fer2nand schreef :
wat me ooit door een zeilmaker is verteld dat je voorlijk zorgt voor lift / voortstuwing, hoelanger het achterlijk des te effectiever het zeil zal worden. Vraag die me dan rest hoe ligt deze verhouding.
Dat is waar als je een driehoek met een driehoek vergelijkt. Maar bij een grootzeil zorgt het voorlijk helemaal nergens voor, dat kun je zelfs weg laten. Het achterlijk levert de energie die je nodig hebt voor je voortstuwing (bij de genua is eht wel het voorlijk overigens, daar is het achterlijk weer minder nuttig).
Als we uit gaan van twee grootzeilen met hetzelfde oppervlak, en met een recht achterlijk (zuivere driehiek dus) dan is het zeil met het lange voor en achterlijk en korte giek effectiever dan het grotozeil dat laag is op een lange giek.
Ga je echter naar grootzeilen met grote uitbouw kijken, dan spreken we niet meer over een driehoek, en liggen de verhoudingen dus ook heel anders. Als je het oppervlak hetzelfde wilt houden, maar de mast wilt inkorten heb je geen andere keus dan het grootzeil uitbouwen. En geloof het of niet, een kortere mast, zelfde giek met een grootzeil dat even groot is is behoorlijk wat effiecienter dan de driehoek die er nu op staat.
tcdehoog schreef :
de meest effectieve vorm van een grootzeil is als de vleugel van zo'n oude spitfire uit WO 2
dus bovenin flink uitgebouwd
De Spitfire is, als ik me niet vergis, in 1932 ontworpen. In die tussen liggende 80 jaar is men toch wel redelijk door ontwikkeld, en zie je dergelijke elipsvormen eigenlijk nooit meer terug in vleugels, zeilen, roeren en kielen.
Tot midden jaren 80 dachten veel jachtbouwers en zeilmakers dat de elips inderdaad de meest efficiente varm was. Ook zij weten inmiddels beter. Kijk bijvoorbeeld maar naar zo ongeveer alle jacht ontwerpen, en tuigage ontwerpen uit de laatste 5-8 jaar. Elips vormen komen eigenlijk niet meer voor, zelfs in roeren hebben de meesten dit tijdperk alweer achter hen gelaten.
Ik zie alvast uit naar wat de komende 30 jaar ontwikkeld word, tegen die tijd denken ze ook dat we in 2013 hopeloos achterliepen