Hen3 schreef :
Is wel zo algemeen dat het sowieso een strijd zou worden om te kijken wie er gelijk krijgt...
Niet als je het op tafel gooit voor je tekend.
Om deze (en ook andere redenen) heb ik een zeer gedetaileerde uitrustingslijst van onze boot gemaakt en opgezocht/nagevraagd wat de leveranciers van de betreffende producten aanbevelen voor onderhoud en op wat voor intervallen.
Daar heb ik een interactieve spreadsheet van gemaakt waarin ik kan zien wat er komende maand of komend jaar vervangen of onderzocht moet worden. En dit vormt dus een onderhoudshandboek, maar de aantekeningen en bonnetjes/rekeningen bewaar ik in een zelfde folder als onderhoudslogboek.
Dat heb ik aan de verzekeringsagent gegeven en gezegd dat dit is hoe ik mijn boot onderhoudt. Gevraagd om aanvullingen, die hadden ze niet. Daar heb ik ze vervolgens ook voor laten tekenen om "slecht onderhoud" bij voorbaad uit te sluiten, zolang ik voldoende bewijs heb dat het onderhoud ook daadwerkelijk is uitgevoerd.
Het zou helemaal mooi zijn als je het onderhoud volgens "jouw" boek laat doen bij een derde partij, maar je kunt ook een derde partij vragen om een getuigenis dat bepaalde onderdelen zijn vervangen of getest.
Verzekeringsmaatschappijen zijn geen dieven die er op uit zijn om jou zo veel mogelijk uit te kleden, het zijn gewoon bedrijven als ieder ander dienstverlenend bedrijf, en omdat er zo'n gigantische diversiteit in schepen, gebruik en uitrusting zit kunnen ze geen specifieke regels opstellen omdat er dan altijd grote groepen benadeeld worden. Als je dus specifieke regels wilt om het grijze gebied te verkleinen maak je gewoon aanvullende afspraken met de verzekeringsmaatschappij. Staan ze daar niet voor opern, dan weet je dat je daar niet moet zijn.