Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Locatie putting

Locatie putting 30 jan 2014 22:37 #481622

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Op de tekening van mijn boot staan de puttingen midden in het gangboord getekend. Op de tekening zijn het de 'ovaaltjes' vóór de genuarail..

Bijlage ScreenShot2014-01-31at00.27.48.png niet gevonden



Nu heb ik de suggestie gekregen om deze wat naar buiten te verplaatsen en ze in de voetrail weg te werken. Het genoemde voordeel is een gat minder in het dek en het verplaatsen van de krachten naar een sterker deel van het schip.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Laatst bewerkt: 30 jan 2014 22:38 door stadjer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 30 jan 2014 23:16 #481633

  • @jasper
  • @jasper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1010
Absoluut een sterker deel van het schip en daarin alle voordelen.groote nadeel je genua kan niet meer binnen je (zee) railing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 31 jan 2014 07:55 #481695

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Als je ze verplaatst heb je 2 gaten te dichten. Waarom zou je dat willen?
Lift je dek bij stagspanning?
als het voldoende stijf is, dan zou ik er niet eens over willen nadenken.

Meer stijfheid is ook te verkrijgen door onder de putting (binnenzijde boot) een stag (dik), aan de ene zijde gekoppeld aan de putting, in te lamineren in de romp aan een spant. Dat geeft hetzelfde effect als buiten op plaatsen.

Als je ze wel naar buitenplaatst, vergeet dan niet je spreaders aan te passen. Dat moet je dan laten doorrekenen door een mastenmaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 31 jan 2014 08:19 #481702

het gaat over je nieuwe boot neem ik aan?
de ontwerper zal daar heus over nagedacht hebben.
die boot is groot genoeg om zowel buitenom de stag als binnendoor naar voren te lopen.
voor de sterkte zal er een verbinding zijn van de aangrijping aan dek naar de zijkant van de romp, dus de stag trekt in beide gevallen aan de romp op een plek die daarvoor ontworpen is.
met het juiste beslag op dek is de doorvoer geen enkel probleem.
de genua buitenom is al genoemd.

kortom: geen enkele reden om die verplaatsing te overwegen, heeft alleen nadelen (niet meer buitenom naar voren lopen, op de genua niet meer hoog aan de wind varen).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 08:25 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 31 jan 2014 08:27 #481703

Niets aan veranderen. Dit lijkt me traditioneel ontworpen beauty van een ontwerper die echt weet waar het om gaat. De tendens is om bij echt moderne ontwerpen de verstaging buitenop de romp te plaatsen. Je kunt dan gaan voor een lichter mastprofiel (veel langere
zalingen) en de putting zit op een mooie sterke plaats.
Haal die twee benaderingen echter niet door elkaar. Zoals het bij jou getekend is, is voor
dit schip waarschijnlijk de beste keus. Mooi project!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 31 jan 2014 08:29 #481705

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8058
stadjer schreef :
Nu heb ik de suggestie gekregen om deze wat naar buiten te verplaatsen en ze in de voetrail weg te werken.
Van wie?
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 08:29 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 31 jan 2014 08:36 #481706

Wat zit er eigenlijk onderdeks aan die puttingen?
Trekstangen naar kiel of romp? Schot met trekbevestiging?
Als je ze naar buiten verplaatst zal dat ook moeten worden aangepast.
Maar net als eerder commentaar denk ik dat er eerder nadelen aan zijn verbinden.
Of trouwens de romp op de plek waar je de puttingen naar ilt verplaatsen el op trekkracjten is berekend is ook maar de vraag.
Ook zal vanaf dat punt de trekkracht eveneens op een of andere manier moeten worden verdeeld over de ter plaatse versterkte romp (Zie foto hoe dat bij mijn oude leisure zit waar de hoofd en onder wantputtings ook in het gangboord zitten ) of een sterk ingelamineerd schot.
Allemaal niet zo simpel denk ik.
Ad

Bijlage PICT0003_2014-01-31.JPG niet gevonden


Laatst bewerkt: 31 jan 2014 08:42 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 31 jan 2014 09:54 #481740

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Ik sluit me grotendeels aan bij Yellow.

De stagen komen serieuze krachten op. Die moet je netjes wegleiden. Benedendeks zal de stag doorlopen in de vorm van een trekstang. Klopt dat?

Die trekstang grijpt weer aan op een flinke wrang.

Als je de stagen naar buiten zet, komt de kracht ineens op een stuk romp. Is die daar sterk genoeg? Doordat de stagen niet recht naar beneden komen, en dat wordt meer, veroorzaken ze ook zijwaartse krachten. Als die vrij laag aangrijpen, is het moment wat ze veroorzaken beperkt. Als het aangrijpingspunt op de romp omhoog schuift, vergroot je dit moment, met het risico dat de betreffende wrang niet sterk genoeg meer is en breekt.

Je kunt dit wel weer aanpassen, maar niet zonder dikke berekeningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 31 jan 2014 09:55 #481741

  • stadjer
  • stadjer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 534
Hier wordt ik nou vrolijk van!

Gisteravond/nacht gepost en nu al een serie zinvolle reacties, bedankt!

Benedendeks staat op de tekening een zeer stevig stuk laminaat met RVS, dus qua krachten zal dat allemaal wel goed komen. De genua verder dicht kunnen trekken spreekt me ook wel aan.

Puttingen blijven waar ze zitten :D
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Locatie putting 31 jan 2014 11:51 #481802

Voordelen om ze WEL naar buiten te brengen:
-Minder zwaar belaste mast
-Goedkopere verstaging voor zelfde veiligheidsfactor
-Lichtere verstaging = hogere performance en minder rollen van de boot
-Putting op een stijver deel van de boot, dus minder versterking nodig,
- op een stijver deel betekend ook minder "muziek" in de constructie dus minder kans op lekkage over de jaren.
- Puttingen staan niet meer midden in je gangboord, dus het slepen met (storm)zeilen, bijboten, zware trossen (Patagonie!) word allemaal veel makkelijker.
-Makkelijker om je lifelines over dek te laten lopen
-Geen tenenstoter meer midden in je gangboord

Nadelen:
- minder hoog aan de wind met een genua die groter is als 105%
-Groot stootwil nodig om in een erg ongunstige situatie de verstaging ver genoeg van een kade muur weg te houden. (is op die maat boot in de praktijk geen probleem, ik heb op mijn eigen boot exact dezelfde situatie aan de hand)

Dus de grote vraag is, waar is je tuigage op ontworpen? Wel of geen grote genua aan de wind?
Als je die niet gaat varen, dan zou ik het wel weten: naar buiten met die dingen! (even in de veronderstelling verkerend dat je nu nieuwe boot op dit moment nog helemaal niets heeft)

Uiteraard wel het structurele ontwerp aanpassen, maar aangezien de boot in aanbouw is, is dat zeer makkelijk voor elkaar te maken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 jan 2014 11:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.135 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl