Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zaling. Waarom wel of niet gepijld?

Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 22 juni 2014 20:26 #526359

Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom bij de ene mast de zaling gepijld is en bij de andere niet en wat de functie hiervan is?

Dank.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 22 juni 2014 20:46 #526372

  • H2O
  • H2O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1303
Een gepijlde zaling "duwt" door de spanning op de verstaging de mast naar voren en geeft de mast hiermee de gewenste buiging.

Jeroen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 22 juni 2014 23:59 #526410

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Dat ligt allemaal aan het tuigage.

Bij een sloep tuigage (voorstag tot de top) het het minder zin om gepeilde zalingen toe te passen. Daar zie je vaker een babystag, of extra onderwanten die naar voren staan.

Uiteindelijk gaat het allemaal om mastbuiging. Met gepeilde zalingen kan je de topwanten (of eigenlijk V's) gebruiken voor mastbuigen. Bij niet gepeilde zalingen heb je daar dus iets anders voor nodig (zoals de babystag of D's)

Voor verschillende tuigages, en hoe ze getrimd worden (en dus de verschillen ertussen) is de handleiding van Selden erg nuttig. (Googlen op selden rigging guide)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 06:02 #526419

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29526
DutchyMarkII schreef :
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom bij de ene mast de zaling gepijld is en bij de andere niet en wat de functie hiervan is?

Dank.

Bedoel je diamant verstaging?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 06:35 #526425

WADnWIND schreef :
DutchyMarkII schreef :
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom bij de ene mast de zaling gepijld is en bij de andere niet en wat de functie hiervan is?

Dank.

Bedoel je diamant verstaging?

Die term kende ik nog niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 06:37 #526426

trotti schreef :
Dat ligt allemaal aan het tuigage.

Bij een sloep tuigage (voorstag tot de top) het het minder zin om gepeilde zalingen toe te passen. Daar zie je vaker een babystag, of extra onderwanten die naar voren staan.

Uiteindelijk gaat het allemaal om mastbuiging. Met gepeilde zalingen kan je de topwanten (of eigenlijk V's) gebruiken voor mastbuigen. Bij niet gepeilde zalingen heb je daar dus iets anders voor nodig (zoals de babystag of D's)

Voor verschillende tuigages, en hoe ze getrimd worden (en dus de verschillen ertussen) is de handleiding van Selden erg nuttig. (Googlen op selden rigging guide)

Groeten,
Johnnie

Goeie tip, inderdaad een hele hoop interessante info.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 06:38 #526427

H2O schreef :
Een gepijlde zaling "duwt" door de spanning op de verstaging de mast naar voren en geeft de mast hiermee de gewenste buiging.

Jeroen.

Duidelijk antwoord, maar waarom kiest de een voor 'rechte' zaling en de ander voor gepijlde...?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 07:24 #526438

  • Firebolt
  • Firebolt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 692
het heeft ook te maken met aangrijpingspunt van de voorstag. Bij een masttop genua geeft het niet veel problemen, om de mastkromming te regelen hebben die schepen vaak een babystag.

Bij een 7/8 (fractionele verstaging) trekt de genua de mast naar voren, dat kan te ver gaan en de mast kan breken. Als je dan rechte zalingen hebt wordt die kracht dus niet goed opgevangen. Om die kracht wel op te vangen hebben schepen dan bakstagen nodig.

Door de gepijlde zalingen kan je de bakstagen weglaten, wat de boathandling met weinig mensen veel makkelijker maakt. Wel lastig is dan dat je bij dat soort tuig je wantspanning goed strak moet hebben, opmeten van de wantspanning dus.
Laatst bewerkt: 23 juni 2014 07:28 door Firebolt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 07:57 #526443

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
met gepijlde zalingen kan je de mast dus niet meer trimmen. het staat zoals het staat. Als je namelijk de mast extra zou willen laten buigen tijdens zeilen en je zou bijboorbeeld de achterstag aantrekken (bij een 7/8) dan komt dus je want los. Dat gaat dus niet.
Wij hebben gepijlde zalingen, de mast staat met ee bepaalde prebend, waarop het grootzeil is aangepast, en klaar is kees: cruisen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 08:00 #526444

Ronaldl schreef :
met gepijlde zalingen kan je de mast dus niet meer trimmen...
Denk dat dit niet waar is. Op mijn bootje in ieder geval niet.
Laatst bewerkt: 23 juni 2014 08:00 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 08:11 #526448

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
met gepijlde zalingen stel je de mast af met maximaal aangetrokken hekstag voor maximale prebend. Als je die dan viert kom je terug in de minimale prebend. Dat maakt behoorlijk veel verschil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 08:33 #526456

2 redenen dus:

- bij niet-masttoptuigage zijn ze nodig voor de voorstagspanning; met rechte zalingen krijg je daar geen spanning op
- bij masttoptuigage geven ze mastbuiging (en ook een beetje voorstagspanning, maar daarvoor heb je de hekstag.

Het niet niet juist dat een masttop met gepijlde zalingen niet te trimmen zou zijn:

Bijlage P4160024_2014-06-23.JPG niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 09:40 #526471

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1686
OK, jullie hebben het over rechte zalingen met een knikkie, ik had het over gepijlde zalingen met een hoek van 20 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 09:50 #526476

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
WADnWIND schreef :
DutchyMarkII schreef :
Hallo,

Kan iemand mij uitleggen waarom bij de ene mast de zaling gepijld is en bij de andere niet en wat de functie hiervan is?

Dank.

Bedoel je diamant verstaging?

Dat is weer wat anders:


Hoeft niet altijd bovenin te zijn, hier in het "wild":


Maar goed dat is dus diamant
Laatst bewerkt: 23 juni 2014 09:57 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 09:59 #526485

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Ronaldl schreef :
OK, jullie hebben het over rechte zalingen met een knikkie, ik had het over gepijlde zalingen met een hoek van 20 graden.

Bij mijn Dehler staan ze wel echt gepijld. Mijn mast is echter prima te buigen met de achterstag.

Bijlage IMGP4073.JPG niet gevonden

Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 10:59 #526509

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Je verliest dan echter wel spanning op je topwant en dus ook op je voorstag, daar werd op gedoeld. Met een juiste masttrim is dat wel weer te ondervangen overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 11:04 #526514

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Op mijn boot is sprake van gepijlde zalingen, fractioneel getuigd, en voor het geval ik het prettig vind een paar vectran bakstagen.
Niet echt noodzakelijk om de mast overeind te houden maar geeft vaak wel een betere trim omdat het meer stabiliteit geeft. Mast beweegt minder als je in een golf duikt en zo.
Niet vioolstrak maar lekker om te ondersteunen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 11:40 #526531

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3209
HPV schreef :
....Niet echt noodzakelijk om de mast overeind te houden maar.......


nou... dat hangt een beetje van de situatie af.
wel eens meegedaan aan de challange cup naar lowesoft. Op de terugweg was 7 Bft voorspeld maar blies het 54 kn op onze windmeter. En dat terwijl we op een puntje van de fok met de wind meevoeren, met gestreken grootzeil. De dehler 34 had ook een fractionele tuigage met gepijlde zalingen maar geen bakstagen. Door al het geweld ging de mast jutteren, resoneren in een voor-achterwaarste richting. Dat was te stoppen geweest met bakstagen. Onze mast is die nacht blijven staan, maar ik had er geen goed gevoel bij.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 12:35 #526559

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
Toen wij onze boot kochten zaten er al bakstagen op dus dat was makkelijk, heb alleen de rvs stagen vervangen door kunststof en dat bevalt prima (op wat gonzen na).
Ik weet niet meer of ik ze er destijds op had toen we plat voor t lapje met een alleen uitgeboomde genua1 (!) met 45 knopen wind in vlagen langs de Belgische en Franse kust gierden. Standaard gebruik ik ze niet vaak maar t scheelt wel behoorlijk in de belasting op de verstaging onder dat soort omstandigheden denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 13:23 #526578

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2661
Voordeel sterk gepijlde zalingen: bij uitgebouwd grootzeil geen achterstag nodig om de mast overeind te houden. Ieder voordeel heb z'n nadeel, dus je hebt dan direct ook geen achterstag meer om je bolling uit je grootzeil te trekken. Kan je min of meer opvangen met de rest van je trimtools.

Edit: Diamantverstaging is overigens niet per se voorzien van gepijlde zalingen, kan net als gewone zalingen ook in dwarsscheepse richting worden uitgevoerd.
Laatst bewerkt: 23 juni 2014 13:26 door Rinus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 15:01 #526615

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Nadeel gepeilde zalingen: Voor de wind gaat je grootzeil vrij snel schavielen tegen de zaling. Constructief is het voor de bouwer makkelijker.
Topwant en onderwant komen vaak op een punt uit

Bij het zeilen moet alles kloppen en in balans zijn.
Als je mastprofiel te licht is kan je spannen wat je wilt, maar goed komt het nooit.

Mijn voorkeur gaat uit van een sterk profiel voor de mast, topwant en voor en achter onderwant. Ik trim met de zeilen en niet met de buiging van de mast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 16:27 #526633

schavielen gebeurt bij alle soorten zalingen; daar zijn de zalingpatches voor uitgevonden.

een licht mastprofiel is juist veel beter te controleren met de diverse stagen en wanten; dat lichte profiel staat eerder zoals je het hebben wil.

Mastbuiging (meer of minder) is noodzakelijk voor een optimale zeiltrim
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 16:38 #526636

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
Frans 01: Hoe wil je zonder masttrim het middelste deel van je grootzeil vlakker of boller maken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 19:15 #526682

  • Frans01
  • Frans01's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 112
Trimmogelijkheden grootzeil: Valspanning, onderlijkspanning, reven,
masttrim/mastbuiging. overloop, neerhouder, cumming-hole.
Alles kan ik tijdens het zeilen trimmen, behalve de masttrim/buiging.
Het betreft een steekmast met toptuigage met dubbele onderwanten.
Nogmaals er zit nauwelijks buiging in de mast. De zeilmaker heeft daar bij het maken van het grootzeil rekening mee gehouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zaling. Waarom wel of niet gepijld? 23 juni 2014 21:40 #526761

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Frans01 schreef :
cumming-hole.

??? Als je dit tegen een Engelsman zegt moet je zorgen dat je een vechtsport machtig bent.... of misschien heb je de Grindr app - ik vel geen oordeel. :)

Volgens mij bedoel je de cunningham.


Onno
Laatst bewerkt: 23 juni 2014 21:41 door JazzyO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl