Ik ben aan het verkennen of ik mijn rolgrootzeil kan verwijderen.
Vanaf het begin ben ik dat ding al meer dan zat. Primair zit mijn frustratie voornamelijk in het uitrollen. 9 van de 10 keer komt het zeil er niet goed uit. Als tweede zal dat ding echt heel veel gewicht hebben op de verkeerde plaats. Meer dan een fabriek in mast furling.
Ik ben mijn opties aan het bekijken. Omdat ik een nieuw grootzeil wil aanschaffen lijkt het nu mijn kans om het aan te pakken.
Maar ik twijfel, wellicht is het uitrol probleem opgelost met een nieuw vlak(er) zeil.
Nu wil ik geen discussie starten hoe slecht een rolgrootzeil is. Ik ken de nadelen en het gemis van goede trim.
Ik wil gewoon een boodschappenlijstje maken, wat gaat dit grapje naast een nieuw zeil dat voor een traditionele oplossing duurder is kosten.
De twee offertes voor een gelat zeil met cunningham en een rolgrootzeil is binnen. Verschil is ~ 400 euro.
Verder kan ik mij bedenken dat er nog de volgende zaken nodig zijn:
- Leuvers (of een kar systeem?)
- reeflijnen
- lazy jack systeem
- ik denk iets bij het lummelbeslag?
Wellicht lezen jullie het al, ik heb niet zoveel ervaring met een niet rol grootzeil.
Ik heb al zitten spieken bij selden voor een kar systeem zoals een RCB naast dat systeem lijkt mij dat ik ook de zeilmaker hierin moet betrekken. En welke kosten neemt dat met zich mee? Kan ik ook eerst uit de voeten met "leuvers" om later als ik groot ben het te vervangen voor een kar systeem.
Naast het bootschappenlijstje om de haalbaarheid qua kosten te inventariseren. Heb ik ook nog een constructieve uitdaging dat ding zit gepopnageld met heeeeel veel popnagels aan de mast. Naast dat het dus een gatenkaas is als dat rolding eraf is moet het ergens mee opgevuld worden. Keuze:
- Lassen
- gaten vullen met popnagels
Een hoop vragen dus. Even op een rij:
- Wat mis ik nu welke ik als dat rolding eraf is nodig heb voor een "normaal" systeem
- Leuvers of kar en kan dit achteraf nog
- Waarmee kan ik de gaten vullen.
En foto's:
De mast:
Bijlage WP_20140603_18_40_30_Pro.jpg niet gevonden
Lummelbeslag:
Bijlage WP_20140603_18_41_04_Pro.jpg niet gevonden
Bijlage WP_20140603_18_41_13_Pro.jpg niet gevonden