Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met Ronstan Shock

Ervaringen met Ronstan Shock 01 dec 2013 20:48 #462712

De winter is een goede tijd om weer mods voor je boot te verzinnen.
Ik lees hier en daar wat over Ronstan Shock "blokken". Lijkt mij wel wat voor lazy-jacks, cunningham, fok-roller, reeflijnen e.d.
Wie heeft er ervaring met deze "blokken"?


http://www.ronstan.com/marine/shocks.asp
Laatst bewerkt: 01 dec 2013 20:48 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 18 juni 2015 20:35 #636999

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
Wij overwegen om i.p.v. een blok een Rostan Shock XL te gebruiken voor een 10 mm lijn. Het simpele ontwerp en de hoge belastbaarheid (1000 kg breeksterkte) spreken me wel aan, en een beetje meer weerstand is in dit geval niet erg.

Zijn er inmiddels ZF leden die ervaring hebben met deze Shocks?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 18 juni 2015 21:33 #637046

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Wel ervaring met de low friction rings.
Werken prima bij een niet te grote hoekverandering of lage kracht.
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 18 juni 2015 22:27 #637059

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
wybeslot schreef :
Wel ervaring met de low friction rings.
Werken prima bij een niet te grote hoekverandering of lage kracht.

Zelfde idee inderdaad
Werkt het nog lekker bij een hoek van ongeveer 90 graden?
Bij ons komt er mogelijk wel wat spanning op te staan.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 18 juni 2015 22:28 #637060

  • wybeslot
  • wybeslot's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3852
Waar wil je ze voor gebruiken?
Efsix 1100 - Red Baron
Ligplaats Giesbeek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 18 juni 2015 22:35 #637062

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Mijn low friction rings in cascade van achterstag werken perfect. Hoek is heel klein, iets als 20 graden, kracht is best groot.
Belangrijk is dat je dyneema toepast èn dat je de lengte die door ring loopt niet heel groot laat zijn. Voorbeeld: in de twee ringen van m'n cascade loopt er misschien 25cm door de primaire, en 50cm door de secundaire ring.
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 22:38 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 18 juni 2015 22:47 #637065

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
wybeslot schreef :
Waar wil je ze voor gebruiken?

Voor het naar achter leiden van een lijn van onze Wichard Gyb'Easy boombrake. Met de spanning op deze lijn (komt van giek via wantputting naar achteren) regel je de weerstand (remkracht) van de giekrem.

Sunday schreef :
Belangrijk is dat je dyneema toepast èn dat je de lengte die door ring loopt niet heel groot laat zijn. Voorbeeld: in de twee ringen van m'n cascade loopt er misschien 25cm door de primaire, en 50cm door de secundaire ring.

Waarom persé dyneema en waarom geen grotere lengtes? De lijn van de giekrem die door de low friction ring zou gaan lopen beweegt (eenmaal wat aangetrokken) niet veel maar is geen dyneema.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 22:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 18 juni 2015 22:55 #637066

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Dyneema omdat juist die touwsoort zo'n lage wrijving heeft.
Dit soort dingen als de ringen en het ronstan ding zijn ontstaan /ontwikkeld sinds we deze touwsoorten hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 18 juni 2015 23:06 #637070

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
Sunday schreef :
Dyneema omdat juist die touwsoort zo'n lage wrijving heeft.
Dit soort dingen als de ringen en het ronstan ding zijn ontstaan /ontwikkeld sinds we deze touwsoorten hebben.

Daar was ik al een beetje bang voor, daarom ook mijn vraag naar praktijk ervaringen.

In de specs lees ik nergens dat ze alleen met Dyneema goed werken, maar dat wordt wellicht bekend verondersteld? Die lijn van Wichard is geen Dyneema, dat gaat dus veel wrijving en/of slijtage opleveren?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 18 juni 2015 23:06 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 19 juni 2015 05:28 #637081

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Low-friction rings werken ook op een polyester mantel hoor. Heb ze zelf als barberhoaler en gebruik ze als back-up voor valblokken (heb er wel eens een paar zien spatten).

Op mijn mini had ik al mijn vallen, guys en de tackline door low-frictions rings. Dat waren allemaal lijnen met een polyester mantel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 19 juni 2015 05:49 #637084

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Vorige week gemonteerd als 'keerblok' voor de infuckers nadat bleek dat de blokjes het niet goed aankunnen en uit elkaar spatten.

Er is te weinig ruimte bij de mastdoorvoer voor grotere blokken en kleine blokken zijn met een breeksterkte van ca. 200 kg te licht. De lijn van de infucker is kaal dyneema, een beetje weerstand is niet erg aangezien de lijn met een 4x vertaagde talie wordt bediend. De Ronstan shock heeft een breeksterkte van 1000kg, de dyneema loop waarmee deze is bevestigd heeft een breksterkte van 750kg dus ik ga er van uit dat het nu heel blijft.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 19 juni 2015 06:22 #637088

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Hier één van een aantal artikelen op L-36: l-36.com/low_friction_rings.php

Hij hijst met een simpele takel 20pond.
Met een gelagerd blok trekt hij ook 20pond
Met een low friction ring met dyneema trekt hij 30pond
Met LF ring met polyester mantel gevlochten lijn trek hij 48pond
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 06:32 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 19 juni 2015 08:03 #637119

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
De spanning op de lijn die door de Ronstan Shock XL of low friction ring gaat lopen is tijdens het instellen bij ons niet zo groot. Pas bij een gijp kan er (flink) spanning op de lijn komen, maar de opgegeven breeksterktes zijn heel behoorlijk. Weerstand is met polyester mantel lijn fors meer maar speelt (bij de lage instel spanning) als ik het goed begrijp niet zo'n rol.

Zijn er naast hun andere uiterlijk nog praktische verschillen tussen de Ronstan Shock XL en de low friction rings waardoor we het beste voor het een of het ander kunnen kiezen? We gaan het toch maar eens uitproberen, want de voordelen (geen vuil in lagers, licht, sterk en relatief goedkoop) zijn aanlokkelijk.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 08:49 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 19 juni 2015 08:59 #637140

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Er is een verschil in bevestigen: de ronstan heeft een oogje, waardoor je met een touwtje of evt harpje het ding kunt bevestigen. De treksterkte /breeksterkte zal denk ik zitten in de sterkte van dat oogje.
De ring heeft altijd en touwtje nodig. Ik heb op,allerlei plekken aan boord een ring gebruikt die ik bevestig met een (om de ring heen vastgemaakte) softshackle. De breeksterkte van deze combi zit 'm dan uiteindelijk inde sterkte van de softshackle:'mocht de ring sneuvelen dan houdt de shackle nog stand denk ik. Een softshackle van 5mm is al paar duizend kilo sterk!
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 10:50 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 19 juni 2015 10:17 #637168

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4500
Sunday schreef :
Ik heb op,allerlei plekken aan boord een ring gebruikt die ik bevestig met een (om de ring heen vastgemaakte) soft-shackle.

Ik denk bij ons aan boord ook aan bevestiging met een soft-shackle: is veel stiller dan een rammelend harpje (als er geen spanning op de lijn staat) en ook makkelijker aan de wantputting vast te maken.

Heb je een foto van hoe je de soft-shackles aan de ringen hebt gefixeerd? Heb je een lus gesplitst waar de ring precies in vast zit?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met Ronstan Shock 19 juni 2015 10:46 #637176

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641

Precies zoals hier: Gat in shackle maken, ring erin, dichtnaaien met dyneema lijntje, dynema lijntje dichtbranden
Laatst bewerkt: 19 juni 2015 11:21 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl