Na de trimclinic en nog eens even kritisch naar mijn verstaging kijken ben ik er wel achter.
Het spul staat te slap.
Dat moet dus anders, de spanners zitten met ringetjes geborgd, niet goed volgens vele.
Afstellen is het devies.
Splitpennen, tapen, diverse mogelijk heden bekeken, nee dat is te bewerkelijk.
De oplossing, smartpins, wel even een investering, zo,n dike 40 eur voor 12 pennetjes, maar dat verdient zich wel terug in montage en afstel vreugde, dat is ook wat waard.
Dat blijkt al snel, met 16 knts aan de wind hangt de lijboel los, niet goed.
Pennetje er uit en draaien maar, ondertussen zeilt het bootje lekker door.
Door de wind en de ander kant, wel even slagen tellen natuurlijk, pennetjes er weer in en klaar, dat bedoel ik.
Het spul staat nu aardig strak, maar de vraag blijft, hoe strak?
Meten is weten, een stag spanningsmeter dus, maar die dingen met een veertje zijn duur en naar verluid nog on-nauwkeurig ook.
De Selden Ruler Methode, dat is simpel en doeltreffend volgens de kenners.
pagina 28&29
Hiervoor is een meetlint of duimstok van twee meter nodig, kom daar maar eens om.
Je kan een rolmaat uit elkaar slopen, maar hoe tape je dat dan een beetje knap vast, blijft behelpen mijns inziens.
Wat ik nodig heb is een profieltje van exact twee meter welke om de stag van 6mm past , bovenin vasttapen emn meten maar.
Het profiel is snel gevonden bij de Hornbach voor een paar euro.
Op de boot maar eens geprobeerd, eerst op de achterstag, maar het tape houdt het meetprofiel niet goed op zijn plek om van een betrouwbare meting te kunnen spreken.
Er moet dus een betrouwbaar klembeugeltje op welke snel en goed vast gezet kan worden op de staaldraad, zonder deze te beschadigen.
Waar ik direct aan denk, de onvolprezen hydroliek beugeltjes, deze bieden vele montage mogelijkheden en zijn simpel te bewerken.
Uit het grote magazijn twee maten mee genomen 10mm en 12mm.
Hierna mijn intrek genomen in het schuurtje.
De 10 mm lijkt goed te voldoen en met de vierkant vijl de twee helften passend gemaakt op het profieltje.
Nu komt mijn gouden kistje met schroefspul weer eens goed van pas, alles van m3 tot m6 onder handbereik.
Met een m3 boutje de eeste helft vastgezet op het alu U,tje
Daarna een m4 draadje getapt door het PP van het klemmetje en het alu, dit geeft net genoeg vlees voor het fixeerboutje.
Dit boutje pakt straks de staaldraad vast, heeft dus niet veel te houden en mag ook niet te vast.
Het tweede halve deeltje wordt nu de druktaats, ook hier komt een m4 boutje als een soort aambeeldje.
Nu nog twee m6 boutjes in de orginele montage gaatjes, deze zet ik vast met m6 koppelmoeren, dat zijn die verhoogde moeren.
Op deze wijze monteert het straks heel makkelijk zonder gedoe met 10mm dopjes, die de vervelende neiging hebben om zomaar overboord te verdwijnen.
Resumee, geinvesteerde tijd 1 uur,(ex denkwerk)materialen nog geen 10 euro,s.
Of het werkt, dat gaan we dit weekeinde zien. de mast ligt er nu nog even naast.
De kapiteinse aan het werk als tuiger.
Zelf heb ik mij bezig gehouden met de herziening van de masttop.
VHF antenne, Protenna op eveneens gefabriekt uithoudertje.
Aquqa Signal 34 LED tricolore.
Verse Windex.
Raymarine masttop set, ook vers, oude was overleden.
Oja omdat ze zo mooi is, ook op het droge.........