Dat de krachten op de verstaging minder worden naarmate de helling toeneemt is uiteraard juist.
Echter, er zijn maar twee dingen die die krachten veroorzaken nl. de wind en het zeiloppervlak.
En aangezien niemand (neem ik even aan) met een
te grote helling zal willen zeilen zal dus de uiteindelijke kracht op de verstaging afhangen van windsnelheid(en daar heb je nu eenmaaal geen invloed op) , zeiloppervlak en maximaal gewenste helling.
Of ga je me vertellen dat je op een boot met te weinig ballast t.o.v. het zeiloppervlak maar accepteert dat je bijv. niet met een redelijke 30 graden maar bijv. met 50 graden helling zeilt?
Nee , dan minder je gewoon zeil en daardoor neemt de kracht af op de zeilen. Weliswaar zeil je dan weer meer rehtop maar echt groter worden de krachten op de verstaging niet.
Ander voorbeeldje.
Je gaat op een boot met maar weinig zeiloppervlak en in verhouding veel ballast toch niet alleen vanwege de ballast de verstaging dikker kiezen?
En uiteraard moet de verstaging ook bestand zijn tegen de krachten op de zeilen als de boot rechtop ligt.
Om maaar simpel aan te nemen dat bij helling de kracht toch wel afneemt en je dus de verstaging kunt uitleggen op een bepaalde helling lijkt me niet verstandig.
Immers , bij een vlaag komt eerst de kracht en dan pas de helling die die kracht weer direct af doet nemen.
En voor dat laatste gebeurt moet de verstaging neem ik aan ook sterk genoeg zijn.
Of is dat wat jullie schrijven soms de reden dat je bij hooggetunede boten zo vaak( nou ja misschien een beeeetje overdreven maar wel vaker dan bij toerboten) masten overboord ziet gaan?
Dat i.h.a. de evrstaging het wel aan klan ligt natuurlijk gewoon aan het feit dat die meestal sowieso veel sterker is dan wat er aan kracht op komt.
Ten slotte span je de verstaging ook maar met iets van 25% van de breeksterkte aan ,meestal zo dat de lijwanten net niet slap gaan hangen.
Maar goed ,ik ben geen expert op tuigage gebied maar van krrachetn verdeling in een constructie heb ik heus wel kaas gegeten.
En aangezien ik in het verleden ook bij ervaren scheepsontwerpers die Twaron of koolstof wilden gaan toepassen al de merkwaardigste interpretatiefouten heb meegemaakt neem ik ook de uitlatingen van ervaren tuigers of zeilers niet zomaar voor zoete koek.
Maar het lijkt me te ver gaan om hier jullie te vragen mij bij te leren over deze materie.
Is ook niet nodig .
Ik heb hier ook alleen
mijn kijk op de zaak gegeven en wil echt niet beweren dat ik het bij het rechte eind heb.
Ad