Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Barbarossa (Harken) lieren demonteren

Barbarossa (Harken) lieren demonteren 17 nov 2008 22:13 #49799

  • Kokkel
  • Kokkel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hallo, ik heb op mijn Invader 22 kimkieler voor de genua Barbarossa schootlieren. Ik begrijp dat Barbarossa is overgenomen door Harken, en ook wel onder Harken Italy door het leven gaat. Nu wil ik deze lieren een goede onderhoudsbeurt geven. Weet iemand hoe ik de trommel kan los halen? In het midden, onderin het gat van de lierhendel zit in schroef. Maar als ik die los heb gedraaid kan ik de lier nog niet demonteren. Zie ik een of ander borgveer over het hoofd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 17 nov 2008 22:44 #49804

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9740
Als je met een draaibeweging de trommel probeert los te halen, lukt dat dan? Soms zitten in het binnenwerk veertjes die de boel wat klemmen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 18 nov 2008 22:11 #49869

  • Kokkel
  • Kokkel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Als je met een draaibeweging de trommel probeert los te halen, lukt dat dan? Soms zitten in het binnenwerk veertjes die de boel wat klemmen.

Hoi Eric,

ik heb wel wat proberen te wrikken, en ook geprobeerd het binnenwerk te lichten. De trommel draaien in de vrije richting heeft in ieder geval niet geholpen. Ga toch nog eens kijken of er een borgveertje is die de zaak tegen houdt. Zal wel dit weekend of later worden.

Groet Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 19 nov 2008 16:44 #49905

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ha Michiel,

Ik heb tekeningen van Barbarossa lieren van de volgende maten:
15 (ST)
41.2 (ST)
30 (ST)
40 (ST)

Ik heb even gekeken maar naast de schroef die je door het gat van de lierhandel kunt bereiken zie ik geen andere borgingen. Als er een borging zou zijn moet je dat ook kunnen voelen lijkt me. Als je de trommel probeert op te lichten zal je een stukje kunnen lichten waarna het stopt. Als je er totaal geen beweging in krijgt dan denk ik dat het oude vet verzeept is en dat dat het geheel tegenhoudt.

Ik kan je de tekening mailen maar dan moet je me even een PB sturen met een E-mail adres wat ik kan gebruiken.

succes,

zeehond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 19 nov 2008 22:25 #49919

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
De schroef in het gat van het lierhendel moet je losdraaien , dan kun je de hele trommel voorzichtig omhoog halen. Ik heb zelf 5 barbarossa lieren en het zijn prima lieren. ook eenvoudig in onderhoud. Kijk uit met demonteren als je de ring met naalden er af haalt. Er zijn mogelijk een paar losse bij die er uit kunnen vallen.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

demonteren barbarossa lieren 20 nov 2008 21:35 #49966

  • Kokkel
  • Kokkel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Hoi allen,

ik heb zo een aantal waardevolle tips gekregen. Omdat er wel verticaal beweging in de trommel zit ga ik toch nog maar eens voorzichtig proberen de trommel te liften (met uiteraard de borgschroef los). En ja, voorzichtig met de rollagers, veertjes e.d. is me bekend. Ik plak eerst maar eens een plastic zak strak om de voet van de lier. Springt het weg, dan in ieder geval niet ver en niet zoek.

Groeten,
Michiel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 20 nov 2008 22:12 #49970

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9740
Succes! En laat je je ervaringen even horen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

tips 02 okt 2009 17:59 #92072

Bij deze wil ik toch even posten in dit onderwerp ondanks dat het oud is, omdat ik vandaag met een schipper heb gesproken die dit merk lieren op zijn boot heeft.

Hij zei dat het geen enkel probleem is om deze lieren te onderhouden, zelfs niet als je op volle zee zit. Hij kon gewoon de lier optillen, invetten en schoonmaken, en weer terug in elkaar zetten zelfs bij zeegang.
Dit in tegenstelling tot lewmar, waar allerlei veertjes weg kunnen springen...
Toch wel handig om te weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 05 okt 2009 07:52 #92352

Van de winter wil ik mijn barbarossa lieren ook schoon gaan maken.

