Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening

Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 05:19 #444852

Voor ons schip geldt dat deze zowel met torentuig als met 7/8 tuig geleverd kon worden. Ik heb de torentuig variant en alles nu goed voor elkaar, behalve dat ik geen wedstrijdzeilen heb.

Nu kan ik overgaan op een andere mast met daarbij 2 wedstrijdzeilen. Naast het verplaatsen van de mastvoet (deze moet 20 cm naar voren en dat kan) wil ik graag van je weten in hoeverre een 7/8 tuig voordeel biedt. Het is in ieder geval in totaal 6m2 groter. Ik heb er zelf ook over nagedacht maar hoor graag verse input.

Daarnaast is die andere mast ouder dan mijn eigen (1992 - 1986) met dito verstaging. Ik heb nu een hele lijst aan mogelijke kosten opgesteld, maar vraag me nog af of een mast aan veroudering onderhevig is? Loop ik daar risico?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 05:54 #444880

7/8e kun je beter trimmen maar ook meer werk. Grootzeil is groter...
Maar of ik zelf daarvoor de hele heisa op mijn nek zou willen hebben van de verbouwing.. dat hangt af van je plannen en in hoeverre je denkt met dat andere tuig wel aan wedstrijden/ beter aan wedstrijden deel te kunnen nemen waar dat nu niet past.. Is er voordeel dat wordt je handicap ook aangepast neem ik aan.. voor eenheidsklasse wedstrijden wellicht een vereiste..
Levensduur: Mast kan dat wel aan lijkt me tenzij er schade is geweest maar dat is evident. voor de verstaging: dat kan er wel bij denk ik wanneer je dit op je hals wil halen.. laten checken bij een stagenmaker... meestal geen probleem maar ivm verzekering wellicht handig mee te nemen.. dan ben je er weer klaar voor..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 06:06 #444892

7/8 tuigage zorgt er inderdaad voor dat je je grootzeil beter kunt trimmen. Aan de andere kant kun je bij de masttoptuigage de spanning op je voorstag regelen met je achterstag en met een 7/8 tuigage kun je dat weer niet. Om voldoende spanning op je voorstag te krijgen zul je meer spanning moeten zetten op je hoofdwant en bij veel wind zul je misschien zelfs een bakstag willen om veel spanning op je voorstag te houden...

Vind je dat je op dit moment zeiloppervlak te kort komt? En wat is de staat van de zeilen die bij de nieuwe mast zitten? Wedstrijdzeilen kunnen relatief nieuw zijn, maar behoorlijk mishandeld...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 07:12 #444927

De wedstrijdzeilen zijn erg nieuw, althans nauwelijks gebruikt. Ze zijn zeker al een aantal jaar oud. Grootzeil is al wel modern, dus het onderlijk zit niet vast.

De collega's die met dit type schip wedstrijden doen hebben 7/8 tuigage en daarmee een meting. Ik wil langzamerhand beginnen met wedstrijdzeilen en bijvoorbeeld volgend jaar met de wedstrijden in de haven meedoen en een paar grotere wedstrijden. Ik weet niet of ik oppervlakte mis. Ik loop met halve wind met een kracht 4/5 vrijwel de rompsnelheid. Ik denk alleen dat ik met 7/8 bovenin meer zeil heb en daardoor meer uit de wind kan halen in alle omstandigheden. Ons schip heeft een rompsnelheid van ongeveer 7,5 knoop. Dat is niet direct heel snel, dus moet ik het hebben van rustig weer en de best mogelijke trim zodat ik de meeste snelheid eruit kan halen wanneer de wind <= 4 bft.

De mast wordt overigens geleverd met bakstagen.

Trouwens, het 7/8 tuig is ruim twee meter hoger dan mijn torentuig. Ik win dus veel hoogte in de mast.
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 07:16 door Maarten-Jan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 09:17 #444982

  • DennisMe
  • DennisMe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 259
Het belangrijkste bij 7/8e is de grootschoot / overloop combi, die geeft de spanning door aan je voorstag om doorhangen te voorkomen. Heb je voldoende vertraging om het zeil goed te kunnen trimmen? Heb je wel een overloop? Die is bij 7/8 volgens mij belangrijker dan met masttop tuigage, anders gaat de boel nogal snel klapperen als je even de schoot viert.
Je noemt je overige zeilgarderobe niet. Wellicht is het eenvoudiger (en leuker) om te investeren in een spi?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 09:37 #444988

"wedstrijden" zijn helemaal geen argument in deze keuze.
Als je je boot ORC laat meten (en dat lijkt nodig ivm je plan voor grotere wedstrijden) dan zorgt de meting en rating ervoor dat verschillen tussen de top en de 7/8 keurig verrekend worden. (bij SW ligt dat wat anders, maar dat is per definitie een slecht ratingsysteem ;-) )

Keuze moet je dus laten afhangen van de boothandlingvoor- en nadelen van beide tuigen.
Persoonlijk vind ik een masttop meer trimmogelijkheden hebben dat een 7/8 of elke andere fractie. Er is niets dat ik niet kan met de masttoptuigage, er zijn zeker dingen die daarmee wel kunnen maar niet met een fractioneel tuig.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 09:51 #444995

De van der stadt 34 is van zichzelf al behoorlijk loefgierig, en dat word met de 7/8ste alleen maar erger. Snelheidsvoordeel is er nauwelijks te behalen met het wisselen van het tuig.

Is het 7/8ste tuig dat je op het oog hebt voor dezelfde boot bedoeld? Maw, is het richtend moment van de "donor boot" gelijk of groter dan jouw boot? Zo niet, dan zou ik er zeer zeker niet aan beginnen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 10:26 #445002

@Erik; het is afkomstig van dezelfde boot, de afstand tussen aanhechting voorstag en mast maak ik conform de opgave van de bouwer; maw de mast wordt naar voren geplaatst.
@Thomas; het argument is niet per se dat ik wedstrijd wil zeilen, maar dat bij de fractionele mast wedstrijdzeilen aanwezig zijn. Wat bedoel je precies met de mogelijkheden van een masttoptuigage ten opzichte van de 7/8?
@Dennisme; ik heb een prima overloop en zeer veel reductie op de grootschoot. Een gennaker die ook wel als spi te varen is heb ik al.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 10:30 #445004

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
DennisMe schreef :
Het belangrijkste bij 7/8e is de grootschoot / overloop combi, die geeft de spanning door aan je voorstag om doorhangen te voorkomen.

Kan je dat uitleggen? Weet je dat heel zeker? ;)

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 11:15 #445017

Maarten-Jan schreef :
Wat bedoel je precies met de mogelijkheden van een masttoptuigage ten opzichte van de 7/8?

bij een mastop:
- kan de hekstag de voorstag écht strak zetten indien nodig
- kan ik net zoveel de mast buigen (onderweg, hekstag en babystag) als ik maar wil
- kan ik de buiging weer beperken (als ik dat wil) met de bakstagen
- kan ik de voorstag lekker laten doorhangen als dat nodig is: hekstag los, en toch de mast buigen (babystag strak, losse bakstagen). Probeer dat eens met fractioneel ;-)
- de spi is groter en dus sneller
- en de spi staat hoger, en doet het met heel weinig wind stukken beter, ook omdat hij daarboven geen last van eeh grootzeil heeft (dat is maar een klein puntje, daarboven)
- alleen op genua varen (of HA) gaat al op 90% van de max snelheid, makkelijk en toch snel

genoeg voordelen?

fractioneel, dat is zóóó 1980 :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 11:17 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 14:04 #445062

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Leuk onderwerp, ik ben net met een omgekeerd proces bezig...

Ik volg het!

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 14:12 #445063

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
TomD schreef :
Leuk onderwerp, ik ben net met een omgekeerd proces bezig...

Ik volg het!

Grt Tom.

omgekeerd??? van 7/8 naar sloop???
als je veel op zee in zwaar weer wenst te zeilen is sloop absoluut het beste.
op zulke tochten is betrouwbaarheid belangrijker, dan iets meer trim mogelijkheden grootzeil.
bij 7/8 (of zelfs 6/8) is de kans op mastbreuk groter.
Hanno
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 14:14 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 14:21 #445065

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Maarten-Jan schreef :
Voor ons schip geldt dat deze zowel met torentuig als met 7/8 tuig geleverd kon worden. Ik heb de torentuig variant en alles nu goed voor elkaar, behalve dat ik geen wedstrijdzeilen heb.

Nu kan ik overgaan op een andere mast met daarbij 2 wedstrijdzeilen. Naast het verplaatsen van de mastvoet (deze moet 20 cm naar voren en dat kan) wil ik graag van je weten in hoeverre een 7/8 tuig voordeel biedt. Het is in ieder geval in totaal 6m2 groter. Ik heb er zelf ook over nagedacht maar hoor graag verse input.

Daarnaast is die andere mast ouder dan mijn eigen (1992 - 1986) met dito verstaging. Ik heb nu een hele lijst aan mogelijke kosten opgesteld, maar vraag me nog af of een mast aan veroudering onderhevig is? Loop ik daar risico?

ik zou het lekker laten, zoals het NU is.
je weet wat je hebt.
zeker materiaal van de "moderne" masten is veel dunner met 7/8 absoluut grotere kans op breuk.
als je geld te veel hebt, tja doe wat je leuk vind.
Hanno
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 14:23 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 14:25 #445067

Niet overdrijven Hanno, de ene 7/8ste mast is de andere niet. Er zijn ook genoeg masttoptuigages die erg kwetsbaar zijn gemaakt.

Maar ik ben er zelf wel van overtuigd dat een toptuig, mits goed ontworpen, beter is dan een fractioneel tuig. Om een combinatie redenen die Hanno en Klusbaasje aanvoeren, het gaat me alleen wel even te ver om te stellen dat fractioneel TE kewtsbaar is, of zelfs ongeschikt voor op zee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 14:38 #445073

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Hoi Erik,
leuke reactie.
ik heb deze info van kennis uit de haven met een Granada 375.
heb regelmatig bij hem aan boord gestuurd tijdens clubwedstrijden.
hij zeilt HEEEL veel op zee en "zweert" bij sloop.
onze (voor)mast is ook sloop en zo dik, dat ik er draad in kan tappen.
ik hoor regelmatig b.v. een val tegen een mast slaan, je hoort echt het verschil in materiaal dikte.
maar zoals iedere tip, men moet zelf beslissen wat te doen/kiezen.
gelukkig hoef ik als het fout gaat het niet te betalen.
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 14:55 #445081

Maar Hanno, profiel dikte is echt geen voorwaarde voor een stevige mast.

Zo heeft bijvoorbeeld de FF110 een fractionele mast die je echt niet breken kunt, wat je ook fout doet, terwijl ik ook op genoeg masttoptuigage boten gevaren heb waarbij ik met de tenen krom gestaan heb of het allemaal wel heel zou blijven.

Nogmaals, ik ben zelf ook een voorstander van toptuigages, maar wel onder de voorwaarde dat ze goed gebouwd zijn, en dat is echt niet per definitie het geval. En ja, mijn eigen 22,5m lange mast kan ook gewoon in geboord en getapt worden zo stevig is die, maar wel lekker buigzaam zodat ik met slecht weer het grootzeil af kan vlakken als dat nodig is.

Dus samenvattend: een fractionele tuigage is echt niet per definitie weg te zetten als "onzeewaardig" of "fragiel", als je dat wel denkt dan word het toch tijd voor wat horizon verbreding. Hoe goed die intenties van je vriend ook zijn, er zijn maar zeer weinig zaken zo zwart-wit als jij ze nu voorsteld, en zeker als het om zeilen gaat zijn er eigenlijk geen zwart-witte zaken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 14:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 14:57 #445082

als dikte wel een criterium was voor sterkte dan kocht ik morgen een houten mast!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 15:03 #445086

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Baasklusje schreef :
als dikte wel een criterium was voor sterkte dan kocht ik morgen een houten mast!

dan ga ik op de Veluwe een den kappen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 15:10 #445089

graag een kaarsrechte van 17 meter, diameter 18 cm voor/achter, 12 cm SB/BB, en dan verjongd voor de bovenste 2 meter tot ca 10 cm rond.

