Er is een wezenlijk verschil in een vleugel en een zeilprofiel.
Een vleugel die aan een vliegtuig zit is bedoelt om lift te geven, zoveel als maar mogelijk haaks op het profiel.
De voortstuwende kracht wordt niet gegenereerd met dit profiel, maar met de motor, of bij zweefvliegtuigen door de zwaartekracht.
"Dikte" van het profiel geeft meer lift.
De snelheid van de langsstromende lucht bepaalt het profiel van de vleugel.
Bij vliegtuigen is die snelheid altijd hoog. En stuurbaar door meer motorvermogen te geven, of door snelheid aan te duiken wanneer het een zweefvliegtuig betreft.
Bij zeilbootjes willen we zoveel als maar mogelijk een kracht in de richting van lengte as van ons scheepje.
Dat is een verschil van 90º in richting.
De snelheid van de langsstromende lucht is laag en variabel.
Daar zou de kromming van het profiel meer van invloed kunnen zijn
Dit vraagt om een ander profiel, al lijken ze zo op het eerste gezicht wel veel op elkaar.
Waarmee ik niet wil zeggen dat het één het ander geheel uitsluit.