Blue Loeks Marine schreef :
Verstaging is, zoals alle metalen, onderhevig aan het optreden van metaalmoeheid. Dat zie je niet, maar gebeurt wel. Dit gebeurt ook by óversized verstaging.
Vandaar dat preventief onderhoud (of vervanging) gepleegd moet worden, repectievelijk geadviseerd wordt na x jaren.
Onderhoud kan zijn, laten inspecteren door een erkend tuiger.
(als het dan fout gaat zal verzekeraar hun proberen aansprakelijk te stellen)
Als verstaging breekt dat was het duidelijk niet goed of sterk genoeg, valt weinig aan te ontkennen dacht ik zo.
Keurders zijn er eveneens voor om hun clientele voor financieel nadeel te behoeden, vandaar dat ze de klanten er op wijzen om preventief onderhoud te plegen. Heeft niets met het volgen van verzekeraars van doen.
"Als" is altijd een probleem om op voorbereid te zijn. Maar dat alle metalen, belast of nauwelijks belast, aan metaalmoeheid onderhevig zijn is niet juist. Veroudering treedt op en daaruit kan metaalmoeheid door ontstaan. De Eiffeltoren is nog steeds staande, ook al zijn daar tekenen. En zo is het wel meer met metaalconstrukties. Onzin om te zeggen dat een lijn die nauwelijks belast wordt zoals een overmaats stag ook na 15 jaar vervangen moet worden.
Zijn nu ineens erkende tuigers ook metaalkundigen?. Materiaal aan boord onderzoeken betekent in dit geval optisch onderzoek omdat het ter plekke gebeurd.
Op voorhand besluiten dat 15 jaar genoeg is om verstaging te moeten vervangen is onzin.
Jammer genoeg is goed onderzoek niet mogelijk want dat zou destructief zijn. En ja dàn moet je de verstaging vervangen.
Wanneer je metaal (materialen anders dan metaal kennen vermoeiing ook) netjes bewaart wordt het wel ouder maar er ontstaat geen vermoeiing.