Met het raggen rond de boeien hadden we veel slijtage, vooral op de genuaval in combinatie met spinlocks. In de hectiek werd niet altijd netjes de lijn eerst op spanning gebracht voor het openen van de klem.
Ik werd wel steeds handiger met de reparatie aan de val, maar het komt steeds op de meest ongelukkige momenten voor.
We varen nu ruim een jaar met een Constrictor van Trestec, hij bevalt super. Het is een heel ander concept dan de traditionele klemmen, met een stuk dyneema buitenmantel die zich om de val klemt. Bij het vastklemmen laat je de spanning op de val los em zet de mantel zich vast. Daarbij kan je dan een paar cm spanning verliezen, maar als de bemanning de constrictor van tevoren ook op spanning zet verliezen we minder spanning dan bij de spinlock, die zich ook altijd iets moet zetten.
Eenmaal vast dan is er 0, niks, nada slip meer.
Voor het eerst dat we langer dan 1 seizoen met de val hebben gedaan zonder tussentijdse reparaties. Dezelfde, gerepareerde (verjongde) val dus.
Ook kleine aanpassingen in de spanning voor de trim zijn goed te doen. Ik ga er tzt ook een op de grootzelval zetten, hoewel die veel minder slijt.
Ik heb nog een spinlock met gloednieuw binnenwerk te koop, en je mag de andere ook overnemen.