Nu hoorde ik laatst dat er voor harken/barbarossa lieren service setjes in omloop zijn (met oa palletjes). Iemand hier ervaringen mee en hoe noodzakelijk is dit (uiteraard eerst de staat inspecteren en als het versleten is vervangen, maar het gaat dus om het algemene geval)?
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 05 okt 2009 10:45 #92373

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Ligt er aan hoe er mee gevaren is en hoe ze onderhouden zijn. Palletjes vervang je meestal als ze gebroken zijn, dat gebeurt meestal bij een plotselinge grote belasting / ontlasting. Bijvoorbeeld als je in ene je stopper opengooit terwijl er spanning op je val staat, of als je val / schoot breekt. Maar ook bij het volkomen van een grote spi in harde wind nadat ie ingeklapt is geweest kan dit gebeuren, zeker als je ah draaien bent op het moment dat ie vol komt.

Verder slijten de palletjes wat bij langdurig gebruik, dat kan je snel genoeg zien. Op zich niet erg als ze een beetje gesleten zijn, zolang er nog maar een goede hoek in zit. Zorgen dat je een of twee setjes aan boord hebt voor het geval dat en bij onderhoud de schoongemaakte palletjes goed bekijken en dan besluiten of ze nog mee kunnen tot de volgende onderhoudsbeurt.

Bij een heel fanatiek gevaren wedstrijdboot komt 't bij Lewmar-lieren meestal neer op ieder half jaar helemaal schoonmaken en weer oliƫn en invetten. Ene keer vervang ik dan meestal uit voorzorg het veertje, half jaar later de palletjes. Bij Harken-lieren gaat die boel allemaal een stuk langer mee en ook minder snel kapot als ie op z'n donder krijgt. Hangen niet voor niets ook veel meer setjes voor Lewmar dan voor Harken in de winkels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 05 okt 2009 13:12 #92399

Ik zal eens kijken wat ik moet hebben en dan maar eens aan de grote schoonmaak beginnen!

Wordt ook nog flink wat werk, ik heb namelijk zo'n vermoeden dat het allemaal een vastgeklonterde bende is daaronder!! Het zijn ook nog eens een paar lieren: 2x 46.2ST 2x 41.2ST 2x40ST 1x40 1x30 2x7st
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 05 okt 2009 19:49 #92488

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Dat is een boel werk ja! Selection waar ik weleens op geweest ben had er maar 6, twee voor de genua, 2 voor de bakstagen en twee vallieren, maar dit is andere koek!

Wel handig, een liertje extra komt altijd van pas.

Zorg wel dat je de onderdelen van de verschillende lieren niet door elkaar haalt. Dus niet bij elkaar in 1 bad wasbenzine gooien. Mocht je geen zin hebben om met de hand in een ondiep badje wasbenzine (verfrollerbakje) te gaan zitten kwasten dan kan je de hele bende trouwens ook in de vaatwasser stoppen zo heb ik me ooit eens laten vertellen. Misschien eens op 1 lier uitproberen, als 't werkt is 't super makkelijk voor al die andere lieren. Wordt 't niet goed schoon kan je 't alsnog met een kwast en wasbenzine doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 06 okt 2009 07:25 #92561

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Je moet ook zuinig zijn op de lierhendels van Barbarossa. Het zeskantige profiel ben ik nog niet nieuw tegengekomen in Nederland in de afgelopen 10 jaar. Tweedehands kun je ze misschien kopen maar met een lier er bij wat het flink duurder maakt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 06 okt 2009 07:33 #92563

Ik zal in ieder geval lekker aan de bak moeten! Eerst maar eens met eentje beginnen en daarna zie ik wel weer verder. Eigenlijk zijn de 41ST en 46ST lieren het belangrijkste aangezien deze relatief het slechste lopen.

Zover ik weet is het lierhendelsysteem gewoon standaard! Dus gewoon identiek aan het huidige systeem. Praten we over dezelfde lieren en hendels?

Volgens mij heb ik geen een barbarossa lierhendel maar van lewmar en van een onbepaald merk.

Mijn lieren zijn ook bijna identiek aan de harken lieren.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 06 okt 2009 08:24 #92581

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5670
Mocht je geen zin hebben om met de hand in een ondiep badje wasbenzine (verfrollerbakje) te gaan zitten kwasten dan kan je de hele bende trouwens ook in de vaatwasser stoppen zo heb ik me ooit eens laten vertellen.
Dat zou ik met moderne aluminium Harken trommels zeer zeker niet zomaar doen! Aluminium en vaatwasser is meestal geen goeie combinatie. Waarschijnlijk komt dat verhaal van chromen/bronzen lieren?

Sowieso is mijn kwaliteitsindruk van de modernste Harken selftailers anders dan de jouwe, maargoed die is gebaseerd op het al in de winkel gammel aanvoelen van de demo lieren, niet op jarenlang gebruik ofzo. Een oude bronzen Barbarossa die ik laatst in handen had daarentegen... zag er binnen en buiten uit en voelde aan alsof ie nog zeker drie mensenlevens mee kon ;)

Misschien dat er ergens tussen die twee in wat bezuinigingen plaatsgevonden hebben bij Harken/Barbarossa...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 06 okt 2009 08:37 #92584

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5670
Je moet ook zuinig zijn op de lierhendels van Barbarossa. Het zeskantige profiel ben ik nog niet nieuw tegengekomen in Nederland in de afgelopen 10 jaar. Tweedehands kun je ze misschien kopen maar met een lier er bij wat het flink duurder maakt.
De overgang op het "star socket" is iets van dertig jaar geleden? Dus alleen de oudere Barbarossa's hebben de afwijkende lierhendels, en deze Harkens zeer zeker niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 06 okt 2009 08:45 #92586

Sowieso is mijn kwaliteitsindruk van de modernste Harken selftailers anders dan de jouwe, maargoed die is gebaseerd op het al in de winkel gammel aanvoelen van de demo lieren, niet op jarenlang gebruik ofzo. Een oude bronzen Barbarossa die ik laatst in handen had daarentegen... zag er binnen en buiten uit en voelde aan alsof ie nog zeker drie mensenlevens mee kon ;)

Misschien dat er ergens tussen die twee in wat bezuinigingen plaatsgevonden hebben bij Harken/Barbarossa...

Laten we hopen dat het degelijk spul is en ik gelukkig wordt van een blik aan de binnen kant! Nou ja gelukkig na de nodige uren schoonmaken dan. Op alles worden bezuinigingen doorgevoerd dus het zal me niets verbazen. Overigens heb ik wel aluminiuim behuizingen maar verchroomde bronzen "armen".

Ik ga in eerste instantie voor het oude handwerk daarna zie ik wel weer verder. Waarschijnlijk is alles zo vast gaan zitten dat het wel een paar dagen magen weken!
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 30 dec 2009 12:13 #106870

Ik heb de eerste lier (46.2st) gister helemaal uit elkaar gehaald en schoongemaakt. Ze waren heel erg smerig, het verbaasde me eigenlijk dat ik eigenlijk geen slijtage kon waarnemen na het verwijderen van de vuillaag.

Ik wil ze weer gaan monteren en heb lewmar lierenvet maar om verkleving van de pallen te voorkomen moet je dit niet gebruiken bij je palletjes. Wat gebruiken jullie hiervoor? De standaard geadviseerde olie of een goedkopere variant? Een busje met olie zijn niet de kosten maar verhoudingsgewijs rekenen ze weer een idioot bedrag voor zo'n klein busje.

Mbt de veertjes in de palletjes. Hierop zijn eigenlijk geen ook slijtage sporen te zien maar heb wel eens een advies gelezen bij bv andersen lieren dat je deze om de 2 jaar moet vervangen. Kortom gelijk maar vervangen?

Ik wil ze eigenlijk niet allemaal tegelijk uit elkaar trekken en vroeg me af of ik kan verwachten dat al deze veertjes van de hele serie identiek is (globaal zelfde bouwjaar en van barbarossa) ik verwacht aan de hand van de tekeningen namelijk van wel. Ik heb niet alle tekeningen maar varierend van 41.2st tot 15st worden dezelfde veren gebruikt (zelfde artikel nummer). Ook lijkt met het uit het oogpunt van massaproductie wel efficient voor de fabrikant.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 30 dec 2009 12:57 #106879

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Palletjes bij mijn 33 jaar oude Barbarossa lieren zijn nog nooit vervangen. Voor de smering doe ik gewoon DW40 op de palletjes en de veertjes.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 30 dec 2009 13:01 #106881

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Proost schrijft:
Palletjes bij mijn 33 jaar oude Barbarossa lieren zijn nog nooit vervangen. Voor de smering doe ik gewoon DW40 op de palletjes en de veertjes.
Ik zit me net te bedenken dat er ook teflonspray voor gebruikt kan worden. Wel uitkijken als je
spuit met verspreiding op de lak.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 30 dec 2009 13:02 #106882

Palletjes zijn ook helemaal goed. De veertjes heb je dus ook nooit vervangen?

Ik neem aan dat het een typefoutje was en je wd40 bedoelt?

edit: Als advies praten leveranciers vaak over een wat dikkere olie dan een olie zoals wd40 zodat het wat beter op de locatie van de pallen en veertjes blijft. Een teflon based olie zou ook kunnen werken.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Laatst bewerkt: 30 dec 2009 13:09 door Julius254.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 30 dec 2009 13:31 #106885

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Inderdaad WD, de veertjes zijn niet vervangen.
Teflonspray kun je dacht ik ook kopen in fietswinkels. Wordt o.a. gebruikt voor het smeren van de ketting.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 22 juni 2010 12:26 #134384

Ondertussen 6 lieren uit elkaar en in elkaar gezet nog 4 te gaan maar deze moeten nog van het dek af.

De lieren waren verschrikkelijk smerig met zand, uitgedroogd vet, zout, kalk. Erg veel rotzooi. Alle selftailers waren in goede staat en zijn nu weer als nieuw bij twee standaard lieren waren de naaldlagers een klein beetje gaan rotten met het aluminium huis. Na de kalkresten te hebben verwijdert (simpelweg met antikal en daarna goed naspoelen) ervoor gekozen ze weer netjes in elkaar te zetten en het licht aangetaste huis te laten voor wat het is. Er zit verder geen speling op en zitten weer goed in het vet. Ik denk dat een etsende primer zo snel weer door zal slijten dat dit alleen maar extra vuil in het huis oplevert en kies ervoor ze gewoon af en toe open te maken om te controleren en af en toe af te spoelen met zoet water en even extra in de gaten houden maar verwacht niet te veel problemen aangezien de aantasting beperkt is.

Enkele veertjes zal ik nog moeten vervangen aangezien er toch enkele afweken van de gewenste vorm en een enkel pootje was afgebroken. Palletjes vervangen blijkt onzin aangezien deze zo goed als niet aangetast worden ook bij de slechtst onderhouden lieren niet.

Nu nog 2 grote ST en 2 kleine ST lieren te gaan maar deze moeten nog van het dek. Van de winter of vroeg in het voorjaar gaan ze er overigens pas weer op.

Mocht je niet zitten te wachten op lier onderhoud en een beetje "angstig" zijn om die dingen uit elkaar te halen. Wil ik jullie in ieder geval aanraden om op zijn minst het huis er even af te halen en controleren of er geen kalkvorming is zoals iedereen weet blijft rvs en aluminium een waardeloze combinatie en je kan er maar beter op tijd bij zijn.
Groeten,
Julius
W570, Spaekhugger, Jeanneau Selection
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Barbarossa (Harken) lieren demonteren 24 juni 2010 15:24 #134760

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Het enige wat bij mijn Barbarrossa lieren vervangen zou moeten worden is een zeer dunne kunststof schijf, die onder de naalden zit. Ik denk dat het dient om de rolkoppen niet te laten invreten. Het is dat ik niet weet wat voor materiaal het is anders zou je kunnen proberen het zelf te maken.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl