De Optimaal schreef :
Als je met (deels)gestreken mast vaart,..zeker bij hollandsdiep en grote rivieren wel het advies je achterstag ook vast te zetten.
Vorig jaar had ik de nare ervaring dat als er een groot beroepsvaartuig voorbijkomt deze zulke hoge hekgolven maakt dat de mast als een idioot ligt te klapperen en te rukken aan de voorstag. Dit was even heel griezelig.
Iets dergelijks leverde mij een keer bij mijn vorige boot een verbogen bokkepoot op.
Die was nl netjes in de ronding van het voorschip gebogen en daarom eigenlijk te dun (21mm).
Later nieuwe gemaakt van dikwandig 26mm buis en geen problemen meer.
Om dezelfde reden heb ik bij mijn huidige boot de bokkepoot van rechte 40 mm buis gemaakt.
Overigens heb je in dit soort gevallen vooral risico met de horizontale krachten op de mastvoet want die kunnnen bij dat soort schokken schokken fors oplopen.
Daarom ligt mijn mast sinds destijds altijd in de speciale steun achterop.
Ad