nu zal je er geen gedoe mee krijgen want ze zijn er niet zo heel streng, maar in het boekje van de Brio staat dat een 'voorstagbevestiging die verstelbaar is niet is toegestaan' (of woorden van die strekking, ik heb het boekje even niet bij de hand)
Dat viel me op omdat we ons ook niet aan die regel hielden. Ik haalde de achterstagspanner van mijn clever, papagaaisluiting van de huurvalk demonteren, dynema lijn aan voorstag maken en door het oogje van het boegbeslag en dan de achterstagspanner aan het dynemaa lijntje naar de mastvoet. Werk als de brandweer. Zo voeren we al een jaar of wat en ineens viel mijn oog er op dat het niet mag.
maar ja, 'dolconstructies' mogen volgens datzelfde boekje ook niet, en we hebben eens eenb rio gehad met vrijwel geen wind. Op de foto van de winnaar zat deze te roeien met een grote peddel aan de vaarboom, vaarboom gefixeerd aan een liertje en dan achterstevoren in de boot zitten om te roeien. En dat is volgens mij een dolconstructie.
je zou jouw constuctie nog kunnen verbeteren door er een vertraging in te bouwen. Al leg je maar een lijntje van de kikker naar voren, door een blokje aan de strijklijn en weer terug. Wel even pielen met de lengtes;, anders wil de mast niet helemaal plat of helemaal overeind. De vertraging heb je echt nodig om een beetje spanning op je voorstag te krijgen. Je kan ook met een dubbele lijn werken, met het ene deel zet je de mast overeind, lijn op de kikker en in het andere eind van deze lijn een kort stukje met grote vertraging voor het opspannen.
van dat zijdelingse steun-probleem heb je niet heel veel last: een valk geeft de stagen ook wat naar achteren staan en als de mast achterover komt dan wil ie ook naar links of rechts. Vooral allemaal midden in de boot blijven staan, het zijn maar een paar tellen.
als je nog brio-peddels zoekt: ik heb er nog twee, gratis:
met een kleine peddel kan je geen kracht zetten, een sneeuwschep breekt.
we maakten bij de valk ook nog het onderlijk instelbaar en we fabriekten een neerhouder. (en die laatste hoort ook niet op een valk)
Gr Rob