roblisto schreef :
dat is de maat die gegeven wordt voor wedstrijden. Bij grote schepen die met een spi-boom werken die altijd aan één kant aan de mast blijven zitten is dat ook de maximale maat: bij gijpen blijft de boom aan de mast vastzitten en moet onder het voorstag door 'dippen'om aan de andere kant van de boot te komen.
Bij kleinere boten is een spiboom wel uitgevoerd als een double-ender; aan beide kanten zit hetzelfde beslag. Gijpen doe je dan anders: schoot uit de spi, spi los van de mast, oude 'mast' kant van de spi doorsteken naar de oude lij-kant, hier schoot aanpikken, andere kant van spiboom aan mast, grootzeil gijpen klaar.
Als je met het laatste systeem werkt dan kan je boom wel iets langer zijn. Vaar je eenheidsklasse dan kan dit diskwalificatie opleveren.
Gr Rob
Kleine nuance op de "dip-gijp"
Doordat je de mastkant van de boom op de rails ophijst, kan de spiboom ook best iets langer zijn dan de j-maat!
Groeten,
Johnnie