Ben een stukje verder inmiddels en van plan een Beneteau Oceanis 300 biquille aan te schaffen. Dit is een boot op basis van de Figaro I romp maar met gedetuned tuig (36m2 vs. 41m2 voor First 31.7 vs. 49m2 voor Figaro). Kielen zijn meer geprofileerde zwaarden, 2x550 kg, zelfde constructie als huidige First 25.7 maar dan x2 en hydraulisch bedienbaar: diepgang tussen 80 cm en 1.85m en kan droogvallen (dubbele roeren) zonder extra hulpmiddelen.
Maar on-topic: hier staat dus een (20 jaar oud) rolgrootzeil op en bijna versleten genua. Beide gaan sowiezo vervangen worden. Voor het grootzeil betekent dit dat ik niet zoals eerder genoemd een jaartje proef kan varen maar nu moet kiezen tussen opnieuw rolreef of de mast aanpassen naar een normaal gelat, uitgebouwd grootzeil met bindriffen. Er is géén ruimte voor een rolzeil met vertikale latten en al tijdens de proefvaart heb ik mijn vertrouwen in het rolsysteem verloren: giekhoogte en uithouder spanning is erg kritisch... Het wordt dus een "normaal" grootzeil wat ook meteen wat vierkante meters extra geeft aan het achterlijk. En veel meer trimmogelijkheden.
Mastprofiel (Sparcraft/ISOMAT) is als hieronder:
Voor de mast zijn er volgens mij vier opties:
1) Dichtzetten 18 mm brede gleuf (hoe??) en nieuw leuverprofiel in het midden, bv Strongtrack type "External":
2) Nieuw leuver?profiel asymmetrisch over gleuf monteren, bv "A.626":
3) Reserve leuverbaan gebruiken
4) Nieuw normaal zeil laten maken incl lufftape en in bestaande rolreef hijsen/strijken (optie is zeer onhandig dus valt af)
Voor optie 1-3 zal het masttopbeslag vervangen/aangepast moeten worden omdat nu achter ipv in de mast gehesen gaat worden. Giek evt nieuw of uitwendige reef-geleideblokken plaatsen.
Qua opties lijkt (3) mij het goedkoopst, snelst en meest licht, maar leuvers zitten dan uit het midden (overigens net als nu al het geval is). Constructief echter is de wang waar dat profiel op zit niet ondersteund.
Mijn vragen zijn nu hoe ik kan bepalen of dit profiel dit constructief aan kan zonder plastisch te vervormen. De groef is bedoeld voor incidenteel gebruik en voor trysail (loopt echter door tot masttop).
Hoeveel druk wordt nu uitgeoefend door het voorlijk van een grootzeil? De valspanning is uiteraart alleen vertikaal. Wat is worst-case (bv een klapperend zeil of juist zwaar gereefd aan-de-wind).
Als ik met al mijn kracht met twee vingers het profiel uit probeer te buigen achter de rand van de gleuf krijg ik er ter hoogte van de bestaande gleuf 2 mm (elastisch) beweging in (dit is aan de onderkant waar het profiel "open" is, net boven het hijsgedeelte). Ik zal vast helemaal verkeerd rekenen, maar laat dit 15 kgf zijn met die twee vingers. P-maat is 10.35. Leuvers om de 40? cm geeft 25 leuvers. Als elke leuver met 15 kgf horizontaal zou trekken dan zou dit in ieder geval goed moeten gaan toch? Hoe realistisch is het dat het voorlijk van een 21m2 (is nu 18 m2) grootzeil met 390 kgf aan de mast zou trekken om het voorlijk in vorm te houden?
Dat Strongtrack systeem wordt (op rol) geleverd met RVS steuntjes om de 10 cm: profiel lijkt geextrudeerd PVC of andere thermoplast te zijn (schijn je af te moeten bramen met smeltmes). Andersom beredenerend: als de krachten (veel) groter zouden zijn dan die 15 kg dan zou dit toch ook mis moeten gaan?
Voor zover nog niet duidelijk ben ik mijn mechanica lessen vergeten, maar hoe zouden jullie dit doen? Ik wil soweizo met mastenmakers gaan praten, maar het lijkt me handig de achtergronden te kennen. Dit is een drukverhaal toch!?
Wie kan helpen met praktisch advies? Een nieuwe mast is geen optie...
Edit: Oceanis 321 heeft trouwens dezelfde mast (hoger en met langere giek): zou hier wat reserve inzitten?