Op deze foto zie je de verlenging door de spriet tot 140 cm boven de J maat. (putting voorstag). Voor de ruimste diepste koersen. Hiermee varend op halve wind betekend een fixe buiging van het stokkie. Daar kan het allemaal tegen maar de spanning gaat wel van het voorlijk van het zeil wat je er op hetbt zitten. Hoger dan halve wind (schijnbaar) wordt er boven de 10 knopen niet mee gevaren. Deze lengte geeft zoveel mogelijk vrijvaren van het grootzeil op die ruimere koersen. Diep varend hebben we zonder problemen tot 20 knopen ware wind gezeild.
Dit was 18 knopen ware wind op de testdag. (2e foto). Als we hier halve wind zouden gaan varen zouden we plat liggen.
Op de derde foto is het 80 cm extra. 1 standje minder ver dus. Hier kan er hoger mee gevaren worden en er kan meer kracht op gezet worden. Alles buigt zoveel dat op de spriet er bij de preekstoel slijtplekken zijn gekomen. Reken maar uit wat de doorbuiging is, die is enorm. Een waterstag is eigenlijk noodzakelijk om maximaal gebruik te maken van de code zero echter de D34 loopt boven de 8 knopen ware wind al goed dus die hebben we er nog niet opgezet.
Op de vierde zie je de boom in rust stand. In de praktijk gebruiken we de groene lijn (tackline) als spiboom neerhouder als we met de Spi varen op de lange stukken. De Pole end wordt daarmee meer naar beneden getrokken dan naar de mast waardoor de compressie enorm afneemt. Gijpen geeft wat voorbereiding maar voor de langere stukken of bij meer wind is het ideaal.
Ik zet er nu nog aan te denken om een top genua aan te schaffen voor deze stand. Dan kan ik maximaal spanning zetten zonder het voorzeil te hoeven verwisselen. (wel vliegend op een furler).
Alle kikkers en ogen op het dek hebben we moeten wijken. De spriet loopt echter schuin over dek maar de ogen zijn zo geplaats dat zowel in stand 2 en 3 ( 1 = ruststand) het uiteinde in de hartlijn van het schip staat ...... ok... bijna dan.
Als ik er een halve winder op moest zetten? Dan is 80 cm zonder waterstag boven de 10 knopen ware wind al veel als je niet voor carbon gaat of een zeer dikke diamter. Ik hem 80 mm want dikker kon niet. Je kan voor dunner gaan maar dan moet de wanddikte zoveel toenemen dat hij toch aanmerkelijk zwaarder wordt. Ik zou hem vliegend uit proberen echter het voordeel van in ieder geval een strak voorlijk in rust is dat hij is op te rollen.
Houdt er ook rekening mee dat aan dek het punt naar beneden toe wordt belast. Kracht x arm ...... reken maar uit wat daar per m2 cm wordt gedrukt.
De laatste geeft aan hoe de furler zit aan de tackline. Hier zat er nog een 1:2 vertraging op. meer lijn in de kuip maar minder kracht nodig. De furler is vanuit de kuip bedienbaar middels die blauwe "oneindige"dubbellijn.
Gr Michel
Gr Michel