Oh ja, niet meer dan 150 kg gewicht!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 15:48 #445102

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Ik zou bij gelijke leeftijd zeker kiezen voor fractioneel, de oudere leeftijd van dit tuig zou me wel doen twijfelen.

Wat voor schip praten we over?

Bij fractioneel kan het zeil boller gesneden (want meer afgevlakt) worden en meer uitgebouwd worden, je hebt meer trim mogelijkheden doordat je de mast veel meer en makkelijker kan buigen dan bij top.
Je mast is hoger dan de top versie dus altijd meer wind vang, zelfs met spi want doordat je mast twee meter hoger is zit de spi op dezelfde plek als normaal.
Zeker met bakstagen erbij en verjongde mast heb je een top te trimmen tuig, kijk naar moderne wedstrijdschepen, praktisch alles heeft een fractioneel tuig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 15:49 #445103

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Baasklusje schreef :
graag een kaarsrechte van 17 meter, diameter 18 cm voor/achter, 12 cm SB/BB, en dan verjongd voor de bovenste 2 meter tot ca 10 cm rond.

Oh ja, niet meer dan 150 kg gewicht!

het gewicht is geen probleem voor mijn LT35, MAAR deze lengte wordt
"convooi exeptioneel" en mij dus iets te kostbaar.
p.s. met mijn voor mast van 12,20m uit 1977 is niets mis, dus laat ik hem lekker "staan"

andere mast, bakstagen harder en harder moeten prima, ik ben een echte toerzeiler van 65+ en maak me daar niet meer druk om.
het genieten op het water is voor ons primair en SV Ardea is door mij zo "uitgewerkt" dat ik haar single handed kan bedienen.
vrouwtje maakt dan tijdens 't zeilen een lekker hapje klaar.
wat is er dus belangrijk??? genieten of ???? met een hoop ruzie aan boord!!!
zoals al eerder vermeld, doe ik ook niet meer aan club wedstrijden mee , omdat hier al weer te veel "mes op tafel" wordt gezeild.
tip;
geniet van het zeilen.
Hanno
Laatst bewerkt: 07 okt 2013 15:59 door 2linkerhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 15:58 #445106

2linkerhanden schreef :
MAAR deze lengte wordt
"convooi exeptioneel" en mij dus iets te kostbaar.
Hannno
Vooruit doe ik de begeleiding gratis.

Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 16:02 #445109

  • 2linkerhanden
  • 2linkerhanden's Profielfoto
Rev schreef :
2linkerhanden schreef :
MAAR deze lengte wordt
"convooi exeptioneel" en mij dus iets te kostbaar.
Hannno
Vooruit doe ik de begeleiding gratis.


een leuk voorstel, maar de transportkosten zijn me (zeker met een al GOEDE mast) toch iets te hoog
Hanno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 16:07 #445113

dat exceptionele valt wel mee hoor waar praten we over 17 meter, als we een heipalen wagen nemen valt het qua prijs wel mee.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Tweedehands mast --> torentuig naar 7/8; je mening 07 okt 2013 16:14 #445117

jouzers schreef :
Bij fractioneel kan het zeil boller gesneden (want meer afgevlakt) worden en meer uitgebouwd worden, je hebt meer trim mogelijkheden doordat je de mast veel meer en makkelijker kan buigen dan bij top.
Je mast is hoger dan de top versie dus altijd meer wind vang, zelfs met spi want doordat je mast twee meter hoger is zit de spi op dezelfde plek als normaal.

met beide ben ik het niet eens.....

- een mastbuiging is beperkt door hoeveel je verantwoord kan buigen zonder kans op knikken door compressie. Dat geldt voor top en fractioneel,er is geen verschil in toe te passen buiging. Bovendien heb je bij een goed gemaakt zeil die buiging nauwelijks nodig om het zeil af te vlakken. Een zeil dat dat echt nodig heeft (extreme mastbuiging) is te bol en versleten.

- de spi van een fractioneel zit met zijn top achter het grootzeil. Een hogere mast helpt niet, want dat grootzeil gaat mee omhoog met die hogere mast.....

Fractionele tuigen zijn voor mensen die willen besparen op de kosten van de voorzeilen :lol:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl