Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Nakijken verstaging bij winterberging

Nakijken verstaging bij winterberging 16 okt 2013 16:21 #448439

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Naar aanleiding van een andere post over de vervanging van de verstaging vraag ik mij af wat ik zelf kan doen om te beslissen of het al dan niet aangewezen is om de verstaging te vervangen.
Binnenkort gaat mijn boot op het droge voor de winter, een ideale mogelijkheid om de verstaging en de mast en alles wat daaraan hangt eens na te kijken.
Natuurlijk kan ik daar een vakman voor inhuren maar dan lijkt me de conclusie al bij voorbaat gemaakt.
Daarom mijn vraag, wat kan ik zelf nakijken aan de verstaging?
Waar moet ik op letten?

Dat de verstaging zelf intakt moet zijn, zonder afgebroken strengen en knikken is mij bekend, maar wat zijn nog punten waar ik beter extra naar kijk?
Hoe kan ik de terminals nakijken ? ( waar moet ik op letten ? )
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nakijken verstaging bij winterberging 16 okt 2013 17:18 #448463

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Tony2920 schreef :
Natuurlijk kan ik daar een vakman voor inhuren maar dan lijkt me de conclusie al bij voorbaat gemaakt.


Wel kort door de bocht richting de vakmensen. Ik heb 2 jaar geleden voor de Driehoek Noordzee mijn want laten controleren door zo'n vakman. Zijn bevindingen: het ziet er keurig uit. Garanties kan ik niet geven, maar ik zou het lekker laten zitten!

Het voordeel van zo'n advies voor de vakman is, dat hij aan mij een klant voor lange tijd erbij heeft. Hij gaat voor lange termijn klanttevredenheid en weet dat hij met een goed advies waar hij nu niets mee opschiet, in de toekomst wellicht veel grotere omzet gaat maken.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nakijken verstaging bij winterberging 16 okt 2013 17:29 #448467

Tony2920 schreef :
Dat de verstaging zelf intakt moet zijn, zonder afgebroken strengen en knikken is mij bekend.
Maar weet je ook dat de strengen IN de terminal breken en niet er net boven? Dus je moet er een beetje met een platte schroevendraaier in morren om te zien of ze echt los zitten of niet.
En de enige test die echt wat zegt is ze even op de testbank leggen. Dat zou je zelf kunnen doen door een unster te huren en een hydraulisch cilindertje te gebruiken. Belast de stag tot 80 60% van de opgegeven breeksterkte, en als er geen strengen afbreken, dan gewoon weer lekker terug zetten.

Visuele inspectie is net als een visuele inspectie van bijvoorbeeld een motor: er loopt wat olie langs het blok dus je weet dat er wat fout zit, maar als dat streepje olie er niet zit, betekend dat dan automatisch dat er niets mis is met je motor? Nee, dat weet je niet, en dat is met verstaging net zo. Dus belast het in gecontroleerde omstandigheden waar je geen gevolgschade kan berokkenen tot een hogere last dan je tijdens het zeilen ooit zult meemaken, en je zit goed.

EDIT: moet natuurlijk 60% zijn om geen blijvende verlenging van je verstaging te krijgen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 okt 2013 17:46 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nakijken verstaging bij winterberging 16 okt 2013 17:37 #448470

  • De Liefde
  • De Liefde's Profielfoto
snelem schreef :
Tony2920 schreef :
Natuurlijk kan ik daar een vakman voor inhuren maar dan lijkt me de conclusie al bij voorbaat gemaakt.


Wel kort door de bocht richting de vakmensen.

Dat is zeker kort door de bocht. Maar je mag best op de hoede zijn m.b.t. "dit soort praktijken".

Onlangs vroeg mijn broer of een concullega voor hem een reparatie kon doen. Dit omdat mijn broer het gewoon veel te druk had op dat moment en niet eerder dan twee weken later aan de klus toe kwam.
Dit wilde de betreffende "monteur" wel doen. Toen mijn broer later aan hem vroeg of het onderdeel goed vervangen was, zei de man dat het rpima gelukt was en dat hij er meteen nog een aantal andere onderdelen "bijgefietst" had.

Je zult begrijpen. Deze collega krijgt geen werk meer van mijn broer. Witheet was ie. Als het ter sprake komt, merk je dat hij er ten opzichte van de klant nog steeds mee zit.

Kortom wees op je hoede. Maar de goede mogen door dit soort niet onder de kwaden lijden uiteraard. Een beetje rondvragen is vaak voldoende om een goede keuze te kunnen maken.

P.s. mijn broer doet niet in verstagingen. Dit is dus geen verkapte spamaktie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nakijken verstaging bij winterberging 16 okt 2013 17:56 #448478

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Terechte aanvulling. Ik had deze tuiger ook gevonden na uitgebreide navraag bij allerlei mensen en daar kwam hij positief uit terug. Juist bij dit soort minder grijpbare dingen is ervaring van anderen met zo'n bedrijf belangrijk.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nakijken verstaging bij winterberging 16 okt 2013 17:58 #448480

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Je kunt beginnen met een kleine inklapbare loep te kopen. Die zijn voor weinig geld te koop. Daarmee kan je zeer goed de aansluiting/verbinding van de stag met de geperste terminal controleren op roestvorming wat meestal naar boven kruipt uit het geperste deel. Zo zijn ook de spanners na te lopen op haarscheurtjes. Wees wel bedacht op wat echt roest is of gewoon vuil.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nakijken verstaging bij winterberging 16 okt 2013 20:14 #448522

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7660
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
Dat de verstaging zelf intakt moet zijn, zonder afgebroken strengen en knikken is mij bekend.
Maar weet je ook dat de strengen IN de terminal breken en niet er net boven? Dus je moet er een beetje met een platte schroevendraaier in morren om te zien of ze echt los zitten of niet.
En de enige test die echt wat zegt is ze even op de testbank leggen. Dat zou je zelf kunnen doen door een unster te huren en een hydraulisch cilindertje te gebruiken. Belast de stag tot 80 60% van de opgegeven breeksterkte, en als er geen strengen afbreken, dan gewoon weer lekker terug zetten.

Visuele inspectie is net als een visuele inspectie van bijvoorbeeld een motor: er loopt wat olie langs het blok dus je weet dat er wat fout zit, maar als dat streepje olie er niet zit, betekend dat dan automatisch dat er niets mis is met je motor? Nee, dat weet je niet, en dat is met verstaging net zo. Dus belast het in gecontroleerde omstandigheden waar je geen gevolgschade kan berokkenen tot een hogere last dan je tijdens het zeilen ooit zult meemaken, en je zit goed.

EDIT: moet natuurlijk 60% zijn om geen blijvende verlenging van je verstaging te krijgen.

Kijk daar leer ik nog wat van, en daar kan ik mee uit de voeten.

Of ik kort door de bocht ben, zal ik nog wel merken als ik na mijn inspectie alsnog een tuiger erbij moet roepen.

Eerst maar eens bootje droog zetten en mast eraf halen, dan visueel inspecteren en dan verder kijken?
Een loep heb ik al, ik zal maar een stevige lamp meenemen ook.

Maar hoe kom ik achter de voorziene breeksterkte of de voorziene belastbaarheid? Moet ik dat in de scheepsdocumenten kunnen terugvinden?
Die zijn in het frans, en het zeiltechnisch frans is iets waar ik nog veel van moet leren. :unsure:
I run a tight . . .
Shipwreck !
Laatst bewerkt: 16 okt 2013 20:16 door Tony2920.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Nakijken verstaging bij winterberging 17 okt 2013 03:35 #448533

  • monreve
  • monreve's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1147
Breeksterktes voor de diverse stagdiameters staan in het hier op het forum veelgenoemde en geroemde Selden-boekje

Stan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.115 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl