Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Achterlijk genua schept: inkorten?

Achterlijk genua schept: inkorten? 25 juli 2014 22:01 #535197

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Zoals geschetst in de topictitel: het achterlijk van mijn genua 2 blijft ietsje naar binnen staan. Ik heb het trimlijntje maximale lengte gegeven, maar dat mocht niet baten.

Ik heb eigenlijk 2 vragen: is dat nou zo heel erg? Het voorzeil werkt toch vooral in de voorste helft van het zeil?

2e vraag: kan ik het achterlijk iets in laten nemen, maar zonder gelijk een heel nieuwe schoothoek te moeten laten maken? Het gaat echt om nog geen 5cm. Of ontstaat zo'n "handje" doordat het achterlijk op is en zit dat handje er ook in een vers ingenomen achterlijk er ook zo weer in?
Laatst bewerkt: 25 juli 2014 22:01 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 26 juli 2014 07:06 #535217

lekker zo laten, het kan geen kwaad.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 26 juli 2014 12:34 #535243

Mij is verteld dat het makkelijk te voorkomen is door iets minder twist (rails naar voren) en minder schoot spanning te voeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 26 juli 2014 16:26 #535279

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
sailormanfj schreef :
Mij is verteld dat het makkelijk te voorkomen is door iets minder twist (rails naar voren) en minder schoot spanning te voeren.

Dat zou ik best geloven, maar gaat mij teveel ten koste van de trim. Toen het mij opviel stonden alle telltales horizontaal, alleen de bovenste aan lij stroomde iets naar boven weg.
Ik ga voor het antwoord van Baasklusje. :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 26 juli 2014 18:06 #535296

Ben je al een keer lekker lelijk overstag gegaan? Soms blijft het trimlijntje een beetje stroef gaan en is het naar een lekkere vieze klapperoverstag een stuk beter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 26 juli 2014 20:57 #535364

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
boarderbas schreef :
Ben je al een keer lekker lelijk overstag gegaan? Soms blijft het trimlijntje een beetje stroef gaan en is het naar een lekkere vieze klapperoverstag een stuk beter.

Is zeker te proberen. Niet dat we moeite hebben met klapperoverstagjes, dat lukt ons prima :blush:
Zal eens in de gaten houden of het nog verbeterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 26 juli 2014 21:02 #535367

Kan je dat toelichten? Het verbaasd me, ik zou denken dat bij weinig wind zo'n 'haakje' de stroming toch aardig kan verstoren, dus ik ben zeer benieuwd naar je mening hierover.

Groet
Bas
Baasklusje schreef :
lekker zo laten, het kan geen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 26 juli 2014 21:17 #535372

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Het voorzeil levert zijn kracht in de voorste helft van het zeil. De stroming helemaal aan het eind heeft dus niet veel invloed meer. Vandaar ook dat de telltales voorin in het zeil zitten.

Bij het grootzeil precies andersom. De kracht wordt daar geleverd aan de laatste helft van het zeil. Daarom mag het grootzeil tegen het killen aan zitten en zitten de streamers achterop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 26 juli 2014 21:50 #535389

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Koko die logica is geen logica. Ik heb nu de tijd niet maar extra snelheid geeft het niet. Onder water helpt minder weerstand beter dan bovenwater dus prima dat je alles glad schuurt. Een trillend achterlijk verstoort wel degelijk de luchtstroom. Of het kwaad kan hangt van de definitie af. Bij mij was het al bijgesneden geweest. Het werkt namelijk erg op mijn zenuwen en dat kan veel kwaad aan boord. Google eens op Arvel Gentry en think as one. Je hebt niet 2 zeilen, het is er aan de wind effectief 1. Waar baseer jij op dat het grootzeil zijn power het achterste deel haalt?

Gr. Michel
Laatst bewerkt: 26 juli 2014 21:51 door Beauty.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 27 juli 2014 06:36 #535423

Is het alternatief van een trillend achterlijk dan het handje? Zal toch niet? Beide geven turbulentuie achter de trailing edge. In mijn HA fok zijn latten in het achterlijk gebouwd en hier heb ik het reguleerlijntje slechts een paar keer (bij meer wind) nodig gehad.

Je kunt wel zeggen dat de voorste zoveel procent het meeste doet bij een voorzeil, maar waarom dan niet iets extra's halen uit de achterste 100-zoveel procent? Wat heeft die turbulentie voor invloed op de aanstroming van het grootzeil vanuit het voorzeil?
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 06:38 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 27 juli 2014 08:41 #535437

ik had vroeger af en toe een (mijn) zeilmaker mee aan boord; hij was duidelijk van mening dat zo'n handje erg weinig effect heeft.
zelf heb ik (met de vorige genua) ook nooit gemerkt dat het iets afdoet aan de snelheid van de boot. Andere factoren (schootspanning, twist) zijn vele malen belangrijker.
Ik heb streamers achteraan die oude genua (met handje) die het nooit gedaan hebben, ook niet toen die genua nieuw was: ze stromen nooit, altijd alleen willekeurig gewapper. Bij de nieuwe genua (zonder handje, nog) is dat ook zo. Kennelijk is de stroming na de lange reis langs de koorde van een genua toch al wat rommelig. Bij een grootzeil gaat dat beter, waarom weet ik zo ook niet.

@koko: killen (of tegen killen aanzitten) mag natuurlijk ook niet. Een zeil levert de maximale kracht vlak voordat het overtrekt: zie de liftcurve:

Bijlage liftcurve.png niet gevonden

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 27 juli 2014 08:59 #535449

@Baasklusje: interessant verhaal wat ook in overeenstemming is met de theorie dat de lengte van het voorlijk en trim in het voorste deel van het zeil belangerijker is dan het oppervlak.
Wat ik dan niet begrijp is dat een grote lichtweergenua toch beter loopt aan-de-wind dan een kleinere genua met dezelfde voorlijklengte. Blijkbaar doet het achterste deel van het zeil toch wel iets, of is de enige functie om de aanstroming naar de lijzijde van het grootzeil te verzorgen? Turbulentie geeft toch altijd "induced drag"?
Baasklusje schreef :
Bij een grootzeil gaat dat beter, waarom weet ik zo ook niet.
Dat zijn we niet van je gewend zo'n onbevredigend antwoord ;)
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 09:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 27 juli 2014 09:05 #535451

die turbulentie is niet te vermijden, en die zal bij een fok evenveel zijn als bij een genua: het achterlijk geeft turbulentie....

Die turbulentie zal vast op een bepaald percentage van de koorde beginnen, en dat is bij een grote genua dan later (in meters) dan bij een kleine. Daarom zal een grotere toch wel meer kracht leveren.

misschien is hier nog wat te vinden: www.wb-sails.fi/Portals/209338...1_AeroShape/Aero.htm
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 27 juli 2014 09:09 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 27 juli 2014 09:15 #535455

Hier wordt ook een poging gedaan om het gedrag van een vleugelprofiel uit te leggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 27 juli 2014 13:48 #535529

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Hoe langer de afstand van voorlijk naar achterlijk hoe gelijdelijker de luchtstroom haar dumping velocity weer kan bereiken nadat ze in het voorste deel van hel zeil eerst is versneld, als het achterlijk van het voorzeil (genua) verder weg is, heb je 2 voordelen :

De eerste is dat de luchtstroom aan lij harder en langer kan versnellen omdat er een langere weg te gaan is naar het achterlijk waar de luchtstroom weer afgeremd zal zijn,

De tweede is icm het grootzeil, als het achterlijk zeg halverwege het grootzeil zit is aan lij van dat grootzeil de luchtstroom ook al weer versneld, hierdoor kan de luchtstroom aan lij van het voorzeil nog langer vast blijven zitten en duurt het langer voordat je hem overtrekt.

En zo'n handje, het doet het zeil geen kwaad maar je gaat er niet harder van. Het remt. Simpel zat. Hoeveel is een hele andere discussie.

Gr. Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 04 aug 2014 08:40 #537474

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Als je genua bovenin tegen overtrekken aan zit en onderin niet - zoals jij beschrijft - dan heb je het oog een fractie te ver naar voren staan. Probeer eerst eens wat er gebeurt als je het oog wel goed zet.

Daarnaast, als het alleen om een krul naar binnen in de laatste paar centimeter gaat dan zou ik er lekker afblijven. Ervaring leert dat zo'n achterlijk zelden beter wordt als je eraan gaat klooien. Als het resultaat straks is dat je achterlijk wat naar lij wegbuigt ben je een stuk verder van huis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 04 aug 2014 11:21 #537521

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Zo'n Handje zal niet veel kwaad kunnen. Sterker: in de Formule 1 wordt het express gebruikt en is er een naam voor: Gurney flap. Google maar eens.

Het schijnt een werkelijk fantastische werking te hebben op het aanliggen van de lijstroming.

Mijn fok heeft t ook. Ik heb met de zeilmaker het hier uitvoerig over gehad. En dan nog: Liever dit dan een flapperend achterlijk: daar rekt het materiaal van en dit wordt dus ook steeds erger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 04 aug 2014 11:33 #537526

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Even voor de helderheid, wat verstaan we hier onder een handje of krul? Ik vingers die krom staan dus een achterlijk wat bij wijze van spreken naar voren wijst.

Gr Michel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 04 aug 2014 18:25 #537647

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Beauty schreef :
Even voor de helderheid, wat verstaan we hier onder een handje of krul? Ik vingers die krom staan dus een achterlijk wat bij wijze van spreken naar voren wijst.

Gr Michel

We hebben het hier over de laatste vingerkootjes die haaks op het zeil staan. Enkele cm dus.
FMJ schreef :
Als je genua bovenin tegen overtrekken aan zit en onderin niet - zoals jij beschrijft - dan heb je het oog een fractie te ver naar voren staan. Probeer eerst eens wat er gebeurt als je het oog wel goed zet.

Daarnaast, als het alleen om een krul naar binnen in de laatste paar centimeter gaat dan zou ik er lekker afblijven. Ervaring leert dat zo'n achterlijk zelden beter wordt als je eraan gaat klooien. Als het resultaat straks is dat je achterlijk wat naar lij wegbuigt ben je een stuk verder van huis.

"Bovenin tegen overtrekken aan zitten": is dat als ook de bovenste lijtelltale horizontaal staat en de loeftale iets omhoog wijst?


Ik heb de truuk van Boarderbas even geprobeerd en het achterlijk effe goed heen en weer geschud. Daar werd het wel iets minder van, maar het was niet helemaal over. Ik ga er mee leven en zoetjes aan sparen voor nieuwe zeilen. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 04 aug 2014 19:32 #537676

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Nee, maar waar je nu loef schrijft, schreef je hierboven lij en dan is het wel zo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 04 aug 2014 19:42 #537682

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
FMJ schreef :
Nee, maar waar je nu loef schrijft, schreef je hierboven lij en dan is het wel zo!

Ja, nu zie ik het ook. My bad. Het was de loef tale die iets omhoog wees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 05 aug 2014 06:48 #537749

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8170
Baasklusje schreef :

@koko: killen (of tegen killen aanzitten) mag natuurlijk ook niet. Een zeil levert de maximale kracht vlak voordat het overtrekt: zie de liftcurve:

Bijlage liftcurve.png niet gevonden


Deze opmerking liet me maar niet los. Ergens wringt er iets in de redenering.

Eens kijken: Lift is in dit soort proeven gedefinieerd als de opwaarts kracht ontwikkeld door de vleugel. Dat is in deze proeven altijd haaks op de luchtstroming.

Nu ben ik op een zeilboot niet zo geinteresseerd in de lift haaks op de luchtstroom. Maar alleen in de voorwaartse component van de lift. Die optimaliseer je volgens mij vooral door de bolling van het zeil zoveel mogelijk voorin te hebben en die zo ruim mogelijk te maken, zodat je zoveel mogelijk lucht ombuigt. Immmers Kracht(vector)=massastroom x verschilsnelheid(vector).

Het gaat er dus om om zoveel mogelijk lucht van richting te veranderen, en dan zoveel mogelijk naar achteren. Dat is iets anders dan zoveel mogelijk lift haaks op de luchtstroom. Zeker bij aan de wind. In dat geval klopt de aloude vuistregel: zo los mogelijk dat het zeil niet gaat killen, helemaal zo slecht nog niet. Met telltales kun je die nog wat aanscherpen.

Of mis ik iets ergens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 05 aug 2014 10:03 #537782

Ik heb maar één antwoord hiervoor: Gurney flap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 05 aug 2014 10:53 #537797

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
boarderbas schreef :
Ik heb maar één antwoord hiervoor: Gurney flap


Het reguleerlijntje wordt dan de gurnyschoot :)

Nu zonder dollen: het is beslist interessant dat eens los te laten op een zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Achterlijk genua schept: inkorten? 05 aug 2014 11:01 #537799

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Joop66 schreef :
Baasklusje schreef :

@koko: killen (of tegen killen aanzitten) mag natuurlijk ook niet. Een zeil levert de maximale kracht vlak voordat het overtrekt: zie de liftcurve:

Bijlage liftcurve.png niet gevonden


Deze opmerking liet me maar niet los. Ergens wringt er iets in de redenering.

Eens kijken: Lift is in dit soort proeven gedefinieerd als de opwaarts kracht ontwikkeld door de vleugel. Dat is in deze proeven altijd haaks op de luchtstroming.

Nu ben ik op een zeilboot niet zo geinteresseerd in de lift haaks op de luchtstroom. Maar alleen in de voorwaartse component van de lift. Die optimaliseer je volgens mij vooral door de bolling van het zeil zoveel mogelijk voorin te hebben en die zo ruim mogelijk te maken, zodat je zoveel mogelijk lucht ombuigt. Immmers Kracht(vector)=massastroom x verschilsnelheid(vector).

Het gaat er dus om om zoveel mogelijk lucht van richting te veranderen, en dan zoveel mogelijk naar achteren. Dat is iets anders dan zoveel mogelijk lift haaks op de luchtstroom. Zeker bij aan de wind. In dat geval klopt de aloude vuistregel: zo los mogelijk dat het zeil niet gaat killen, helemaal zo slecht nog niet. Met telltales kun je die nog wat aanscherpen.

Of mis ik iets ergens?

Wel is belangrijk dat de wind het zeil (lees de bolling) nog kan blijven volgen. Bij teveel bolling en te weinig snelheid zal de wind uit de bocht vliegen en "los" laten. Zaak is de balans te vinden en bijvoorbeeld de wind te helpen met strak en glad zeil om drag te vermijden. Vorig jaar was er een discussie over de trim bij weinig wind. Daar kwam een vlakker zeil naar voren ipv een boller zeil. Door de langzamere snelheid minder vacuum en dus minder hechting. Vlakker zeil is makkelijker te volgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl