wij varen nu enkele jaren met een int(f)ucker Onze genua is ongeveer 22m2, dus de krachten bij jouw schip zullen aanzienlijk groter zijn. Wij kunnen de lijn op de hand bedienen, ook bij veel wind.
De keuze of je de intucker gebruikt hangt bij ons niet af van de windkracht, maar meer van de golven. Door de intucker wordt de groove een stuk smaller.
Zoals jij het beschrijft zal je juist met veel wind de intucker willen gebruiken om de schoot van de verstaging weg te houden. Bij veel wind wil je juist het blok iets naar achteren om het achterlijk van de genua iets open te zetten.
Ik meen dat Ronstan nu ook een soort gladde ogen heeft waar je de schoot doorheen kan laten glijden. Ze zijn vrij nieuw, ik heb ze nog niet in het echt gezien.
De aanhechting hebben we bij de mast met een dyneema lus, ter hoogte van de voetplaat van de neerhouder. Die bevestigingslijn moet echt heel sterk zijn, die krijgt alle kracht te verduren bij ons. Dyneema van 6 mm hebben we al enkele keren stuk getrokken. Op zich is dat niet erg, als de lijn door is gebeurt er verder niets wat schade kan veroorzaken, alleen staat de genua iets minder mooi.
Wij hebben geen constructie die ook gebruik maakt van een lijn op een dekorganiser zoals jij beschrijft. Op zich geen slecht idee, want die pakt al een groot deel van de krachten. Ik kan echter niet beoordelen of de organiser tegen die krachten bestand zal zijn, dat zal afhangen van de trekrichting. De curryklem hebben wij ook van Ronstan, die doet het probleemloos.
Houd er ook rekening mee dat de blokken bij een overstag manoevre bij veel wind erg kunnen slaan. Op een Dehler 39 waar ik op gevaren heb hebben de slaande blokken schade aan de kajuitopbouw veroorzaakt. De truc is om de lijschoot niet (te) vroeg los te laten. Normaal voor een wedstrijdbemanning geen probleem, maar als je met minder ervaren,of met weinig mensen vaart, of er gaat iets mis...
Morgen gaan we weer varen, ik zal er weer even uitgebreid naar kijken hoe het op het moment zit, en de maten van de blokken. Wij hebben Harken carbo's