.

Ik wilde zeker niet suggereren dat een 7/8e mast zou kunnen breken door een klapperend grootzeil. Daarom reageerde ik, ik wilde me geen woorden in de mond laten leggen, ook niet onbedoeld.

Met een spi kan het zeker fout gaan als die hoger dan de verstaging vast wordt gezet. Geen idee of dat ook voor komt bij jachten. Ik hoop het niet voor ze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 11:33 #445458

Hoi Dennis,

Ik zie inderdaad dat er een stukje in mijn reactie was weggevallen. Ik bedoelde boten die onder spi varen met klapperend grootzeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 08 okt 2013 14:09 #445541

7/8e met spi boven de verstaging wordt vaak een diamantverstaging naar achteren toegevoegd.. Was op onze boss ook.. top head gennaker er op: extra zalingen en diamantje in de top (naar achteren gericht)..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl