Bas van Dijk schreef :
1) Uit een van de andere post begreep ik dat er een verschil is tussen een rolfok en een rol-reef installatie.
2) Hoe kan je nou echt goed zien of een zeil op is?
Want dan is mijn volgende vraag: ik begreep altijd dat bij 70-er jaren jachten zoals mijn Spirit de Genua de motor is.
rolreefbare zeilen kun je opgerold (niet te ver) mee zeilen. Het blijf behelpen, want de vorm is beroerd na een stuk oprollen. Met een oprol-installatie (met leuvers) kun je het zeil helemaal oprollen, maar niet deels, je kunt dus niet met deels ingerold zeil varen. Zijn zeldzaam, je zal wel een rolrever hebben (weet je het merk?).
een zeil kan op diverse manieren op zijn:
- gaar doek, waar gemakkelijk scheuren in komen
- de vorm eruit: door rek van het polyester (dacron) gaat de bolling naar achter en wordt hij ook dieper. Is niet hoog aan de wind mee te varen, gaat wel heel erg schuin.
- rek op het achterlijk: dan krijg je een plooi voor de voorkant van de zeillatten, en knikt het stuk tussen de latten wat om
Het is uiterst waarschijnlijk dat dacron zeilen (geen laminaat) na een jaar of 10 gebruiken behoorlijk uit vorm zijn. Doek zal niet gaar zijn, maar de vorm is er wel uit.
Overigens heeft laminaat weer andere problemen: het kan delamineren, sommige soorten kunnen niet tegen knikken (opvouwen....). In alle gevallen gaat de sterkte dan dramatisch achteruit en kan de boel ineens geheel doorscheuren.
de motor: zelfs de SP36 vaart alleen op de genua aan de wind 90% van de maximum snelheid (voor de gegeven wind). Halve wind ook nog wel 85%, ruimere koersen 70%.
Grootzeil zorgt voor de laatste 10% en voor wat extra hoogte. Het is dus een veel te dure aanschaf voor dat beetje resultaat
Wat een goed voorzeil voor je SP28 is kan FMJ je wel vertellen. Persoonlijk zou ik (als er maar 1 zeil komt) gaan voor een 130% en reefbare laminaat genua.