ErikSnel schreef :
Volgens ORC zou je stormfok de volgende maat moeten hebben: " a storm jib of area not greater than 5% height of the foretriangle squared, and luff maximum length 65% height of the foretriangle ".
Mijn ervaring reiikt niet verder dan windkracht 9 en dan voldoet dat nog uitstekend. Maar als je echt voor de ergste stormen voorbereid wil zijn, dan hoor ik van ervaringsdeskundigen toch nog een stuk kleinere maten, ongeveer de helft van de ORC regel. Erik de Jong kan je dit ongetwijfeld precies vertellen!
Dit is inderdaad de standaard regel die de ISAF hanteerd voor offshore wedstrijd boten als MAXIMALE maat. In de praktijk is dit echter veel te groot als overlevingszeil. Volgens de ISAF regels, zou ik een stormfok van ik meen 24m2 mogen hebben, maar ik wist uit eerdere ervaring al dit dit echt veel te groot is, ondanks dat de boot ruim over de 20 ton weegt. Toen ik de zeilen voor de boot heb gemaakt, heb ik dus ook de stormfok kleiner gemaakt, die is nu 16m2.
In 2010 zijn we daarmee de Atlantische Oceaan over gezeild, maar dan via de moeilijke weg, noord van Schotland langs, zuid van IJsland en Groenland en dan over de Grandbanks naar zuidelijk Canada. Dat is een tocht die tegen de heersende wind en stroom in gaat, dus dat was feitelijk een kruisrak van ruim 2000 mijl, die gepaard is gegaan met zeer veel wind. Op dat tochtje hebben we dus mooi kunnen experimenteren met zeilvoereing, en we hebben uiteindelijk, noodgedwongen, 3x 18 uur met alleen de stormfok aan de kotterstag gevaren. Bijliggen etc. was er nog niet bij, zelfs niet toen de wind aantrok tot ruim 50 knopen continue met nog sterkere vlagen. Toen was echter die 16m2 veel te groot, ondanks dat de boot tijdens die oversteek 22 ton woog, en de fok al aanzienlijk kleiner was als wat de ISAF als maximum hanteerd.
Na die tocht heb ik dus besloten om er nog een tweede stormfok bij te maken van 8m2 voor als we weer eens zo'n bries tegen het lijf lopen.
Wij hebben geen rolzeilen, en het reven gaat in deze stappen: voorzeil: van 160m2 naar 83m2 naar 40m2 naar 16m2 naar 8m2. Het grootzeil gaat van 68m2 naar 45m2 naar 31m2 en dan een trysail van 20m2.
In de praktijk is dit optie genoeg om een goede balans te zoeken. Voorzeil in oppervlakte halveren tijdens het wegnemen/reven vind ik in de praktijk erg prettig werken mits je niet aan het racen bent. Doe je dat in kleinere stappen, dan ben je continue aan het werk.
IPV de ISAF rules gebruiken, zou ik de stormfok eerder relateren aan het bootgewicht. Voor een rondje Atlantic zou ik om en nabij de 0.7-0.75m2 per ton bootgewicht aanhouden. Wil je wat serieuzer oceaanwerk gaan doen (dus buiten de passaat winden), dan zou ik daar een tweede fok van slechts de halve grootte bij doen. Wij hebben het al moeten gebruiken, en de boot is nog maar 5 jaar in de vaart.
En reven van een dergelijk zeiltje niet aan beginnen! gewoon een lapje oranje doek van 320 grams doek volstaat op een 29 voeter.
Hier een foto van ons Trysail en ons stormfok, gewoon om een beetje een idee te krijgen hoe belachelijk klein dergelijke zeilen eigenlijk zijn (foto is van de grote stormfok, de kleine hadden we toen nog niet), let ook op de voorloper op de halshoek van de stormfok, die wil je echt hebben om de overkomende zeeen onder het zeil door te laten gaan, en om een aangeslagen stagfok gewoon te kunnen laten liggen als het moet:
Bijlage 09071821_2014-04-04.JPG niet gevonden
Bijlage 09071817_2014-04-04.JPG niet gevonden