Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Valstoppers

Re: Valstoppers 20 feb 2014 09:14 #488487

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Met de easy's gaat dat dumpen goed is mijn ervaring. De Spinlocks krijg je onder spanning bijna niet open, vooral het eerste stukje de hendel omhoog peuteren is lastig. Met Easy's moet het dus allemaal wel lukken.

Neerhouder zou ik inderdaad met een camcleat doen, dan kan je dumpen vanuit de rail. Wel zorgen voor heel erg veel vertraging, anders blijft de swivelbase niet recht… Ook erg mooi om met een swivelbase of een blokje achter de camcleat te doen: de toppinglift, kan je boom zetten vanuit de rail.

Voor spi zou je ook een dikke camcleat kunnen doen, al dan niet op de mast. Als dat op de X99 heel blijft, dan bij jou ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 09:25 #488492

Ik wil een clamcleat op de mast hebben op een beugeltje. Zeg maar een omega vormige bracket over het gat in de mast met de clamcleat aan de binnenkant, iets naar buiten getilt. De voordekker hijst en bij het hijsen trekt hij min of mee automatisch de val in de cleat. Daarna kan de pitman de val doorzetten waarbij de val uit de cleat schiet en overgenomen wordt op de valstopper. Dan issie weer vanuit de kuip dumpbaar.

Erg interessant idee van die topping lift!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 09:48 #488507

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
FMJ schreef :
Spinlock's die heel lastig te openen zijn.

Zolang je er geen dikkere lijnen in stopt dan aangegeven gaan de XAS onder alle omstandigheden prima open (alle 15, lijkt me redelijk betrouwbaar)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 10:05 #488513

de spinlock van mijn genuaoprollijn(10mm) krijg ik met de hand niet open, ook niet zonder spanning op de lijn. Moet met een lijntje onder de hendel, of een priem.
Easy Midi onder spanning openen (genuaval, neerhouder) gaat ook niet: eerst een beetje strakker lieren. Het zou wel kunnen als de hendeltjes niet van zulk slap plastic waren. Ik speel met de gedachte er een aantal uit alu te laten maken (ik heb wel een voorbeeld). Dan krijg je ze zeker wel open. Iemand een idee voor een handige alu-harry?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 10:51 #488549

  • Toxiq
  • Toxiq's Profielfoto
dat ligt er aan, moeten ze gedraaid worden, cnc gefreesd, gegoten..?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 11:00 #488554

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
boarderbas schreef :
Ik wil een clamcleat op de mast hebben op een beugeltje. Zeg maar een omega vormige bracket over het gat in de mast met de clamcleat aan de binnenkant, iets naar buiten getilt.

Dat is een mooi systeem inderdaad. Alleen opletten dat het beugeltje niet te veel op 'handhoogte' zit, dan haalt de voordekker continu z'n handen eraan open als hij / zij maximale halen wil maken. Naderhand doorhalen naar achteren is wel handig inderdaad, dan kan de voordekker de val niet per ongeluk lostrekken tijdens een gijp (been there, done that).
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 11:00 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 11:02 #488556

Ik heb nu 4x XA's en daar is er één van gebroken omdat er een te oude lijn in zat. Lijn zit te vol met vuil en is te hard geworden. Dus in plaats van geknoei met frezen en draaien zou ik ter plaatse een nieuw stukje mantel splitsen als ik meneer Klusje was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 11:14 #488559

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Deze XA's gaan eraf, dat je 5 nieuwe stoppers nodig hebt? 3x val en 2x smeerreep is totaal maar 5 stoppers namelijk. Rest kan met camcleat's..

De ervaring dat midi's niet open gaan onder belasting door het slappen hendeltje deel ik niet, misschien afhankelijk van het jaar van fabricage en de absolute belasting (bij Baasklusje vrij groot, 36-voeter met behoorlijk wat zeil).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 11:27 #488563

Heb nu:

VLNR:

Jammer (erg oud en lelijk)Downhaul spi
Jammer (erg oud en lelijk)Cunningham
XAGenua
XAKraanlijn/2e gz val
Jammer (erg oud en lelijk)Neerhouder
XAGrootzeil
XASpi

Nu wil ik van die jammers af en zoek ik ruimte voor:
-Babystag
-Onderlijkstrekker
-Reeflijnen (2x)/kunnen stopper delen met downhaul spi evt.
-Uphaul spi
-Infuckers

Er kan wel wat met anderssoortige klemmetjes, maar ik ben ook wel een beetje gevoelig voor een opgeruimde en uniforme look. 5 stuks is echt nog niet zeker.

Daarnaast zoek ik nog naar een oplossing om eventueel vallen te kruisen. Een genuaval die op 60 cm hoog uit de mast komt en een kraanlijn die op 1,60 uit de mast komt is niet ideaal. Je wilt juist de genua vanaf de mast kunnen zetten..


Laatst bewerkt: 20 feb 2014 11:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 11:36 #488570

Voor je babystag zou ik wel een geschikte nemen want daar staat geen kinderachtige spanning op. Die van mij is 4/1 met dyneema/dyneema vertraagd en die gaat op een maatje 30 lier.
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 11:42 door lfwjansen. Reden: niet goed gelezen ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 11:38 #488571

Jammer (erg oud en lelijk)Cunningham
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 11:43 #488573

Oeps :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 11:48 #488577

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
FMJ schreef :
.....de Spinlock's die heel lastig te openen zijn.
Ik heb die ervaring niet, je krijgt ze altijd open, al is het beter voor de stopper om de spanning van de lijn er iets af te halen. Zelf heb ik 2x4 Spinlock XA aan boord en die bevallen mij prima, nog nooit schade aan gehad. Wel merk ik dat ik soms iets meer moeite moet doen om ze goed grip te krijgen op mijn nieuwe 8mm dyneema grootzeilval. De mantel daarvan is vrij glad. Op andere vallen kan je de stopper gedachtenloos dichtdrukken, bij de grootzeilval moet ik even bewust naar grip zoeken en dan gaat het goed.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 11:49 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 12:03 #488585

Nu ik de plaatjes van de Spinlock XA zie kom ik erachter dat ik helemaal geen Lewmar heb, maar Spinlock's ...

De kwaliteit van de bedrukking laat zodoende wel te wensen over want die is bij mij niet meer zichtbaar ;)

Prima stoppers. Heb nu nieuwe vallen en hoop dat 8mm niet te dun is (volgens spec's moet het kunnen).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 12:24 #488593

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
boarderbas schreef :
Heb nu:

VLNR:

Jammer (erg oud en lelijk)Downhaul spi
Jammer (erg oud en lelijk)Cunningham
XAGenua
XAKraanlijn/2e gz val
Jammer (erg oud en lelijk)Neerhouder
XAGrootzeil
XASpi

Nu wil ik van die jammers af en zoek ik ruimte voor:
-Babystag
-Onderlijkstrekker
-Reeflijnen (2x)/kunnen stopper delen met downhaul spi evt.
-Uphaul spi
-Infuckers

Genua en spival inderdaad hoog uit de mast als het kan.

Boomneerhouder wil je aan twee kanten kunnen bedienen, tenzij die naar de mastvoet loopt en dus niet versteld hoeft te worden iedere keer als je de loefschoot trimt. Camcleat op de zijkant van de kajuitopbouw vind ik het prettigst werken.

Trimlijnen wil ik het liefst met een hand kunnen bedienen, dus die zou ik ook allemaal met Camcleats doen. Alleen de babystag is een twijfelgeval, spanning is erg hoog, dus daar is een stopper wel erg prettig voor. Een rij camcleats vind ik persoonlijk wel mooi en iet afsteken bij twee blokken van twee of drie stoppers. Maar als je echt uniform wilt dan wordt het een hoop stoppers bijkopen inderdaad.

Anders is het een kwestie van twee XA's erbij scoren voor de smeerrepen en die van de kraanlijn gaan gebruiken voor de babystag en een hand vol camcleats scoren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 12:25 #488594

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
ilCigno schreef :
FMJ schreef :
.....de Spinlock's die heel lastig te openen zijn.
Ik heb die ervaring niet, je krijgt ze altijd open, al is het beter voor de stopper om de spanning van de lijn er iets af te halen. Zelf heb ik 2x4 Spinlock XA aan boord en die bevallen mij prima, nog nooit schade aan gehad. Wel merk ik dat ik soms iets meer moeite moet doen om ze goed grip te krijgen op mijn nieuwe 8mm dyneema grootzeilval. De mantel daarvan is vrij glad. Op andere vallen kan je de stopper gedachtenloos dichtdrukken, bij de grootzeilval moet ik even bewust naar grip zoeken en dan gaat het goed.

Mijn ervaring strekt niet verder dan de Spinlock-stopper op de Capolavoro. Mooi dat ze het bij jou wel goed doen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 14:32 #488650

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
boarderbas schreef :
Ik wil een clamcleat op de mast hebben op een beugeltje. Zeg maar een omega vormige bracket over het gat in de mast met de clamcleat aan de binnenkant, iets naar buiten getilt. De voordekker hijst en bij het hijsen trekt hij min of mee automatisch de val in de cleat. Daarna kan de pitman de val doorzetten waarbij de val uit de cleat schiet en overgenomen wordt op de valstopper. Dan issie weer vanuit de kuip dumpbaar.

Erg interessant idee van die topping lift!

Op de hawkeye hadden we dat oko, maar dan net iets anders.

De clamcleat een eindje onder de uitvoer uit de mast, zeg maar halverwege uitvoer en mastvoet-blok.

je kan dan de val in de clamcleat duwen na het hijsen om het te blokkeren.
Vervolgens trekt de pianoman hem door, en als ie strak komt trekt ie (doordat de cleat op de mast zit en het voetblok iets an de mast af) de val uit de cleat.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 15:02 #488652

FMJ schreef :
Mijn ervaring strekt niet verder dan de Spinlock-stopper op de Capolavoro. Mooi dat ze het bij jou wel goed doen!
Ook bij ons aanboord zijn ze prima onder gemiddelde spanning te openen. Wij hebben ook Spinlock XX0812 (8x), de XTS (12x) en 3x XAS.

De enige die nog wel lastig open gaan zijn de XX0812's als ze flink belast worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 22:05 #488805

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Wat is dat toch met 'onder spanning te openen'? Ik snap dat even niet. Dat geeft toch een bruut harde knal, als de lijn een beetje doorgezet is? Wat betekent dat voor de belasting op de stopper, je kajuitdak, de lijn?

Ik zet een lijn eigenlijk altijd op zoveel spanning als nodig is, om een harde klap bij het openen van de stopper te voorkomen. Dat lijkt me veel prettiger voor de boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 22:44 #488825

Wil wel van m'n easy maxi's af 2 x double en 1 x single af.

Zijn geupgrade naar nieuwe dubbele veren.

Realease onder spanning lukt wel en die alu handel breekt ten minste niet. Maar behalve in nood moet je volgens mij release onder spanning voor je lijnen niet willen.

Down, kick en cunningham met vertraging op een swivel om het ook uit de rail te kunnen bedienen.
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 22:45 door noggeentweerechterhanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 23:04 #488831

Dennis, zo hoor je het ook te doen, en zo doen de meesten het ook altijd denk ik. (Wij wel tenminste). Maar als je een keer een noodgeval hebt is het wel lekker om de boel direct los te kunnen gooien. Denk bijvoorbeeld aan een crash-gijp en een bakstag die aan de kant moet, of een spinnaker die er opeens plotseling ag moet, en de val zit in een stopper. Gewoon een paar voorbeelden die ik zelf een paar keer aan de hand gehad heb.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 20 feb 2014 23:44 #488834

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Delphi32 schreef :
Wat is dat toch met 'onder spanning te openen'? Ik snap dat even niet. Dat geeft toch een bruut harde knal, als de lijn een beetje doorgezet is? Wat betekent dat voor de belasting op de stopper, je kajuitdak, de lijn?

Ik zet een lijn eigenlijk altijd op zoveel spanning als nodig is, om een harde klap bij het openen van de stopper te voorkomen. Dat lijkt me veel prettiger voor de boot.
Kennelijk gedragen jouw stoppers zich anders dan die van mij. Als ik bijvoorbeeld de grootzeilval in één keer losgooi, dus gewoon de stopper open trek zonder eerst aan het losse eind van de val te trekken, knalt er verder niets bij mij. Althans, je hoort het natuurlijk wel dat ineens de val doorschiet, maar een 'bruut harde knal' is het in de verste verte niet. En ik doe dat eigenlijk altijd zo, zet de (Dyneema) val niet eerst op de lier of zo.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 20 feb 2014 23:45 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 21 feb 2014 06:34 #488855

Polyester gedraagt zich wat meer als elastiek of veer en er zit dus veel energie ik. Die "knal" is niet het zeil wat aan de val trekt, maar de opgeslagen energie in de lijn. Heb je stijvere vallen is de energie bij losgooien minder.

Losgooien is inderdaad een actie die je doet als er veel haast bij is. Haast komt wat vaker voor bij wedstrijden dan bij toerzeilen.

Neem de spinnaker. Iedereen zit in de hike en krijgt meters voor de boei commando spi drop. Gaat iemand dan uit de railing naar de kuip, zoekt de juiste val, legt m om de lier, steekt de lierhandel er in, draait de val aan en opent voorzichtig de clutch; ben je de boie ruim voorbij.



Wat je in een wedsrijd doet is dat de stuurman diep gaat varen (krachten worden minder) en iemand gooit de loef van de spi lis, terwijl tegelijkertijd iemand de val losgooit. Ondertussen hangen er één of twee man gretig aan de lijschoot om de lap binnen te trekken. Is er even wat tumult aan boord dan kan het zijn dat er al twee men hangen, de loef een seconde te laat los is en de valstopper al opengezet word. Als je val dan vast blijft zitten heb je een kans op een windvaan van 65m2 aan de top van je mast....

Het is dus geen doel, maar wel een must.



Ik ben overigens verbaastd over het enthousiasme om de constrictors. Op de METS was de proefopstelling blijkbaar niet te best, want die schoot echt 4-5 cm door. Leuk te horen dat het toch goed werkt. Weer iets voor sinterklaas!
Laatst bewerkt: 21 feb 2014 06:36 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 21 feb 2014 07:52 #488883

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Off topic tip:
Spidrop gaat lichter, sneller en met minder handjes als je eerst het
onderlijk verzamelt. Dan de val los en met een goede dozenzak (heb ik u helaas niet) kan je hem hijsklaar in de zak droppen. Lukt door 1 man tot ca 100 m2. Hoef je ook niet dieper dan 110 graden te sturen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Valstoppers 21 feb 2014 08:08 #488888

  • sst
  • sst's Profielfoto
Een nadeel van het ineens losgooien van een val kan zijn ,dat boven in de mast, de val van het katrol af schiet.
Dit heb ik een keer gehad. Was wel met een te rekkende lijn.(dus vervangen)
Dus ik denk ook dat het verschil in de rek van de lijn zit of het een knal geeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.276 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl