Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inhaler / infucker

Inhaler / infucker 08 mrt 2014 12:43 #493786

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Oorspronkelijk is onze boot (een 41 voeter) voorzien van een overlappende genua. De vorige eigenaar heeft deze voorzien van een hi-aspect fok. Daar vaart de boot prima mee maar de dek lay out werkt niet heel erg mee; bij de overlappende genua liepen de schoten buitenom de verstaging naar de leiogen. Bij de hi-aspect lopen ze binnenlangs met als gevolg dat ik de leiogen vrijwel niet meer kan gebruiken om te trimmen (als ik ze naar achteren zet drukken de schoten tegen de binnenkant van de verstaging).

Oplossing waar ik aan dacht was een infucker gebruiken met als opzet een 10mm dyneema lijn vastgezet op een van de klossen op de organiser, via een ring oid op de schoot naar de mast en dan met een 1:3 vertraging naar een cam cleat bij de kuip. Bijkomend voordeel hopelijk is dat de boot wat hoger zou moeten kunnen lopen.

Ik zit met een paar vragen:
1 - hoeveel workload moeten de blokken van de inhaler aan kunnen? Ik zit te kijken naar Ronstan 55 orbit (Max work load 500 kg)
2 - zelfde voor de cam cleats
3 - gaan de organiser en het aansluitpunt op de mast dit houden?
4 - is een 1:3 vertraging genoeg om de infuckers met de hand te trimmen?

Als verdere achtergrond: het voorzeil is 40m2. Als ik op de Harken site met 40m2 en 25 knopen wind reken (denk niet dat ik daarboven die infucker nog gebruik) dan zou dat een schootbelasting van ruim 500 kg betekenen) en dan zouden de blokken met alle vertragingen dit moeten kunnen houden?

Benieuwd naar jullie gedachten hierbij

Veel dank

Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 16:21 #493831

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
wij varen nu enkele jaren met een int(f)ucker Onze genua is ongeveer 22m2, dus de krachten bij jouw schip zullen aanzienlijk groter zijn. Wij kunnen de lijn op de hand bedienen, ook bij veel wind.

De keuze of je de intucker gebruikt hangt bij ons niet af van de windkracht, maar meer van de golven. Door de intucker wordt de groove een stuk smaller.

Zoals jij het beschrijft zal je juist met veel wind de intucker willen gebruiken om de schoot van de verstaging weg te houden. Bij veel wind wil je juist het blok iets naar achteren om het achterlijk van de genua iets open te zetten.

Ik meen dat Ronstan nu ook een soort gladde ogen heeft waar je de schoot doorheen kan laten glijden. Ze zijn vrij nieuw, ik heb ze nog niet in het echt gezien.

De aanhechting hebben we bij de mast met een dyneema lus, ter hoogte van de voetplaat van de neerhouder. Die bevestigingslijn moet echt heel sterk zijn, die krijgt alle kracht te verduren bij ons. Dyneema van 6 mm hebben we al enkele keren stuk getrokken. Op zich is dat niet erg, als de lijn door is gebeurt er verder niets wat schade kan veroorzaken, alleen staat de genua iets minder mooi.

Wij hebben geen constructie die ook gebruik maakt van een lijn op een dekorganiser zoals jij beschrijft. Op zich geen slecht idee, want die pakt al een groot deel van de krachten. Ik kan echter niet beoordelen of de organiser tegen die krachten bestand zal zijn, dat zal afhangen van de trekrichting. De curryklem hebben wij ook van Ronstan, die doet het probleemloos.

Houd er ook rekening mee dat de blokken bij een overstag manoevre bij veel wind erg kunnen slaan. Op een Dehler 39 waar ik op gevaren heb hebben de slaande blokken schade aan de kajuitopbouw veroorzaakt. De truc is om de lijschoot niet (te) vroeg los te laten. Normaal voor een wedstrijdbemanning geen probleem, maar als je met minder ervaren,of met weinig mensen vaart, of er gaat iets mis...

Morgen gaan we weer varen, ik zal er weer even uitgebreid naar kijken hoe het op het moment zit, en de maten van de blokken. Wij hebben Harken carbo's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 16:38 #493833

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Er zijn low friction rings van kohlhoff en karver. Perfect voor dit doel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 17:19 #493851

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Dank je wel Firebolt

Het idee is inderdaad meer twist in te kunnen trimmen bij wat meer wind maar er komt een punt waarop ik ga reven. Misschien de fok nog niet bij 25 knopen maar ook weer niet heel veel later

Ik zocht nog naar een bevestiging bij de mast. Een dyneema lus is wel een idee. Begrijp dat ik waarschijnlijk 10mm of meer moet gaan gebruiken.

Benieuwd welke maat blokken jullie gebruiken

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 17:36 #493852

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Jedre schreef :
Er zijn low friction rings van kohlhoff en karver. Perfect voor dit doel.

Dank je wel Jedre

Mooi spul inderdaad! Voor om de schoten heb ik ook nog gekeken naar softblocks van Wichard; soort van klapblok achtige oplossing.

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 17:43 #493854

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Klapblokken bij infukkers zijn overbodig. De schoot zit immers continu ingeschoren en de spanning regel je per koers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 17:45 #493855

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
cmd schreef :
Dank je wel Firebolt

Het idee is inderdaad meer twist in te kunnen trimmen bij wat meer wind maar er komt een punt waarop ik ga reven. Misschien de fok nog niet bij 25 knopen maar ook weer niet heel veel later

Ik zocht nog naar een bevestiging bij de mast. Een dyneema lus is wel een idee. Begrijp dat ik waarschijnlijk 10mm of meer moet gaan gebruiken.

Benieuwd welke maat blokken jullie gebruiken

Groet

Als loop is 6 mm al meer dan voldoende. 10mm kan je 3000kg aan ophkjsen, zoveel kracht komt er lang niet op. Met 6mm heb je zat inclusief schade door schavielen. Mij. 2e rif zit op een loopje van6mm, daar kom mer spanning op.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2014 17:45 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 18:40 #493868

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Jedre schreef :
Klapblokken bij infukkers zijn overbodig. De schoot zit immers continu ingeschoren en de spanning regel je per koers.

Dat begrijp ik niet helemaal; wat doe je dan met die low friction ring? Hou je die dan ook continu ingeschoren? Zat zelf meer te denken aan zeilend de infucker op te zetten zonder de schoot opnieuw in te scheren

Groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 19:02 #493875

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
Wij gebruiken op de 109 sinds 2 jaar infuckers voor de genua 3. De schoot loop dan door een loop-thimble (te bestellen bij tuigerij-online.nl).

Aan de loop-thimble zit een lijn gesplitst. Deze gaat door een keerblok bij de mast en vervolgens (terug) door de organiser. Vlak daarachter zit er een 4-loper aan deze lijn bevestigd. De bedieningslijn wordt vastgezet in een curryklem vlak bij de vallier.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 19:49 #493894

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
cmd schreef :
Jedre schreef :
Klapblokken bij infukkers zijn overbodig. De schoot zit immers continu ingeschoren en de spanning regel je per koers.

Dat begrijp ik niet helemaal; wat doe je dan met die low friction ring? Hou je die dan ook continu ingeschoren? Zat zelf meer te denken aan zeilend de infucker op te zetten zonder de schoot opnieuw in te scheren

Groet

Zie de reactie van Big Time. Je kan ook lijnen bij de piano sparen door hem door een clutch te halen en via de lier te trimmen.

Je haalt de genuaschoot dus door de low friction ring, inderdaad continu ingeschoren. Je kan dit nog met een elastiekje aan de verstaging hangen (dan ligt hij niet de hele tijd om dek).
Laatst bewerkt: 08 mrt 2014 19:50 door Jedre.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 20:05 #493900

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Big Time schreef :
Wij gebruiken op de 109 sinds 2 jaar infuckers voor de genua 3. De schoot loop dan door een loop-thimble (te bestellen bij tuigerij-online.nl).

Aan de loop-thimble zit een lijn gesplitst. Deze gaat door een keerblok bij de mast en vervolgens (terug) door de organiser. Vlak daarachter zit er een 4-loper aan deze lijn bevestigd. De bedieningslijn wordt vastgezet in een curryklem vlak bij de vallier.

Big Time

Mag ik je vragen welke blokken je daarvoor hebt gebruikt (ivm max workload) en hoe je deze (bij de mast en voor de curryklem denk ik) hebt vastgezet. Zou je misschien wat foto's hiervan hebben die je zou willen delen?

Dank je wel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 20:20 #493908

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Jedre schreef :
cmd schreef :
Jedre schreef :
Klapblokken bij infukkers zijn overbodig. De schoot zit immers continu ingeschoren en de spanning regel je per koers.

