Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil

Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 12:48 #474544

Nachtvlinder ligt te koop (advertentie zal hier volgen en staat reeds op Botenbank) want ben op zoek naar iets anders. De markt leek mij op het eerste gezicht heel groot, maar valt toch tegen als ik gericht naar mijn ideale boot zoek. Wat dat precies is wisselt nog per week en is nog te vroeg om in de groep gooien.

Maar ik zou wel graag een idee willen hebben over de mogelijkheden en kosten om een "goed schip met verkeerd tuig" aan te passen in een "goed schip met goed tuig".

Concreet: heeft iemand ervaring of/hoe het mogelijk zou zijn een mast-rolreefinstallatie te verwijderen om plaats te maken voor een goed gebouwd leuver-grootzeil met bindriffen? Het gaat om een mast van plm 12 m.
Ik neem aan dat het mogelijk is de rolreef zelf te verwijderen uit de mast, maar zou het dan mogelijk zijn om na de hand een leuver-profiel aan te brengen op zo'n mast? Zijn er dan nog gewichtsvoordelen (wanneer ongereefd) of vallen die grotendeels weg door dat extra profiel? De giek zal ook aangepast moeten worden ivm riffen etc: aan welke overige aanpassingen in mast, val etc moet ik denken?

Indien het ombouwen een nogo is en er een heel nieuw tuig op zou moeten dan wordt het uiteraart een veel kostbaarder verhaal, wat dan wel weer vrijheid biedt om het tuig veel verder aan te passen. Wellicht zelfs tussen fractioneel en sloep. Sommige Franse rompen bijvoorbeeld worden ingezet met sterk wisselende kiel- en tuigconfiguraties. Wat zou een volledig nieuw tuig (excl zeilen) ongeveer kosten voor een 30 voet romp (40 m2)? Zijn daar vuistregels voor die binnen +/- 30% nauwkeurighied werken? Ik zat zelf te denken aan 4-6k, wat eigenlijk op niets gebaseerd is. Met welk bedrag (en waarom?) zouden jullie rekening houden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 12:55 #474548

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
niet het antwoord waarop je hoopt, maar als je bvb een schip dat vrij goed voldoet tegenkomt met een rolgrootzeil, waarom vaar je er niet eerst een jaar mee om te wennen aan de rolzeilen?

Wij zaten in exact dezelfde situatie en hebben besloten om het rollen toch te houden (met de gevolgen natuurlijk) maar ipv de mast om te bouwen naar een conventioneel zeil, even door te sparen tot we een set echt goede rolzeilen kunnen laten maken.
Als je geen wedstrijden gaat doen, ga je het verschil nauwelijks merken.

In onze sparcraft mast zit reeds een gleuf waar evt een geleuverd zeil in zou kunnen, echter dat zit niet in het midden, maar iets uit center naar bakboord. Als je daar dan een conventioneel zeil in voert ... ja je snapt wel hé.

Vuistregels vrees ik dat er niet zijn, maar wij hebben op moment dat we op punt stonden van het schip te kopen met verschillende tuigers gesproken die ons dan advies hebben gegeven en zo zijn we voor ons "zeilersprofiel" zal ik het maar noemen op gewoon een goeie set rolzeilen uitgekomen en nu varen we dus nog met de oude zeilen, maar al bij al ... 't is toch heel gemakkelijk dat rollen. En als ik wedstrijdjes wil varen, vaar ik gewoon op een ander wel wedstrijdschip mee. Iedereen gelukkig :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 15:21 #474608

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 828
Het is in veel gevallen goed mogelijk om een rolreefmast om te bouwen naar een gewone leuvermast. Het rolreefsysteem gaat eruit, er komt een mastrail op en de giek wordt aangepast. Grootzeil wordt daarbij ook vervangen. Dit wordt vaker gedaan. Maar nog veel vaker blijkt na een seizoen varen dat zo'n rolreefsysteem in de mast toch ook wel erg comfortabel is. Wanneer je dan beslist om verder te gaan met het rolsysteem in de mast maar wel het maximale eruit wilt halen, komt de vraag of je er eeen ander grootzeil in kunt zetten, namelijk één met verticale zeillatten zodat het achterlijk wat bol kan lopen in plaats van hol. Scheelt al snel een behoorlijk aantal vierkante meters en komt de vaareigenschappen wanneer je op zoek bent naar het maximale zeker ten goede. En dan komt de crux: het ene rolmastprofiel is wel geschikt voor het bergen van een rolgrootzeil met verticale latten, en het andere niet omdat de sleuf te smal is om de rolruimte in de mast te krap.
Zaak dus om bij je zoektocht wanneer je tegen een rolreefmast aanloopt hier alvast naar te kijken.

En het volledig vervangen van mast en tuig voor een 30 voeter loopt aardig in de papieren. Tien- tot vijftienduizend euro is vlot weg, al is het maar omdat je naast mast en giek ook met verstaging en grootzeil te maken krijgt, en als je dan toch bezig bent is zo'n leuk ledlampje bovenin ook wel geinig B) .
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 19:30 #474702

Dank jullie wel voor de reacties. Geheel nieuw tuig is dan eigenlijk geen optie, tenzij de boot wel heel erg laag geprijst zou zijn - maar dat zal dan wss door serieuze gebreken komen, waar ik niet op zit te wachten -

Aanpassen hoeft idd niet meteen na aankoop, maar ik ken mezelf en op termijn zal het toch wel gaan knagen, vandaar de afweging met hoeveel ruimte in het totale budget hiervoor ik rekening zou moeten houden indien "caravan tuig". Maar ik moet ook zeggen dat ik nooit met zoiets gezeild heb dus mss zit het wel tussen m'n oren. Is een rolgrootzeil met veritcale latten (veel) moeilijker te maken (en daardoor significant duurder) dan een "normaal" grootzeil of is dat vergelijkbaar qua kosten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 19:36 #474711

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Voor onze 44 voeter heb ik nu offertes die variëren tussen de €2500 en de €4500 afhankelijk van materiaal, snit en opties.
Voor een "normaal" tuig heb ik nooit zelf zeilen moeten laten maken, dus die vergelijking zal een zeilmaker beter voor je maken.

En eerlijk gezegd, 't is toch echt wel makkelijk dat rollen :-)
Laatst bewerkt: 09 jan 2014 19:37 door vanpupi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 19:36 #474713

Ik leen vaak de boot van pa, met rolreef zeilen....toch wel makkelijk hoor zo'n rolgrootzeil :p

Met een goed zeil met wat Olav al zei, verticale latten, blijft het wel kleiner tov een met leuvers (omdat de mast vaak ook korter is) Maar reven gaat lekker makkelijk en vlot.

Ook even het weghalen voor een brug/sluis oid. je hoeft de kuip niet uit. en in de haven wanneer anderen nog aan het vouwen zijn, of de huik erop aan doen zijn..zit jij allang in een opruimde kuip aan de borrel!

Voor wedstrijdzeilen of de max eruit te trekken mis je paar vierkante meter, maar bij een beetje wind merk je het al amper, en je rating word erop gebaseerd dus ook in wedstrijden kun je wel winnen, al dan niet op handicap..

Voor een +-30voeter zou het wat te overdreven zijn, maar voor 40v en groter vind ik het toch wel lekker om niet zo'n zware lap op te vouwen..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 19:46 #474721

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Heb 2 jaar leuver gezeild, maar daarna kocht ik een kajuitboot (uit Zeeland vandaan) met rolgenua , was gelijk verkocht.! Zo zal dat ook gaan met een rolgrootzeil. Alleen is het gemaksverschil tussen een rolgrootzeil en een leuvergrootzeil niet erg groot minder groot. Een leuvergrootzeil is 'eigenlijk' ook maar een handeling :hijsen, vanuit de lazybag.
Daarentegen is het bij een voorzeil wel een heel groot verschil! Dat gesleep met zeilen over het dek en leuvers vastklikken. Nu kan je lekker achter blijven en hoef je alleen de reeflijn te vieren.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 09 jan 2014 19:48 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 19:57 #474727

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
Ja bij ons was het wel vrij groot, hadden geen lazy bag en vrouwtje zag op de duur tegen het vouwen op.
Op dat gebied hebben wij (onze situatie natuurlijk...) ons wel verbeterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 09 jan 2014 19:58 #474728

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18005
Een andere mogelijkheid is, als je toch besluit om het rolgrootzeil de deur uit te doen, om de hele tuigage incl. mast te ruilen met een bezitter van een zelfde type boot. Er zijn immers genoeg mensen die juist graag een rolgrootzeil willen hebben, maar opzien tegen de kosten van een nieuwe mast en alles wat er verder bij hoort.

Ook deze ingreep is niet gratis (nieuwe verstaging, kranen, evt. transport, tuiger etc. ) maar een deel van deze kosten zou je misschien toch al maken (b.v. nieuwe stagen) en omdat een mast-met-rolreef duurder is dan zonder kan je er misschien relatief goedkoop vanaf komen. Voorwaarde is natuurlijk wel dat je een redelijk courante boot moet hebben en er toevallig ook een andere eigenaar moet zijn die dit wil.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 09 jan 2014 20:00 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 02 mrt 2014 20:16 #491897

Ben een stukje verder inmiddels en van plan een Beneteau Oceanis 300 biquille aan te schaffen. Dit is een boot op basis van de Figaro I romp maar met gedetuned tuig (36m2 vs. 41m2 voor First 31.7 vs. 49m2 voor Figaro). Kielen zijn meer geprofileerde zwaarden, 2x550 kg, zelfde constructie als huidige First 25.7 maar dan x2 en hydraulisch bedienbaar: diepgang tussen 80 cm en 1.85m en kan droogvallen (dubbele roeren) zonder extra hulpmiddelen.



Maar on-topic: hier staat dus een (20 jaar oud) rolgrootzeil op en bijna versleten genua. Beide gaan sowiezo vervangen worden. Voor het grootzeil betekent dit dat ik niet zoals eerder genoemd een jaartje proef kan varen maar nu moet kiezen tussen opnieuw rolreef of de mast aanpassen naar een normaal gelat, uitgebouwd grootzeil met bindriffen. Er is géén ruimte voor een rolzeil met vertikale latten en al tijdens de proefvaart heb ik mijn vertrouwen in het rolsysteem verloren: giekhoogte en uithouder spanning is erg kritisch... Het wordt dus een "normaal" grootzeil wat ook meteen wat vierkante meters extra geeft aan het achterlijk. En veel meer trimmogelijkheden.

Mastprofiel (Sparcraft/ISOMAT) is als hieronder:




Voor de mast zijn er volgens mij vier opties:
1) Dichtzetten 18 mm brede gleuf (hoe??) en nieuw leuverprofiel in het midden, bv Strongtrack type "External":


2) Nieuw leuver?profiel asymmetrisch over gleuf monteren, bv "A.626":


3) Reserve leuverbaan gebruiken

4) Nieuw normaal zeil laten maken incl lufftape en in bestaande rolreef hijsen/strijken (optie is zeer onhandig dus valt af)

Voor optie 1-3 zal het masttopbeslag vervangen/aangepast moeten worden omdat nu achter ipv in de mast gehesen gaat worden. Giek evt nieuw of uitwendige reef-geleideblokken plaatsen.

Qua opties lijkt (3) mij het goedkoopst, snelst en meest licht, maar leuvers zitten dan uit het midden (overigens net als nu al het geval is). Constructief echter is de wang waar dat profiel op zit niet ondersteund.

Mijn vragen zijn nu hoe ik kan bepalen of dit profiel dit constructief aan kan zonder plastisch te vervormen. De groef is bedoeld voor incidenteel gebruik en voor trysail (loopt echter door tot masttop).

Hoeveel druk wordt nu uitgeoefend door het voorlijk van een grootzeil? De valspanning is uiteraart alleen vertikaal. Wat is worst-case (bv een klapperend zeil of juist zwaar gereefd aan-de-wind).

Als ik met al mijn kracht met twee vingers het profiel uit probeer te buigen achter de rand van de gleuf krijg ik er ter hoogte van de bestaande gleuf 2 mm (elastisch) beweging in (dit is aan de onderkant waar het profiel "open" is, net boven het hijsgedeelte). Ik zal vast helemaal verkeerd rekenen, maar laat dit 15 kgf zijn met die twee vingers. P-maat is 10.35. Leuvers om de 40? cm geeft 25 leuvers. Als elke leuver met 15 kgf horizontaal zou trekken dan zou dit in ieder geval goed moeten gaan toch? Hoe realistisch is het dat het voorlijk van een 21m2 (is nu 18 m2) grootzeil met 390 kgf aan de mast zou trekken om het voorlijk in vorm te houden?

Dat Strongtrack systeem wordt (op rol) geleverd met RVS steuntjes om de 10 cm: profiel lijkt geextrudeerd PVC of andere thermoplast te zijn (schijn je af te moeten bramen met smeltmes). Andersom beredenerend: als de krachten (veel) groter zouden zijn dan die 15 kg dan zou dit toch ook mis moeten gaan?

Voor zover nog niet duidelijk ben ik mijn mechanica lessen vergeten, maar hoe zouden jullie dit doen? Ik wil soweizo met mastenmakers gaan praten, maar het lijkt me handig de achtergronden te kennen. Dit is een drukverhaal toch!?
Wie kan helpen met praktisch advies? Een nieuwe mast is geen optie...

Edit: Oceanis 321 heeft trouwens dezelfde mast (hoger en met langere giek): zou hier wat reserve inzitten?
Laatst bewerkt: 02 mrt 2014 21:29 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 02 mrt 2014 22:41 #491922

ik zou zelf gewoon het huidige systeem behouden en er mooie zeiltjes op zetten. Imho, (moeder had beneteau oceanis 351 rolgrootzeil) waar ook vertikale latten in pasten. Laat je adviseren door een zeilmaker.

Anders zou het een rail eropzetten en met karren gaan werken en fijnste keuzen zijn, ook even door tuiger laten bekijken.

Of een andere beneteau 300 bekijken: doityourselfyachtbroker.com/nl...05ABF2/#.UxPA-Pl5N8E

Deze heeft wel gewoon leuvers, zelfde prijs als een andere beneteau oceanis 300 ;) :P
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 02 mrt 2014 23:35 #491927

Hmmm, was eigenlijk wel klaar met de discussie "wel of niet rollen" maar kwam net dit tegen. Waar Quantum mij gisteren vertelde dat het verschil in oppervlak tussen geen latten (hol) of verticale latten marginaal was en de extra kosten niet waard voor mijn doel (optimale vorm, max oppervlak), maar dit is toch wel een groot verschil:



Hoever is zo'n vertikale latten zeil nu dan uit te bouwen want dit begint aardig op een "normaal" grootzeil te lijken. Of is zo'n zeil dan nog steeds te vlak gesneden voor lichte wind? Cunningham ontbreekt uiteraart maar dat kun je (ongereefd) ook met valspanning bereiken. Rolt iets nieuws met vertikale latten kritischer of juist beter dan zonder latten? Iemand een voorbeeld wat mogelijk is met een goed gebouwd rolgrootzeil?

Dit komt van de Niel Pryde site: wordt ook gesteld dat rolgrootzeilen vlakker gesneden worden en de uitbouw is niet zo extreem als op de foto hierboven.


Twijfeltwijfel...

Zal eens rustig met wat zeilmakers gaan praten - goede tip om niet zelf het wiel proberen uit te gaan vinden...

PS: qua boot zoek ik iets met weinig of variabele diepgang, droog kan vallen (Oostwad en verder) maar wat zeilt als een scherp jacht (ben geen platbodemfan) en zeewaardig genoeg is om NW Europa te doen. Kiel-midzwaard zeilt denk ik niet zo goed als deze.
Laatst bewerkt: 02 mrt 2014 23:52 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 01:26 #491929

Tot nu toe zijn je bezwaren voor rollen niet echt overtuigend. er zijn letterlijk duizenden boten die rollen, en een rolgenua had dezelfde bezwaren destijds die jij nu noemt voor het rolgrootzeil.
Ook zijn er al duizenden sites aan gewijd. Spreek met zeilmakers, maak proefvaarten en bedenk heel duidelijk wat je wil. Rolgrootzeil en grotere diepgang heffen elkaar enigszins op. Droogvallen, ondiepe kiel en gewicht in de mast versterken elkaar. Hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van je eigen doelstellingen
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 05:05 #491934

Sea Force One schreef :
Tot nu toe zijn je bezwaren voor rollen niet echt overtuigend...

Nadelen:
-verlies hoogte/snelheid bij aan-de-wind (profiel én oppervlak)
-veel verhalen op diverse fora (en gezien tijdens proefvaart) over vastlopers; soms zeer ernstig met mes erin bij harde wind
-zeildragend vermogen wordt lager bij extra gewicht in mast; gereefd zijn de verschillen nog groter dan bij bindrif want zeilgewicht verdwijnt in mast ipv op giek
-ervaringen kennis als flottielje leider (met standaard fabriekszeilen dan)
-vastloper bij rolfok kun je meestal nog handmatig ontwikkelen: bij grootzeil niet

Voordelen:
-gemak (lazy jacks lijkt me bijna zo makkelijk)
-zeil heeft minder oppervlak en accessoires dan zeil met bindrif dus goedkoper in aanschaf
-installatie is reeds aanwezig waardoor het kapitaalvernietiging zou zijn dit er af te slopen
Sea Force One schreef :
...Rolgrootzeil en grotere diepgang heffen elkaar enigszins op. Droogvallen, ondiepe kiel en gewicht in de mast versterken elkaar. Hoeft geen probleem te zijn, afhankelijk van je eigen doelstellingen...
Doelstellingen: bij déze boot zo hard en hoog mogelijk kunnen zeilen. Ik zeil ook langs de kust/buitenland en kom van een Loper - een goede aan-de-windse boot. Ik denk dat ik hier soweizo al water bij de wijn doe. Dus nu is mijn kans het zo goed mogelijk te doen bij deze specifieke boot. Boot (met dit tuig en deze kiel) is zeer goed getest door PBO in 7 bft, heeft geen ondiepe kiel zou ik zeggen (1100 kg ballast is gelijk en zwaartepunt op zelfde diepte als 1.30m vaste kiel versie - zwaarden worden ook dikker naar beneden toe. Als de licht weer en aan-de-windse eigenschappen te verbeteren zijn hiermee: waarom niet?

Maar je hebt gelijk: ik heb er zelf geen ervaring mee (wel met een heel goed normaal grootzeil) en het is vast allemaal relatief. Ik wil voorkomen een keuze te maken waar ik later spijt van krijg (ofwel durf nog eigenlijk niet te kiezen).

Wat zijn jouw ervaringen? Heb je op vergelijkbare boten mét en zonder grootzeilrolreef gevaren?
Laatst bewerkt: 03 mrt 2014 05:20 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 05:20 #491935

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
zeil er eerst een jaar mee en beslis dan pas.

zelfde verhaal hier gehad en het wordt gewoon een nieuw (goed) rolgrootzeil ipv alles te liggen veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 05:25 #491937

Dat is mss wel slim idd, plan is wel om begin mei naar oost-Engeland te zeilen en ik vind dat nogal eng met een 20 jaar oud grootzeil, maar wellicht niet onverantwoord?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 05:28 #491938

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Je hebt de boot toch nog niet, je bent toch aan het oriënteren?

Als je graag een dergelijk schip wilt, zoek er dan 1 met het tuigage dat bij jou past. Is toch veel makkelijker en goedkoper?
Laatst bewerkt: 03 mrt 2014 05:29 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 05:37 #491939

Ik ga deze boot kopen - als het er op de helling allemaal goed uit ziet.
Alternatief is even een platbodem geweest (maar dat zeilt niet zoals ik zou willen en kom ik niet mee op zee) of een kiel-midzwaardversie, maar die loopt (alle testen zowel Beneteau als Jeanneau) erg snel uit het roer, heeft (veel - 400 kg) meer ballast als de vaste kiel versie en dan nog een hoger zwaartepunt qua kiel.

Leuke aan deze boot (slechts 6 van gebouwd) is dat het er onder water allemaal goed uitziet (en ook goed getest is): mooie HA profielen en weinig compromissen. Zie ook mijn eerdere gestripte draadje daarover. Deze discussie gaat m.i. nu over dít type boot met déze mast.
Maar als er alternatieven zijn hoor ik dat graag:
-goed zeilend met weinig aan-de-windse compromissen
-30 tot 32 voet
-bindrif
-ondiep/variabele diepgang
-droogvallend
-modern, plat achterschip
-budget max 60k
-polyester

PS: kan iemand nu iets zeggen over optie 3 of zelf ervaren verschillen rol/bindrif op vergelijkbare boten?
Laatst bewerkt: 03 mrt 2014 05:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 05:48 #491942

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik doel niet op aandragen van alternatieven. Zelf haak ik af op een boot met rolgrootzeil in dit formaat.

Even Off, maar aansluitend.
Ben tot 35 voet zelf anti-rolzeil, want ik vind dat alle zeilen dan (ook solo) goed te handelen zijn. Daarbij vaar je dan altijd met optimale snit.

Weer on topic:
Ik doel alleen op het zoeken naar hetzelfde type (want dat is wat jij graag wilt, maak ik op) met het tuigage die jou past.

Wel begrijp ik, dat als er 6 gebouwd zijn, de keuze verre van reuze is! :-)

In dit geval zou ik onderzoeken wat de kosten zijn van een harken rail, verwijderen rolsysteem uit het mastprofiel en een nieuw grootzeil. Is geen nieuw tuigage en het zou me verbazen als je meer dan €10K (is nog steeds een bak geld! Maar mogelijk af te dingen) kwijt bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 05:52 #491944

Dankje!

Zou jij met een 20 jaar oud grootzeil (lijkt mechanisch nog goed en er zit zelfs een beetje vorm in) naar oost-Engeland durven? Als het scheurt is er nog een voorzeil/motor natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 05:56 #491946

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Moeilijk te zeggen. Het hangt er vanaf hoe de verbindingen van de naden en de hoeken zijn. Ook wat de algemene indruk is, ziet er fris uit, specifieke slijtageplekken?

ritje Oost-engeland is ook niet het einde van de wereld. In tijd is het goed te overzien (meestal binnen een etmaal). Ik maak me daar eerder zorgen om de overige scheepvaart als om mijn eigen boot.

Mijn antwoord: Met het ene zeil van 20 jaar oud misschien wel, met het andere vast niet.

Ga er anders mee naar de zeilenmaker. Laat de naden+hoeken even dooorstikken en verstevigen. Als het de moeite niet waard is, dan krijg je dat gelijk te horen!
Laatst bewerkt: 03 mrt 2014 05:57 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 06:01 #491947

Dan ga ik met dít grootzeil. Moet wel de slede op de giek vervangen voor een gelagerd exemplaar want dit bleef aan alle kanten hangen. Reguleerlijn-zak bij schoothoek ligt open (UV?) en het zal dus wel even langs de zeilmaker moeten voor de controles die je noemt.

Mooi, dit geeft even rust...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 03 mrt 2014 09:15 #492013

1 ding is wel essentieel. De rolinstalatie moet goed onderhouden en gesmeerd worden. Maak eerst die slede en rail maar eens goed schoon en de rolinstallatie in de mast. Vastlopen kan eigenlijk alleen maar gebeuren door zonder beleid te rollen. Neus in de wind, inrollen EN lichte spanning op de uitrollijn houden. En kijken wat je doet. En een 20 jaar oud zeil kan prima zijn. Vaak geeft de staat van de boot weer hoe intensief hij gebruikt is.
Steef (Team Zeilersforum.nl)
Bavaria 370 caribic "Sea Force One".
A gentleman never sails upwind!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 04 mrt 2014 08:53 #492327

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Laat een keer een zeilmaker aan boord de hoeveelheid ruimte in de mast inschatten. Als er genoeg ruimte is voor een laminaatje en wat verticale latten dan kan je het heel aardig aan het zeilen krijgen.

Mocht je willen gaan ombouwen, informeer dan ook wat een nieuw kaal mastprofiel kost. Al het beslag en zo zou je dan zelf over kunnen zetten en je hebt geen dure rails nodig. Zou zomaar een vergelijkbaar bedrag kunnen zijn als een rail achterop plaatsen.

Wellicht hebben fabrikanten van rails speciale contra-plaatjes voor je mastsleuf, anders zal je zelf iets moeten (laten)fabrieken om eea te monteren. Of een rail met een brede flens (zoals Selden vroeger monteerde voor kogellagerkarren) gebruiken die je aan de zijkanten kan popnagelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Aanpassen mast-rolreef naar leuver grootzeil 14 mei 2014 11:07 #514897

Het dilemma was dus van toepassing op deze boot en heeft uiteindelijk geleid tot het verwijderen van de mast-rolreef op de dag na aankoop ;) Topswivel voorzeil én rolreefgenua waren ook versleten zodat hier ook een keuze gemaakt moest worden. Beide rolreven zijn dus verdwenen om plaats te kunnen maken voor leuver zeilen. J-maat is kleiner dan van de Loper dus dit is allemaal best handelbaar.
Behoorlijk druk geweest dus met alle aanpassingen aan mast/tuig, electra, veiligheid en een paar comfort-dingen om twee weken terug een week "East Coast Rivers" te kunnen doen. De dag voor vertrek werd het nieuwe grootzeil geleverd (had nog geen meter gezeild). Genua was nét niet op tijd af dus de tocht gevaren met de voorzeilen van de Loper. Wel ondertuigd bij het lichte weer dat we de "heen-oversteek" hebben gehad, maar op de terugweg liep ze bovenverwachting hoog met dubbel rif en HA fok van de Loper. Superneutraal op het roer en de brede gangboorden zitten prima onder helling. 9 Dagen heel relaxed gevaren en de Ore (Orford - Jolly Sailor) en de Deben (Woodbride - Kings Head/The Anchor) bezocht/in kroegen gezeten.

De mast als leuvermast dus goed op de proef kunnen stellen. Zeil en mast stonden prima, ook aan-de-wind dubbelgereefd met flinke druk in het zeil. Leuverprofiel deed zichtbaar niets. Voorlopig stel ik dus "experiment geslaagd".

Nu het volgende: binnen hoor je er niet veel van, maar voor mijn woonbootburen is het vanaf 10 kn wind alsof ze in een marina liggen, zoveel gehuil wordt veroorzaakt door de holle (en open) mast. Die gleuf moet dus dicht! Ik heb zitten zoeken naar passende en UV bestendige rubber H-profielen, maar ik kan er geen vinden die precies genoeg past. Maar kwam ook onderstaande delatatie profielen tegen. Deze twee hebben de meeste kans lijkt me. Beide dien je een stuk "door te duwen" voordat de binnenste flap zich terugvouwt aan de binnenkant van de mast. Zou dit goed gaan? Welk zouden jullie kiezen en waarom? Zijn er wellicht betere alternatieven die jullie kennen?

Laatst bewerkt: 14 mei 2014 11:13 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl