Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boegsprietvraagjes

Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 19:10 #46196

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Zoals bekend heb ik pas een halfwinder aangeschaft, die blijkt net iets aan de ruime kant te zijn. Ik was van plan deze te laten vermaken, maar FFzeiler had nog een mooie suggestie:
In plaats van inkorten kan je ook aan een boegsprietje denken. Met een sprietje van een cm of 80 voor je boot hoef je je zeil niet te vermaken. Zo behoud je de vorm en de oppervlakte. Het onderlijk is lang zat begrijp ik!

In eerste instantie zag ik voornamelijk beren op de weg. Inmiddels wil ik best aan een boegsprietje denken, maar zodra ik dat doe gaan de vragen toenemen ;)
Zoals daar zijn:
- een cm of 80: hoeveel precies? Hoe reken ik dat uit?
- hoe dik moet zo'n ding worden?
- moet er meteen een waterstag bij of kan het ook zonder?
- ik wil een soort demontabel systeem hebben, zou zoiets haalbaar zijn?

Op zich zou een boegsprietje wel ideaal zijn omdat ik daar ook een extra stag aan kan maken, hoef ik de halfwinder niet vliegend te voeren of mijn gewone voorzeil eerst te strijken. Als iemand me op weg kan helpen, met tips, boeken of adressen: graag!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 20:03 #46203

  • FFzeiler
  • FFzeiler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 774
Zoals daar zijn:
- een cm of 80: hoeveel precies? Hoe reken ik dat uit?
- hoe dik moet zo'n ding worden?
- moet er meteen een waterstag bij of kan het ook zonder?
- ik wil een soort demontabel systeem hebben, zou zoiets haalbaar zijn?

1.
Stelling van pytagoras, je weet de hoogte van de mast en je weet de lengte van het voorlijk dan kan je de lengte van het onderlijk uitrekenen en weet je hoever de spiet voor de boot uit moet steken.

2+3+4.
Selden heeft een kant en klare oplossing. Volgens mij kan Beauty je er alles over vertellen. volgens mij heeft hij een boegspiet van Selden voor zijn genaker.

Ik zou hem overigens gewoon vliegend hijsen, net als een genaker. Een stag maken kan altijd nog!

je kan het natuurlijk ook gewoon eens proberen (met weinig wind) neem een stevig stuk hout dat je met wat lijnen vastzet. en proberen maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 21:17 #46210

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Site van Selden ga ik maar eens uitpluizen.

Proberen lijkt me een tof plan, maar dat vastzetten zit me nog niet lekker. Ik heb niet echt mogelijkheden om de opwaartse krachten op te vangen. Zou dus een lange buis (ik dacht aan RVS ipv hout) moeten worden die langs de voorstag, over de ankerkluis ergens bij de centrale kikker op het voordek vast moet komen te zitten. Hmm, dat is misschien nog wel haalbaar ook...
Ik hoopte mijn ankerrol hiervoor te kunnen misbruiken (anker ligt toch vrijwel altijd in de ankerbak) maar dat gaat natuurlijk niet lukken omdat de voorstag en roltrommel dan in de weg zitten.


Op de foto zie je ook nog een stukje maststrijkbeugel, deze ga ik nog demontabel maken want ik word gek van een losliggend, rammelend en in de weg liggend stuk ijzer dat ik misschien 2x per jaar gebruik.

Kortom, ik ga toch maar eens puzzelen en proberen. Voordeel van het sprietje is ook dat ik ver voor de preekstoel het zeil kan hijsen, heb ik ook geen last meer van een lelijke deuk in mijn zeil ;) Nogmaals bedankt voor het mij aan het denken zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 22:02 #46213

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ben ik even aan het zoeken geweest, kwam een interessant linkje tegen: hoe bouw je een gennaker met boegspriet op een Valk. Met daarbij een filmpje van het resultaat, indrukwekkend!

Ik heb voldoende info en ga een test-opstelling maken. Gaaf! Lijkt me een redelijk unieke feature voor mijn soort bootje ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 22:11 #46215

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972


Op deze foto zie je de verlenging door de spriet tot 140 cm boven de J maat. (putting voorstag). Voor de ruimste diepste koersen. Hiermee varend op halve wind betekend een fixe buiging van het stokkie. Daar kan het allemaal tegen maar de spanning gaat wel van het voorlijk van het zeil wat je er op hetbt zitten. Hoger dan halve wind (schijnbaar) wordt er boven de 10 knopen niet mee gevaren. Deze lengte geeft zoveel mogelijk vrijvaren van het grootzeil op die ruimere koersen. Diep varend hebben we zonder problemen tot 20 knopen ware wind gezeild.



Dit was 18 knopen ware wind op de testdag. (2e foto). Als we hier halve wind zouden gaan varen zouden we plat liggen.



Op de derde foto is het 80 cm extra. 1 standje minder ver dus. Hier kan er hoger mee gevaren worden en er kan meer kracht op gezet worden. Alles buigt zoveel dat op de spriet er bij de preekstoel slijtplekken zijn gekomen. Reken maar uit wat de doorbuiging is, die is enorm. Een waterstag is eigenlijk noodzakelijk om maximaal gebruik te maken van de code zero echter de D34 loopt boven de 8 knopen ware wind al goed dus die hebben we er nog niet opgezet.



Op de vierde zie je de boom in rust stand. In de praktijk gebruiken we de groene lijn (tackline) als spiboom neerhouder als we met de Spi varen op de lange stukken. De Pole end wordt daarmee meer naar beneden getrokken dan naar de mast waardoor de compressie enorm afneemt. Gijpen geeft wat voorbereiding maar voor de langere stukken of bij meer wind is het ideaal.

Ik zet er nu nog aan te denken om een top genua aan te schaffen voor deze stand. Dan kan ik maximaal spanning zetten zonder het voorzeil te hoeven verwisselen. (wel vliegend op een furler).

Alle kikkers en ogen op het dek hebben we moeten wijken. De spriet loopt echter schuin over dek maar de ogen zijn zo geplaats dat zowel in stand 2 en 3 ( 1 = ruststand) het uiteinde in de hartlijn van het schip staat ...... ok... bijna dan.

Als ik er een halve winder op moest zetten? Dan is 80 cm zonder waterstag boven de 10 knopen ware wind al veel als je niet voor carbon gaat of een zeer dikke diamter. Ik hem 80 mm want dikker kon niet. Je kan voor dunner gaan maar dan moet de wanddikte zoveel toenemen dat hij toch aanmerkelijk zwaarder wordt. Ik zou hem vliegend uit proberen echter het voordeel van in ieder geval een strak voorlijk in rust is dat hij is op te rollen.

Houdt er ook rekening mee dat aan dek het punt naar beneden toe wordt belast. Kracht x arm ...... reken maar uit wat daar per m2 cm wordt gedrukt.



De laatste geeft aan hoe de furler zit aan de tackline. Hier zat er nog een 1:2 vertraging op. meer lijn in de kuip maar minder kracht nodig. De furler is vanuit de kuip bedienbaar middels die blauwe "oneindige"dubbellijn.

Gr Michel
Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 22:22 #46216

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Dank voor je foto's, Michel. Die verduidelijken weer een boel.

Wat me opvalt is dat het stuk boom dat op je dek rust nogal kort is, zeker bij de maximale stand. Daardoor nemen de krachten per cm2 natuurlijk nog meer toe. Ik was zelf van plan om de buis 2x de lengte van maximale stand te nemen, dus 80 cm buiten = 80 cm binnen.
Het dek daar is trouwens stevig genoeg, daar maak ik me (nog) geen zorgen over maar ik besef dat daar wel grote krachten komen te staan.

Wat is de tackline nou precies? Is dat het lijntje dat zorgt dat je buis niet naar buiten getrokken wordt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 22:27 #46217

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Een assymetrisch zeil heeft 2 schoothoeken (eigenlijk niet maar dat leg ik nu uit. De ene met de schoot is de Clew (voor de Crew) en de ander heet de Tack. Die laatste gaat vast op de boeg. Wil je de tack in hoogte kunnen verstellen (voorlijk spanning van Asy) heb je een lijntje nodig, de Tackline.

Die loopt dus bij mij (al dan niet vertraagd) van de furler van het voorzeil, dan van voor naar achteren DOOR de boom heen naar de kuip. Tackline en de Reeflijn (furler) zijn vanuit de kuip te bedienen.