Dat begrijp ik niet helemaal; wat doe je dan met die low friction ring? Hou je die dan ook continu ingeschoren? Zat zelf meer te denken aan zeilend de infucker op te zetten zonder de schoot opnieuw in te scheren

Groet

Zie de reactie van Big Time. Je kan ook lijnen bij de piano sparen door hem door een clutch te halen en via de lier te trimmen.

Je haalt de genuaschoot dus door de low friction ring, inderdaad continu ingeschoren. Je kan dit nog met een elastiekje aan de verstaging hangen (dan ligt hij niet de hele tijd om dek).

Rechtstreeks via een stopper is idd ook nog een mogelijkheid. Ik heb echter geen stopper over en wil deze lijn liever met de hand kunnen trimmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 20:36 #493916

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 688
Jedre schreef :
cmd schreef :
Dank je wel Firebolt

Het idee is inderdaad meer twist in te kunnen trimmen bij wat meer wind maar er komt een punt waarop ik ga reven. Misschien de fok nog niet bij 25 knopen maar ook weer niet heel veel later

Ik zocht nog naar een bevestiging bij de mast. Een dyneema lus is wel een idee. Begrijp dat ik waarschijnlijk 10mm of meer moet gaan gebruiken.

Benieuwd welke maat blokken jullie gebruiken

Groet

Als loop is 6 mm al meer dan voldoende. 10mm kan je 3000kg aan ophkjsen, zoveel kracht komt er lang niet op. Met 6mm heb je zat inclusief schade door schavielen. Mij. 2e rif zit op een loopje van6mm, daar kom mer spanning op.

Die 6 mm is dus bij ons al zeker 2x gebroken, maar dat zal vermoedelijk eerder schavielen zijn geweest dan overload.

Je moet er geen klapblokken op zetten, wordt veel te zwaar, aan het uiteinde zitten thimbles van kohlhoff.

Zal morgen wel een foto proberen te maken.
Laatst bewerkt: 08 mrt 2014 20:47 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 08 mrt 2014 22:15 #493931

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Amerikaan die leuke dingen schrijft over infuckers:
l-36.com/more_rings.php
l-36.com/inhauler.php
Laatst bewerkt: 08 mrt 2014 22:22 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 09 mrt 2014 11:33 #494027

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Sunday schreef :
Amerikaan die leuke dingen schrijft over infuckers:
l-36.com/more_rings.php
l-36.com/inhauler.php

Interessante lectuur Sunday

Outhauler voeg ik ook maar toe aan mijn lijstje..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 09 mrt 2014 17:11 #494084

Vandaag even een fotootje gemaakt: zo zit het bij mij. Gewoon een RVS ring en een dyneema lijntje.
Op de foto is te zien dat de spanning te regelen is via een talie en een curryklem.


H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 09 mrt 2014 17:24 #494090

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Harry, met een elastiekje naar het onderwant voorkom je dat het ringetje op dek kajuitwand ligt te tikken of rommelen. Blijft de boel lekker fris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 09 mrt 2014 18:03 #494106

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
har.vogel schreef :
Vandaag even een fotootje gemaakt: zo zit het bij mij. Gewoon een RVS ring en een dyneema lijntje.
Op de foto is te zien dat de spanning te regelen is via een talie en een curryklem.


H

Dank je wel Harry. Erg behulpzaam!

Nog een vraagje: hoe heb je aan de kuipkant de talie vast gezet? Heb je daar een oog zitten?

Groet

Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 09 mrt 2014 18:28 #494118

Fotootje vanaf de andere kant....


H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 09 mrt 2014 19:11 #494157

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1059
cmd, ik wil een afbeelding plaatsen maar het opladen van een foto als bijlage lukt om 1 of andere reden helaas niet.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 09 mrt 2014 20:35 #494191

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
har.vogel schreef :
Fotootje vanaf de andere kant....


H

Duidelijk

Dank je wel

C
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Inhaler / infucker 09 mrt 2014 20:38 #494193

  • cmd
  • cmd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 58
Big Time schreef :
cmd, ik wil een afbeelding plaatsen maar het opladen van een foto als bijlage lukt om 1 of andere reden helaas niet.

Big Time

Ik stuur je een PB

Dank in ieder geval voor je moeite

Groet

Chris
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.333 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl