JazzyO schreef :
Deze discussie interesseert me zeer aangezien ik ook een wegneembare kotterstag wil plaatsen deze winter. Ik heb op het moment twee bakstagen, die om mij onbekende redenen door de tuiger op het hek waren geplaatst. Het gevolg: de allereerste keer dat ik met de boot zeilde bleek de stag vanaf halve wind al het grootzeil in de weg te zitten.
Ik heb toen de stagen verplaatst naar de rail voor de kar die de genuaschoothoek controleert. Die oplossing lijkt wel te werken en ik heb verder geen last van de stagen, maar ik vraag me af of de stag voldoende steun geeft. De stag staat, dat kan niet anders, vrij dicht bij de mast (laten we zeggen zo'n 2m achter de mast). De hoek tussen stag en de mast is dus erg scherp en ik vraag me af hoeveel steun dan gegeven kan worden. Hoe verder de stag naar achteren staat, hoe beter het me lijkt. Het is natuurlijk een ondersteunende stag, maar toch.
De stagen grijpen aan bij de tweede zaling, zo'n 11m van dek, dus dan heeft de stag een hoek met de mast van ongeveer 10 graden. Iemand een idee of dit veel te weinig is? Heb het vermoeden van wel.
Onno
helaas maak je nu een grote fout.
bakstagen SB en BB horen zover mogelijk naar achteren.
dat het tijdens zeilen fout ging ligt dus niet aan de plaats waar ze zaten, maar aan "verkeerde" bediening.
de LIJ zijde moet losstaan, zodat he grootzeil de "ruimte" heeft.
dus als je overstag gaat, moet je ze "omzetten"
wat betreft (weg neembaar) kotterstag;
persoonlijk ben ik het met Erik eens.
het wordt dan wel een HEEEEL klein zeiltje.
bij mij zit kotterstag ca. 1m onder de top en met een "smalle" HA werkt dit prima.
bij mij wel op trommel, kan hem dus ook nog wat wegdraaien.
zie voor details de foto
mijn mast is nog een "echte" dikke waar je ook draad in kan tappen en pompen heeft hij nog nooit gedaan.
deze "opstelling" is i.o.m. mensen van Neu...st zo ontworpen.
ik heb er een boom onder geplaatst en de bediening nog wat aangepast, zodat hij nu ook zelf kerend is.
(ook nog "standaard" te bedienen)
bij opkruisen hoef ik alleen maar te sturen en de rest gaat vanzelf.
bij licht weer aan de wind gaat de 34m2 Genua er op, mits niet te veel overstag.
bij halve ruime tot max. 20kn. en voor de wind ook de Genua
zeker voor mij (solo te bedienen) werkt het heel simpel.
het voordeel van een ketch; je kan diverse zeilvoeringen "toepassen"
als je een heel klein stormfokje wil plaatsen en deze tot b.v. de zaling komt, lijk het mij verstandig bakstagen v.a. de zaling te plaatsen anders kan de mast gaan "pompen"
Hanno