Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: first 31.7

first 31.7 25 apr 2014 11:11 #509185

  • brigand
  • brigand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7

Bijlage foto_2014-04-25.JPG niet gevonden


Goedemiddag allemaal,

Ik heb een first 31.7 met een mastval van 65cm en een prebend van 5cm.Mijn mast staat in het achterste gat van de mastrail, dwz de opening het dichtst tegen de tafelpoot aan.Graag zou ik dit willen wijzigen en deze in de middelste opening plaatsen, mijn voorstag zou dan ook in de voorste gat komen ipv de middelste opening.
Dit zou ik als volgt willen uitvoeren:--backstag onder spanning plaatsen--verstaging V2 handlos--backstag los--verstaging V1 handlos--voorstag los--fokkeval beetje aanspannen--mastspie-aantrekker los plaatsen (staat boven de tafel)--mast verplaatsen naar de middelste opening en vast zetten--voorstag naar midden en V1,V2 op spanning zetten. B) Draadtige handvast zetten boven de tafel.
Graag uw opmerkingen hierover ,bedankt nog!
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 25 apr 2014 11:17 door brigand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 25 apr 2014 14:22 #509231

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
De topwartel van je Furlex is wel wat groot :cheer:
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 25 apr 2014 14:22 #509232

Welkom op dit forum.

Waarom wil je de mast verplaatsen?
|Jeanneau Sun Odyssey 29.2|Sailhorse|Finnjol|Flying Junior|
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 25 apr 2014 14:25 #509233

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Maar ik denk dat je beter weet hoe het allemaal op je eigen boot zit, dan de meesten van ons hier op het ZF
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 25 apr 2014 14:26 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 25 apr 2014 17:46 #509289

  • brigand
  • brigand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Hoy, de mastval is 65cm,normaal moet deze tussen de 30 en 60 cm zitten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 25 apr 2014 18:41 #509307

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
backstag = achterstag ?
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 25 apr 2014 18:57 #509311

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Zou het niet veiliger zijn als je alle stagen losser draait, maar wel vast laat aan de boot?

Met de achterstag aangedraaid en de voorstag los kan hij nog altijd achterover. Als je na het verplaatsen van de mast naar het middelste gat eerst de boel weer aandraait en pas dan de voorstag los haalt/verplaatst zit de boel weer aardig goed vast en heb je misschien geeneens een val nodig ( al zou ik die toch bijzetten voor het geval dat.......).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 26 apr 2014 03:06 #509342

brigand schreef :
Hoy, de mastval is 65cm,normaal moet deze tussen de 30 en 60 cm zitten..
En dus klopt je redenering volgens mij niet en wordt je mastvalling alleen maar groter als je alleen de mastvoet naar voren verplaatst. Je mastvalling naar voren brengen kan alleen maar door je mast rechterop te zetten door je voorstag naar voren te verplaatsen en je achterstag langer te maken ( lossen) en je zijstagen te lossen.
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 26 apr 2014 06:33 #509367

  • brigand
  • brigand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Goedemorgen,

Zodus: V2 en V1 handlos,vervolgens achterstag beetje los voorstag vast laten staan,tige boven de tafel lossen en vervolgens de mast verplaatsen naar het middenste gat van de mastrail?
De mast vast zetten in de rail,voorstag vooruit plaatsen en V1 V2 op spanning zetten.
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 26 apr 2014 06:35 door brigand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 26 apr 2014 07:11 #509371

  • brigand
  • brigand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
jawel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 26 apr 2014 09:37 #509395

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
brigand schreef :
Goedemorgen,

Zodus: V2 en V1 handlos,vervolgens achterstag beetje los voorstag vast laten staan,tige boven de tafel lossen en vervolgens de mast verplaatsen naar het middenste gat van de mastrail?
De mast vast zetten in de rail,voorstag vooruit plaatsen en V1 V2 op spanning zetten.

Jep, lijkt me een strak plan zo. Voor je alles weer vast zet even kijken of de nieuwe valling klopt met je plan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 26 apr 2014 10:04 #509399

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Voor het verzetten van de mastvoet moet alles echt heel erg los, niet een beetje maar een boel.. Makkelijkste is om vervolgens een lijn onderaan om de mast te knopen en die naar buiten naar een lier te leiden. Kan je heel rustig en gecontroleerd de mast naar het andere gat trekken. Maar een bemanningslid aan voorstag of genua- / spival laten sleuren kan ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 13 mei 2014 06:08 #514549

  • brigand
  • brigand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Hoy,
correctie,

Bij sommige boten is er een verschil tussen
het achterstag en backstag.
Als ik goed voor heb zit de backstag +- 1 meter lager..
mvg dirk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 13 mei 2014 11:21 #514644

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8248
Klopt. Ook is een achterstag iets wat je gewoon laat zitten, een bakstag (zonder c), wissel je iedere keer als je overstag gaat.

Boten met een heel erg uitgebouwd grootzeil kunnen niet echt een achterstag hebben: bij iedere overstag/gijp moet het zeil er voorbij. Ik ken de F31.7 niet goed, maar ik kan me voorstellen dat ze het daar zo geregeld hebben. Het is een echte racebak.

Ook een van de weinige schepen van ongeveer mijn grootte die echt serieus sneller is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 13 mei 2014 15:53 #514705

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Joop66 schreef :
Boten met een heel erg uitgebouwd grootzeil kunnen niet echt een achterstag hebben: bij iedere overstag/gijp moet het zeil er voorbij. Ik ken de F31.7 niet goed, maar ik kan me voorstellen dat ze het daar zo geregeld hebben. Het is een echte racebak.

Ook een van de weinige schepen van ongeveer mijn grootte die echt serieus sneller is.

De First 31.7 heeft geen bakstagen maar een gemakkelijk vertrimbaar achterstag, bedoeld om de mastbuiging te controleren en te voorkomen dat de mast voor de wind voorover gaat.

De uitbouw van het grootzeil is niet zo groot dat deze door het achterstag serieus wordt gehinderd, dat geeft geen problemen.

Qua plaatsing van de mastvoet, deze moet absoluut in het middelste gat, het achterste gat veroorzaakt teveel prebend. Je kan gewoon alle stagen losnemen en vervolgens de voet verplaatsen met een hefboom. Het is een doorgestoken mast die prima blijft staan als de verstaging los is.
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: first 31.7 15 mei 2014 03:51 #515108

  • brigand
  • brigand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7
Bedankt voor de info!
De voorstang zet ik dan best
in het voorste gat vermoed ik?
Ik heb 3 posities..
Kan ik naderhand de verstaging onder
spanning zetten met een duimstok, of
beter met een spanningsmeter?
V1 en D1 op 20% (of 15%?) van de breeksterkte?
V2 en D2 handvast?

bedankt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.158 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl