Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hoog aan de wind

Hoog aan de wind 07 juni 2014 19:54 #522111

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Betreft: Kajuit zeilboot 30 voet Seamaster. Hoe komt het dat bij hoog aan de wind onze boot met de zeilen aan bakboord gemakkelijk tot minder dan 30° haalt terwijl wij onmogelijk met de zeilen langs SB aan 30° kunnen sturen. Windindex en electronische index werken correct. De mast staat perfect vertikaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 07 juni 2014 21:29 #522127

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
Romp en / of kiel niet helemaal in gelijke shape?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 07 juni 2014 21:51 #522132

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Heb je je windgever al eens opnieuw gecalibreerd. Ik vind 30 graden aan de wind erg hoog voor een seamaster. Zeil je dan op de andere boeg iets van 60, 70 gradn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 07 juni 2014 22:03 #522135

Eens beginnen met overstag hoek op GPS track te controleren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 06:18 #522152

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Hoe kan ik de overstag hoek op GPS track controleren ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 06:21 #522153

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Heb je je windgever al eens opnieuw gecalibreerd. Ik vind 30 graden aan de wind erg hoog voor een seamaster. Zeil je dan op de andere boeg iets van 60, 70 gradn?

Met zeilen aan Sb komen wij met moeite aan ongeveer 40°
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 06:42 #522156

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Vaar je op stromend water?
Is je dit opgevallen tijdens dezelfde trip?
Hoe was de golfslag over BB en hoe over SB?
Liep je schip de zelfde snelheid?
Genuarails op gelijke hoogte (en heb je dat na gemeten vanaf de voorstag)?

Ik denk dat het controleren met de gps even wat meer uitwerking vraagt. Gps geeft data over de grond en windmeters meestal schijbare winddata. Verzet door stroming en/of golfslag en verleieren heeft daar invloed op.

Hoewel de opmerking van Jouzers zeer zeker tot de mogelijkheden behoort is het ook meteen de meest dramatische. (Met plamuur en veel geduld ook weer op te lossen, maar das een volgend draadje).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 07:05 #522159

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Vaar je op stromend water?
Wij varen op de noordzee

Is je dit opgevallen tijdens dezelfde trip?
Hebben deze boot reeds een 4tal jaar en hebben dit steeds ondervonden bij elke overstag als wij zeer scherp willen varen en moeten opkruisen
Vanaf een goede 45° is de snelheid over beide kanten gelijk

Hoe was de golfslag over BB en hoe over SB?
Golfslag is dezelfde

Liep je schip de zelfde snelheid?
Bij 40° over SB lopen wij ongeveer even snel als 30° over BB

Genuarails op gelijke hoogte (en heb je dat na gemeten vanaf de voorstag)?
Uitlijning is perfekt en karren staan op dezelfde hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 07:46 #522168

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Misschien is het probleem juist dat alles over bb gelijk staat tov Sb. Dat betekent zelfde twist en dat is niet altijd goed!

Daarnaast kan het zijn dat de gever van het log niet in het midden van de boot zit, waardoor deze een snelheidsverschil meet over de verschillende boegen.

Groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 08:05 #522173

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
trotti schreef :

Daarnaast kan het zijn dat de gever van het log niet in het midden van de boot zit, waardoor deze een snelheidsverschil meet over de verschillende boegen.

Groeten.
Johnnie

Het gaat om de hoogte, niet om de snelheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 08:24 #522182

30 graden aan de wind kan alleen maar schijnbare wind zijn, en daar zit de snelheid in (de som van ware wind en bootsnelheid).
Je kan een boot met 30 graden schijnbare wind alle snelheden laten varen, tot en met (bijna stilliggen). Een nutteloze meting dus.

Daar heb je als meting dus niets aan, aan die schijnbare windhoek.
Een fatsoenlijke boot vaart op zijn best 45 graden aan de werkelijke wind. En die hoek wil je over beide boegen gelijk hebben.

Ga dat eerst eens meten: True Wind Angle hoog aan de wind over beide boegen, met de bijbehorende bootsnelheid.
Als je een goede windset hebt kan je zo de TWA uitlezen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 09:36 #522192

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Het gaat hier wel degelijk over schijnbare wind
Het probleem zit hem in het feit dat over BB op 30° alles vlot gaat terwijl over SB de zeilen klapperen. Zelfs de genua gaat dan soms back staan. Er kan dus niet op deze koers gevaren worden. Vanaf 45° schijnbare wind (windex in masttop) is alles normaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 09:40 #522195

Marc De schreef :
Het gaat hier wel degelijk over schijnbare wind

zoals ik al zei heb je niets aan een schijnbare windhoek.
Hoe meet je die overigens? Windset? Goed gecalibreerd, zowel in de lengterichting als de hoekaanwijzing? Welk merk? Waar staat die windsensor?

Het is natuurlijk simpel. De zeilen vertellen de waarheid, de meter maakt een meetfout. Op 30 gr AWA liggen met de genua bak dat kan niet bestaan.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 11:15 #522209

  • Big Time
  • Big Time's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1065
Soms kun je op 1 dag een flink verschil hebben tussen de hoogte tussen beide boegen a.g.v. windsheer. Dit treedt in mijn ervaring vooral op in het voorjaar (koud water) en bij wind tot ca. 10-12 knopen.

Maar als ik het goed begrijp bestaat het probleem al een paar jaar en staat de mast dwarsscheeps recht-verticaal.

Misschien moet je het onderwater zoeken: staan kiel en roer recht?

Verder windhoek op true wind angle instellen ipv. apparent. Apparent wind zegt niet zo veel want als je 30 graden apparent vaart, vervolgs een paar graden loeft waardoor je snelheid afneemt blijft je windhoek 30 graden apparent, zie ook de post van Baasklusje.

Andere controlevragen voor mogelijke oplossing van het probleem:
- Staan je genuarails en leiogen over beide boegen gelijk?
- Is je mast dwarsscheepsgezien 100% recht?
- Staan je zalingen aan beide zijden gelijk?

Verder is onderzoek van het probleem eigenlijk alleen te doen op vlak water (geen golfslag) zonder stroming.

Succes!
Vaurien - Yngling - Zeeton 24 - First 31.7 - J/109 - J/80
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Hoog aan de wind 08 juni 2014 14:02 #522230

  • Marc De
  • Marc De's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 74
Er staat een Simrad IS12 boven op de mast.
Deze week zal ik de calibratie van de meter eens nazien en vervolgens op TWA varen ipv schijnbare wind zoals gewoonlijk.

- Staan je genuarails en leiogen over beide boegen gelijk?
- Is je mast dwarsscheepsgezien 100% recht?
- Staan je zalingen aan beide zijden gelijk?
Bovenstaande is allemaal juist uitgelijnd
Jullie horen nog van mij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.145 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl