Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Softwing

Softwing 28 mei 2014 06:56 #519024

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Naast de harde wings zoals op de AC72 boten, zijn er ook Softwings in ontwikkeling voor de 'gewone' man :)

In Zweden is een bedrijfje dat dat ontwikkeld, ziet er best goed uit al:


Meer info op hun facebook pagina: www.facebook.com/SoftWingSailingSystems?fref=photo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 07:54 #519036

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
dat is in theorie toch gewoon de zelfde techniek als hoe ze vroeger vliegtuigen bouwden? latjes met doek eroverheen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 08:40 #519044

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Alleen nu dan wel reef en strijkbaar
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 08:42 #519047

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
oh op zo'n manier soft, ja nu zie ik het ook. voor 'de gewone man' wel zo handig als ze ook hijs/reef baar zijn ja.

Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 08:51 #519048

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12597
Aernoudt schreef :
Alleen nu dan wel reef en strijkbaar
Zo te zien op de zelfde manier als de Chinese jonken het al een paar duizend jaar doen.
Laatst bewerkt: 28 mei 2014 08:52 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 09:03 #519052

Op boot dussel lag de seascape met met een softwing. Begreep dat ze het maar moeilijk goed aan de praat kregen en nog geen voordeel konden halen tov een conventionele tuigage.
Voor mn nieuwe cat heb ik ook een tijd zitten stoeien met het plan. Ik hou de ontwikkeling scherp in de gaten, nu vind ik ze technisch nog te complex en te veel gedoe. Maar het idee is goed en de materialen worden snel beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 09:11 #519054

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Reven is met een wing natuurlijk totaal zinloos, maar kunnen strijken is wel erg prettig!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 09:40 #519066

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
1,5 jaar geleden was het in Dusseldorf ook bij Onesails. Ik heb toen nog vrij lang met de Israëlische ontwerper en zijn zoon zitten praten, ook alle trimmogelijkheden bekeken, je kan behoorlijk veel aan het profiel trimmen, o.a. ook de angle of attack. (voorzijde naar loef toe)

Misschien iets voor een nieuwe trimclinic?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 09:46 #519067

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik las laatst ergens iet sover deze "ontwikkeling". Er blijkt dus in frankrijk al iemand te zijn die hier al tientallen jaren mee bezig is. Doordat er nu een grote productieyard is die het introduceert krijgt dat ineens ene vlucht en lijkt he talsof het iets nieuws is!

Wel grappig...

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 09:47 #519068

Grappig maar complex!

Kan iemand in Jip en Janneke taal uitleggen waarom een symmetrisch vleugelprofiel (met dikte dus) effectiever kan werken dan een asymmetrisch, oneindig dun profiel (zoals onze zeilen)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 09:58 #519073

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Afbuiging aan lij en aan loef is niet meer gelijk. Nu zit je mast voor je zeil als storende factor, bij een wing is het geïntegreerd.

In de jaren 70 / 80 is al geëxperimenteerd met dubbele zeilen, gehesen aan beide zijden van de mast. Dat was beduidend efficiënter dan een enkel grootzeil midden achter de mast. Maar ook duur en onhandig.

Zo'n wing is daarnaast volledig te trimmen. Waar je bij je zeil afhankelijk bent van de wind die het in een bepaalde (wel te beïnvloeden) vorm blaast heeft de wing altijd de vorm die je zelf instelt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 10:11 #519075

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
Dat Omer wingsail (van die Israeli's) gaat ook al een jaartje of 5 mee geloof ik. Hebben ze nu ook op een Beneteau gezet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 10:34 #519083

Er is een wezenlijk verschil in een vleugel en een zeilprofiel.

Een vleugel die aan een vliegtuig zit is bedoelt om lift te geven, zoveel als maar mogelijk haaks op het profiel.
De voortstuwende kracht wordt niet gegenereerd met dit profiel, maar met de motor, of bij zweefvliegtuigen door de zwaartekracht.
"Dikte" van het profiel geeft meer lift.
De snelheid van de langsstromende lucht bepaalt het profiel van de vleugel.
Bij vliegtuigen is die snelheid altijd hoog. En stuurbaar door meer motorvermogen te geven, of door snelheid aan te duiken wanneer het een zweefvliegtuig betreft.

Bij zeilbootjes willen we zoveel als maar mogelijk een kracht in de richting van lengte as van ons scheepje.
Dat is een verschil van 90º in richting.
De snelheid van de langsstromende lucht is laag en variabel.
Daar zou de kromming van het profiel meer van invloed kunnen zijn

Dit vraagt om een ander profiel, al lijken ze zo op het eerste gezicht wel veel op elkaar.

Waarmee ik niet wil zeggen dat het één het ander geheel uitsluit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 10:36 #519084

Wing is niet symmetrisch hoor! De achterkant zijn eigenlijk gewoon twee grootzeilen naast elkaar en kunnen dus gewoon asymmetrisch getrimd worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Softwing 28 mei 2014 10:54 #519091

Met camber dus? Dan heb je wel heul veul trim mogelijkheden. Wel een goed idee om van een sterk verstorende mast af te komen!

Thx voor de uitleg in de posts hierboven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.142 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl