Zeil op torengetuigde 29 voeter. Heb ver uitgezeilde 150% genua op roller. Vele herstellingen, doek biedt geen structuur meer, heb alweer nieuwe scheur ontdekt. Vreselijk ding, ben er eigenlijk niets meer mee, hoog lopen kan niet, moet heel snel reven (inrollen) maar dan zit alle oppervlakte vreselijk hoog, in een vorm die je niet hebben wilt, dan hangt het schip op een oor, stampt en verliest het snelheid. Heb offerte gehad bij M sails, heel interessant. Was wel net te laat met mijn beslissing in voorjaarsaktie... Heb met zeilmaker M sails in gesprek ook overeengekomen 150% te verlaten? is tenslotte rolzeil op niks meer dan een toerjacht? dus het moet een beetje overall inzetbaar zijn... Ik ga terug wachten op voorjaarskorting, is te zot van nu ettelijke honderden euro's meer te besteden.... Maar voor het komende seizoen en reis, wat is wijsheid? Zeil verder laten oplappen (zal al snel weer tientallen euro s kosten, zoniet 100?)... Of... Ik heb de kans een FOK 1 op pees tweedehands af te nemen van een andere 29 voeter, voor hetzelfde geld (100)... Of is dat zot als tussenoplossing? Mijn belangrijkste vraag is, is de fok 1 echt te klein, zal het schip nog vooruit te branden zijn? Of zal dat een beetje hetzelfde effect geven als een high aspect ofzoiets, hoe gedraagt zich dat op het torentuig? Ik schat dat de fok 1 een meter korter is op het voorlijk en ook 1 meter korter op het onderlijk dan wat ik nu heb staan. Ik heb nog een andere optie, ik heb nog de 150% genua op leuvers die de vorige eigenaar eraf haalde toen hij roller installeerde... Het doek is ook niet meer in goede staat, maar het is nog niet gerepareerd geweest... Ik kan dat alweer voor dezelfde prijs laten op pees zetten voor de roller... Dus welke van de drie opties voor een seizoen lang intensief gebruik in Zeeland (waar je toch graag kan opkruiden in smal vaarwater!): genua nog maar eens laten oplappen, genua op leuvers leren ombouwen, of fok 1 overnemen en erop zetten? Ik voeg enkele foto's bij zodat jullie zich een beeld kunnen vormen van tuigage en het Gaastra zeil in aanbieding waarvan sprake.... Grtz!