Esther
Ik snap je aanpassingen en vraag in het andere topic; in de basistheorie wordt je geleerd dat loef/lijgierighied komt door de positie van het zeilplan en dat reven een zonde is.
De waarheid is echter zo veel breder. Dat zeilplan heeft meneer Hoora al voor je naar gekeken. Hou het standaard. Je masttrim doet met name bij licht weer wat aan de loef/lijgierigheid.
Loefgierigheid; is dat bij grote helling? Dan helpt daar geen masttrim aan. Helling verminderen is het devies, dus óf een extra persoon op de rand, óf reven, of:
Hoe staan je zeilen er bij? Kijk eens naar de mogelijkheden het zeil strakker op te spannen langs giek en gaffel, en zet de klauwval beter door. Je zeil wordt vlakker en de bolling gaat naar voren. Meer voortstuwing en minder druk is het resultaat. Zorg daarnaast nog voor een bijzonder strak voorstag en je herkent je boot niet meer terug als dit het euvel was.
Reven is bedoelt om beter en dus sneller te kunnen varen bij meer wind. Je bent maar in je eentje, dus je moet sneller reven. Reven is niet voor mietjes, reven is voor slimme zeilers, mits het rif goed gezet is (onderlijk goed op spanning).