Bedankt voor je uitgebreide reply!
>> De lijn met de twee grote blokken zou ik in eerste instantie inzetten als grootzeilval
Hoe moet ik dat op de gaffel aansluiten? Ik heb namelijk een piek en een klauw. Op de gaffel zelf loopt een stalen ketting van bijna voor tot bijna achter, met daaraan een harpsluiting. Ik heb dan volgens mij 2 lijnen nodig. Wat dan wat lastig wordt, is dat door de vertraging ik niet meer 2 lijnen tegelijk kan hijsen, zoals ik dat deed bij mijn 16m2.
Die stalen ketting is waarschijnlijk de spruit, met als spruitloper een harp. De piekeval sla je aan aan die harp. Tegelijk hijsen gaat je in je eentje zonder lierinstallatie (hoe noem je dat vliegwiel en versnellingsbak bij de mast die je vaak op skutsjes terugvindt?) gaat 't waarschijnlijk niet worden. Aan de andere kant: eerst de klauwval volledig zetten en dan de piekeval erachteraan is een volgorde die ook op skutsjes gebruikt wordt.
>> de lijn met de twee eenvoudige blokken als fokkeval;
Dat lijkt mij niet heel onlogisch, hoewel misschien de lijn nodig is voor het grootzeil, en ik een fokeval moet gebruiken zonder vertraging.
Hoe groot is je fok? Waarschijnlijk heb je het bij het recht eind en is je tweede vertraagde lijn voor je piek/klauw
>>de schoten lijkt me een redelijk uitgemaakte zaak.
Ja, die streep ik door..
Jeej! Lijstjes afstrepen!
>>Verder kan je de lijn me het eenvoudige blok inzetten als kraanlijn, afhankelijk van de lengte uiteraard.
dat lijkt mij een goeie
Ik weet niet of we dezelfde lijn bedoelen, maar ik veronderstel dat de lijn met het vlaggetje de kraanlijn was. Dat lijkt mij naast de verstaging van alle lijnen de meeste logische plek om zo'n vlaggetje op te hangen...
>>De grootzeilvalval komt op het onderste oog op de mast en de kraanlijn komt daarboven.
dat is dus een lastige, omdat ik klauw en piek heb...
Helaas weet ik niet zoveel over plekken op de mast bij platbodems... Succes!
>>Je voorstel over de verstaging klinkt ook heel aannnemelijk, zit er ook een voorstag bij overigens?
ja, ik denk het wel. Ik neem aan dat dat de niet gebundelde staaldraad op de foto is.
Over verschil tussen bak- en zijstag: het stag waar dat oogje aan zit zal tot je zijstagen behoren, want dat oog is voor de boom 8) (fantastisch item aan een platbodem) en die zal niet zomaar in een verstelbaar stag of in het voorstag zitten

>>Een bakstag is heel eenvoudig: staaldraad vastmaken in de mast, aan de andere kant van de staaldraad een blok, daar haal je een lijn doorheen waarvan je een kant vastzet aan de boot en de andere kant kan beleggen op een kikker. Op die manier kan je de loefkant aanspannen en de lijkant los laten hangen.
in theorie is dat inderdaad eenvoudig, maar de miliondollarquestion is: wat moet ik met dat stuk touw met 2 ogen, blok, oog en uitstekende punt op de boot?
Ehm... Heb je daar ook ergens een kikker in de buurt? Anders zou ik gaan voor die uitstekende punt als 'begrenzer', zodat je niet verder kan vieren, het losse oog voorzien van het touw dat door het blok (dat aan de staaldraad zit) gaat, weer terug op de boot, naar dat uitstekende grote oog. Dan kan je nooit je verstaging teveel vieren, maar hoe je hem dan aan zou moeten trekken kan ik niet bedenken.
>>Waarom je zoveel spanners hebt.... geen idee, maar beter mee dan om verlegen.. toch?
Ik heb daar over na zitten denken. Mogelijk dat die spanners voor een deel bij de maststrijkinstallatie hoorden... Ik zou de twee grote spanners dan voor de zijstag gebruiken, en 4 voor om de maststrijkinstallatie: 3 onder, en 1 boven de dwarsbalk. De onderste 3 lopen naar de boor, de bovenste naar de voorstag (zie foto)
(maststrijkinstallatie: witte balken... soortgelijke foto stond op marktplaats, zou jij de boot kopen?

De maststrijkinstallatie komt er niet meer op...)
Brrrrr... ik zou toch inderdaad wat aantrekkelijker foto's op marktplaats zetten.
>>Kan je hier iets mee anders moet ik kijken of ik er een plaatje van kan maken...
Hier kan ik al wel veel mee, maar die bakstag en het hijsen van het grootzeil zijn nog wel lastig...
Hoe kan ik van de kleurtjes een heuse bakstag met vertraging maken? en Hoe moet het touwconstruct dan lopen?
Zoals je kunt zien komt het blok vast te zitten met schroeven. Ik kan mij nauwelijks voorstellen dat je daar bakstag krachten op los wil laten. Zou je dan heel veel moeten vertragen om het houdbaar te houden? Bijvoorbeeld van blauw, naar groen, naar blauw, naar groen, naar blauw en dan naar het uiteinde van rood? De grootste kracht lijkt me dan tussen blauw en groen te komen, en slechts een deel op het rood, en dus op de schroeven....
Hm. Mijn suggestie zou dan neerkomen op 1 vertraging (rood -> blauw -> groen), wat niet logisch zou zijn voor dat kleine blokje.
Dat rare lijoog wat vlak voor het blok zit, geeft aan dat er vanuit de richting 'achterkant schip' aan de lijn getrokken zou moeten kunnen worden. Tenminste, ik veronderstel hierbij dat het oog geplaatst is om slijtage aan het blok door scheef aantrekken te voorkomen. Dat zou suggereren dat dit blok inderdaad voor het bakstag bedoeld is met weinig vertraging, want anders had je meer lijn nodig gehad (of je zou heel weinig moeten hoeven stellen).
Wel, ik hoop dat 't een beetje uit de verf komt, wat ik bedoel.
Succes!