elixer schreef :
Met betrekking tot de bakstagen lijkt mij dat het aangrijpingspunt in de mast ter hoogte van de kotterstag moet zitten.
Mijn oplossing is twee kevlar 8mm lijntjes als stag waarin door de tuiger ogen zijn gemaakt.
Ter hoogte van het hoofdwant is op het potdeksel een putting gelast.
Daardoor loopt een doorlopende lijn aan het bakstag bevestigd. Ik gebruik één talie met een dubbelblok en een dubbelblok met klem. Deze wordt stuurboord dan wel bakboord met een snaphaak bevestigd aan een putting op het potdeksel ter hoogte van de kuip (halend part onder, andere kant aan het stag. Indien de bakstagen niet in gebruik zijn dan berg ik de talie op en trek de bakstagen met de doorlopende lijn vanuit de kuip aan, zodat deze strak van de mast naar het potdeksel ter hoogte van de stagen staat. De doorlopende lijn knoop ik aan een scepter. Voordeel is dat ik alles vanuit de kuip kan bedienen, minder (dure)blokkentroep en en kleiner bos schoot. De kevlar stag is ligt, heeft eenzelfde breeksterkte als een rvs stag (verzekerde mij de tuiger)en slaat niet bij wat slek tegen de anderestagen.
Paul.
Paul,
je heb dus WEL een flinke set vertragingsblokken nodig!
nadeel van 1 set;
tijdens "omzetten" staat er dus op geen een spanning op beide en dit lijkt mij dus niet verstandig.
Onno;
als je het zo monteert als mijn tekening, heb je wel 4 zware blokken nodig.
deze hoeven NIET kogel gelagerd te zijn (zelfs beter van niet) omdat er weinig lijn verplaatst moet worden, maar wel veel "kracht" op komt te staan.
bv. de "oude" lewmar zullen goed geschikt zijn.
2 met hondsvot aan stag en 2 zonder voor bedienen
regelmatig op MP te koop.
mij lijkt de bediening met de lieren achterop (voor spie?) dus een hele simpele oplossing.
en de plaats bij 2e zaling kan goed, omdat hier de mast ook zijdelings ondersteund wordt.
kan je niet aan de zijstagen op min. 2,0m hoog een soort haak maken zodat ze buiten looppad blijven?
Hanno