Yep stukje is kort in de verste stand. Dek is daar meer dan 35 mm dik. Voldoende dus. We gingen eigenlijk alleen voor standje kort voor de code zero ...... tot ik zei, schroef er nog maar zo'n beugeltje op tot maximaal naar voren. En die gebruik ik nu het meeste. :wink:

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 22:40 #46218

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Ok, ik snap hem.
Enige waar ik nu nog over na moet denken is de dikte van de spriet. De Selden spriet heeft een doorsnee van 80mm (of 72) en is van alu, ik wil liever een dunner exemplaar (beperkte ruimte binnen) en vind een grotere wanddikte dus geen probleem. De trapleuning uit de link die ik gaf vind ik een heel aardig alternatief, maar een RVS buis met een wanddikte van 2-3 mm zou het toch ook moeten redden? Bedenk wel dat mijn tuig wat kleiner is dan dat van jou ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 12 okt 2008 22:59 #46219

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Je tuig kan dan minder groot zijn maar iedereen weet dat je de uitrusting op hardware (lieren, lijnen etc) kiest voor het kleinste zeil bij het zwaarste weer wat je kan hebben. Een storm fok met 40 knopen wind trekt harder aan een schoot dan de genua 1 bij windje 2. Je redenatie gaat dus op als je ook de grens legt waar ik hem heb liggen welke is bij 10 knopen wind over dek bij halve wind of hoger zeilend. Ga je door tot daarboven gaat voor elke 25% windtoename het krachtenspel met een factor 4 omhoog. Dus een verdubbeling. En dan is opeens je zeil niet zoveel "kleiner" meer dan dat van mij.

De code zero is dik 70 meter overigens. Hoogte pak je extra door je voorstag iets slack te houden. Nadeel is dan wel dat de bolling naar achteren gaat en je helling toe neemt. (Bij halve wind of hoger). Er vanuit gaande dat je halve wind wilt varen aan de schijnbare wind kun je rekenen op een windhoek van ik schat 120-140 graden aan de ware wind. Ga je hoger varen dan buiuiuiugt alles gelijk een stuk verder door.

Weet dat zo'n Selden profiel ook echt een profiel heeft aan de binnenkant. Het is dus niet alleen de dikte van het materiaal wat de sterkte geeft. Neem echt iets wat gemaakt is op buigkrachten en niet op compressie (spi boom). Voor een test prima maar als het door zet zou ik het niet doen. Ook al zijn er legio die al jaren zeilen met een spinakerboom als boegspriet. Ieder het zijne .... wederom!

Gr Michel en de rust.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 13 okt 2008 14:51 #46277

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Om wat makkelijker te kunnen gijpen met onze Gennaker hebben wij gekozen voor een boegspriet van Selden. Super! Nu gaat de Gennaker makkelijker voor de voorstag langs en blijft niet meer met de Tack lijn achter de boordlichten of de hekstoel of het anker hangen. Hierbij een foto.
De spriet steekt ongeveer 50cm uit bij een lengte van 180cm. Er komen toch wel behoorlijke krachten op. De voorste bevestiging zit met bouten door het boegbeslag, de achterste vlak bij de fundatie van het ankerlier. Het boompje loopt een beetje scheef zodat hij langs de ankerlier gaat en toch midden voor de boeg uitkomt.
Tja, een maximale wind is moeilijk af te spreken. Al zeilend met een feestjurk met een bakstag windje merk je niet zo snel dat de wind toeneemt. Uit het roer lopen door een plotselinge vlaag of golf veroorzaakt grote krachten op de hele zaak, daar moet het tegen kunnen.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

boegspriet 16 okt 2008 17:27 #46722

  • h.kes
  • h.kes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 93
Hoi
Ik heb ook al het een en ander hierover gedaan/geschreven in dit forum
Uiteindelijk heb ik gekozen voor een alubuis gevuld met twee inpassende profielen, daar spinnakereinden op gepopt, een putting aan dek gezet en de ankerrol vervangen door een RVS buis met opgelast oog.
Werkt prima en was goedkoop, buigt ie wel te veel door dan haal je een nieuw stukje profiel....
Hans

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Boegsprietvraagjes 16 okt 2008 22:19 #46759

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
Netjes, h.kes! Kon me niet herinneren dat jij daar al eerder over geschreven had.

Ben nu zelf ook bezig met zelfbouw van de spriet. Het wordt geen aluminium maar iets met carbon ;) Zodra ik met de bouw start komt het in de Projecten terug, maar ik moet eerst mijn spival weer in de mast hangen. Dat telt eigenlijk niet echt als project-stapje maar ik moet het wel als eerste doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.119 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl