Happinez schreef :
Dit is de facebook-groep:
European Sailrite Sewing Machine Reseller
De persoon heet Ferrari Mario-sas en zijn mailadres:
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
De beste man heet gewoon Mario. Mario Ferrari. Bij elke zeilmaker, ongeacht merk (North, Doyle, Quantum you name it..) is deze meneer bekend. Ook ik ken hem goed. Hij is namelijk gespecialiseerd in machines voor de zeilamkers en levert deze wereldwijd. De andere grootheid in deze industrie zit in de UK.. en heet Ian, van Solent Sewing. Het is een wereld apart..
Mario verkoopt de originele Sailrite machines, als aanvulling buiten zijn "echte" machines", "niet de clones. Ik ga geen discussie hier aan of een clone ook voldoet.. dat is voor mij irrelevant.
@Orange Sunset: ja, ik werk denk ik met "beter gereedschap" o.a. de SOLENT OCEANMASTER XXL en de Solent SKZ-650. Al is stikken van een zeil eigenlijk heel erg 1900..
Het draait allemaal om de vraag wat je er mee wilt gaan doen.. ("wat reparaties en projectjes" kan van alles zijn).
Dat een Salrite voor mij niet voldoet, zegt weinig of het een goed of slechte machine is. Het is wat het is: een goedkope portable machine voor (vaak) de doe-het-zelver. Je vraagt naar alternatieven. Dan is de vraag toch eerst, wat wil je er concreet mee doen? Voor eenvoudig canvas werk (als dat al bestaat..) kun je in principe elke machine gebruiken die recht stikt en door het materiaal gaat.. al zal geen kappenmaker met een huis-tuin-en-keuken machine zijn werk
willen doen. Voor jachtzeilen ligt het weer wat anders. Groot of klein werk. Ook nieuw werk of reparatie, kan enorm uitmaken (oude zeilen zijn soms zo "hard" geworden.. dat je er met een SKZ-650 niet doorheen komt.. nieuw werk wil je weer zo min mogelijk vouwen etc.). Het is niet voor niets dat er 2 gespecialiseerde bedrijven zijn die de focus op zeilmakers hebben (Solent heeft een NL vertegenwoordiger, Mario Ferrari niet).
Op de ZF-meeting van een paar jaar geleden had ik de Sailrite meegenomen. Ondanks diverse materialen beschikbaar om te proberen (dacron, canvas, acryl etc) niemand die er achter kroop.. op 1 mevrouw van een ZF lid na. Die had de skills en repareerde ter plekke even haar zelf meegebrachte buiskap...
Dat deed ze vrij vlot en handig. En zowel meneer als mevrouw waren tevreden met het resultaat.. (oude kap, weer "bruikbaar"). Dus tja. Ik zou zelf eerder voor een kleine Dürkopp-Adler gaan, ook al komt ie vaak ook uit China..